نفت پارس سود 75 تومانی تقسیم کرد

7 چالش « شنفت » در سال 97

08:08 - 1400/01/18
نفت پارس در مجمع سالانه به ازای هر سهم 75 سود میان سهامداران تقسیم کرد. براساس گزارش هیات مدیره «شنفت» مجموعه علاوه بر چالش افزایش قیمت مواد اولیه با 7 چالش اساسی در سال جدید روبه‌رو است.
7 چالش « شنفت » در سال 97

مجمع سالانه نفت پارس با حضور 90 درصدی سهامداران رسمیت یافت. بر مبنای تصمیم سهامداران در پایان مجمع از 85.6 تومان سود محقق شده به ازای هر سهم 75 تومان سود تقسیم شد. تا سقف یک دهم (0.1) درصد فروش جهت امور خیریه تخصیص داده شد، گرچه براساس گزارش هیات مدیره در سال 1396 بیشتر از 150 میلیون تومان در این مورد صرف نشد.

گزارش هیات مدیره

حمیدرضا خلیلی؛ مدیرعامل نفت پارس در گزارشی چالش‌های و عملکرد مجموعه را تشریح کرد:

الف) یکی از چالش‌های نفت پارس و صنعت روانکارها در سال 1396 رشد قیمت ماده اولیه یعنی لوبکات (Lube Cut) بود. از فروردین 96 تا فروردین 97 قیمت لوبکات 1.5 برابر و تا خرداد 97 دو برابر شد. در کنار این افزایش قیمت، رقابت در خرید لوبکات هم ایجاد شد. تشدید رقابت برای فروش محصول‌ها در پی استفاده از حداکثر ظرفیت فرآیند نیز چالش دیگر پیش روی شرکت و صنعت خواهد بود. در نفت پارس در سال‌های 1381 تا 1390 پروژه‌هایی در شرکت اجرا شد که به افزایش ظرفیت قابل توجهی منجر شد.

  • البته چالش‌های پیش روی شرکت و اقدام‌های آتی مدیریت برای مقابله با آن‌ها در سال 1397 عبارتند از:

1. احتمال ادامه افزایش قیمت جهانی نفت و به تبع آن افزایش نرخ مواد اولیه بویژه لوبکات از یکسو و  سیاست‌های اخیر ارزی دولت که سبب افزایش 22 درصدی نرخ مبنای محاسبه لوبکات در اردیبهشت ماه شد. مجموعه امیدوار است با  اخذ مجوز افزایش قیمت محصول‌های داخلی از سازمان حمایت مصرف کنندگان بتواند این موضوع را پوشش دهد.

2. شرایط جدید سیاسی مرتبط با برجام

3. تشدید رقابت در بازارهای داخلی و صادراتی که با تدوین برنامه جامع فروش، بازاریابی و تبلیغات موقعیت «شنفت» را در بازار حفظ می‌کند. همچنین ارایه محصول‌های جدید با برند جدید متعلق به نفت پارس مد نظر است که تا دو ماه آینده ارایه می‌شود.

4. تامین مالی پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها از جمله سرمایه‌گذاری شرکت در «پالایش پارسیان سپهر» و نیز پروژه‌های داخلی چالش دیگر پیش روی «شنفت» است که برای تامین مالی آن نیاز به افزایش سرمایه در شرکت وجود دارد.

5. توسعه بازار گریس‌های جدید و محصول‌های صنعتی و تنوع‌بخشی به مشتریان صادراتی هم از اقدام‌های مورد نظر برای گرفتن سهم بیشتر از بازار است.

6. توسعه کارخانه پارافین‌سازی مد نظر مدیریت است زیرا پارافین نفت پارس یکی از بهترین‌ها در ایران است

7. تبدیل دارایی‌های املاک غیرمولد به دارایی‌های مولد و سرمایه در گردش.

ب) اهم اقدام‌های مدیریت در سال 1396 به شرح زیر است:

1. طراحی برنامه جدید فروش محصول‌ها که در همین راستا فروش اعتباری را هم در بازار داخل و هم در بازار صادراتی به فروش نقدی تبدیل کرد.

2. پیگیری پرونده‌های حقوقی مربوط به مطالبات سنواتی و تعیین تکلیف تمامی پرونده‌های مطالبات معوق

3. جلوگیری از ایجاد مطالبات معوق جدید

4. تسویه بدهی‌های مالیاتی غیر از سال 1394

5. کنترل هزینه‌های اداری

6. تامین نقدینگی

7. استفاده از حداکثر ظرفیت واحدهای فرآیندی که این امر در نیمه دوم سال 1396 به انجام رسید و از این پس توقف‌ها برنامه‌ریزی نشده نداریم.

8. افزایش صادرات برای پوشش حداکثر ظرفیت تولیدی شرکت

9. سرمایه‌گذاری به میزان 20 درصد در پروژه ملی پالایش پارسیان سپهر

پ) براساس گزارش هیات مدیره صادرات «شنفت» در سال 1396 به 68 میلیون دلار رسید که سال قبل از آن 39 میلیون دلار بود. همچنین مجموعه در فروش صادراتی محصول گریس رشد مناسبی داشت. فروش کل سال 1396 به 550 میلیارد تومان رسید، در حالی که هزینه‌های مالی از (52) میلیارد به (45) میلیارد تومان کاهش یافت. سود خالص «شنفت» نیز از 92 میلیارد تومان در سال 1395 به 107 میلیارد تومان در سال 96 رسید، هزینه‌های اداری عمومی و تشکیلات تقریبا معادل سال قبل نگه داشته شد.

ت)‌ بازده سهم در یکساله منتهی به 29 اسفندماه 96 حدود 85 درصد بود، در حالی که در بازه مشابه سال 1395 صفر بود.

گزارش حسابرس

گزارش حسابرس «شنفت» مقبول و بدون بند شرط اعلام شد:

الف)‌ بند 5 (تاکید بر مطلب خاص) پیرو اقامه دعوی نفت پارس علیه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بابت کسری مواد اولیه (لوبکات) تحویلی از سال 1381 تا 1387 دادگاه رای قطعی محکومیت خوانده به تحویل 45.8 میلیون لیتر لوبکات به نفت پارس را در سال 1393 صادر کرد. ریاست قوه قضائیه دستور توقف حکم را 3 ماه بعد صادر کرد و هنوز نتیجه مشخص نشده است.

به گفته مدیرعامل اجرای این حکم با نرخ حدود 2 هزار تومانی لوبکات، بیش از 90 میلیارد تومان به نفع شرکت خواهد بود. یکی از سهامداران درباره زمان احتمالی دادگاه بررسی مجدد پرسید که گفته شد در این موارد خود قوه قضائیه باید زمان بررسی مجدد را اعلام کند و شرکت هیچ کاری نمی‌تواند بکند.

ب) بند 9 (بند بازرسی) مطالبات 76 میلیارد تومانی شرکت راکد و سنواتی است. همچنین 37 میلیارد تومان از اسناد دریافتنی در سررسید وصول نشده یا واخواست شده است. به گفته مدیرمالی حدود 50 درصد از مبلغ 76 میلیارد تومان به صورت ملک در تملک یا رهن شرکت است و 20 میلیارد تومان هم ذخیره مطالبات مشکوک الوصول گرفته‌ شد. از مبلغ 37 میلیارد تومان اسناد سررسید گذشته هم معادل 22 میلیارد تومان وصول شد و بقیه در جریان وصول است که امید است این موضوع تا پایان سال حل‌وفصل شود.

پ)‌ بند 10 (بند بازرسی) دستورالعمل‌های مربوط به اعتبارسنجی مشتریان و نیز وصول مطالبات در شرکت وجود ندارد. مدیرعامل در این خصوص می‌گوید: این موارد تهیه و برای تایید برای سهامدار عمده فرستادیم و منتظر تایید آن هستیم. امیدواریم تا یک ماه آینده پیاده‌سازی شود. سیستم محاسبه تخفیف‌های اعطایی هم در شرکت آماده شده و در حال آزمایش است.

ت) بند 11 (بند بازرسی) 14.5 میلیارد تومان صرف خرید اسپری روغن از شرکت «پاکیان کویر» شد که تا تاریخ این گزارش اقدام‌ها جهت فروش آن به نتیجه نهایی نرسید. هیات رییسه در این باره می‌گوید: در سال 1395 قراردادی با یک شرکت دانش‌بنیان منعقد و دو میلیون عدد از این اسپری وارد شرکت شد. در حال حاضر تنها یک محموله از آن از شرکت خارج شده و امید است بتوان بقیه آنرا به فروش رساند. بهای تمام شده هر اسپری 8 هزار تومان است که تازه‌ترین نرخ فروش حدود 11 هزار تومان است. البته تمام 14.8 میلیارد تومان وجه این کالا هنوز پرداخت نشد.

پرسش و پاسخ

در بخش پرسش و پاسخ، 6 موضوع سهامداران مورد بررسی قرار گرفت:

الف) پروژه نفتی: مدیرعامل پالایش پارسیان سپهر درباره پروژه شرکت مزبور به عنوان پروژه‌ای که نفت پارس در آن سرمایه‌گذاری کرده است، عنوان کرد: این پروژه گاز طبیعی را از پالایشگاه پارسیان به عنوان خوراک دریافت و محصول‌های اتان، پروپان، بوتان و C4 را تولید می‌کند. خوراک دریافتی از پالایشگاه پارسیان معادل 74 میلیون مترمکعب معادل 3 فاز پارس جنوبی (عسلویه) بود و محصول‌های آن هم شامل سالانه 1.3 میلیون تن اتان که به خط گاز سراسری کشور تزریق می‌شود و 600 هزار تن پروپان و 400 هزار تن بوتان و یک میلیون تن میعانات گازی است. 900 میلیون دلار درآمد ناشی از صادرات سه مورد آخر است.

پیشرفت پروژه تاکنون 58 درصد است. تجهیزات از زیمنس و شرکت‌های اروپایی دیگر تهیه و در گمرک در حال ترخیص است، برخی هم وارد شده و با تحریم‌های احتمالی آینده به مشکلی نخواهد خورد. یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و 31 درصد IRR پروژه است و در سال 1398 به بهره‌برداری خواهد رسید. 80 درصد مبلغ سرمایه‌گذاری از منابع صندوق توسعه ارزی تامین می‌شود. مزیت این پروژه گاز شیرین آن است که فرآیند آن را کم‌هزینه‌تر کرد. غلامحسین نوذری؛ وزیر اسبق نفت هم در این پروژه فعال است. مدیرعامل پالایش پارسیان سپهر از این پروژه به عنوان یک پتروشیمی در حد و اندازه «پتروشیمی پارس» نام برد.

نماینده بورس درباره علت سرمایه‌گذاری در پروژه گازی که به موضوع فعالیت شرکت نمی‌خورد پرسید که مدیرعامل در این خصوص پاسخ داد: احداث کارخانه‌های هیدروکربوری جز موضوع‌های نفت پارس است.

ب) منابع مشارکت در پروژه: هیات رییسه درباره مشارکت در پروژه پارسیان سپهر و چگونگی تهیه منابع عنوان کرد: بخشی از منابع داخلی شرکت برای این پروژه و به منظور افزایش سرمایه بهره برده می‌شود.

پ) قیمت لوبکات: هیات رییسه درباره اینکه قیمت لوبکات در دنیا با چه سازوکاری تعیین می‌شود؟ گفت: قیمت لوبکات در دنیا روتین نیست و بیشتر به تولیدکننده بستگی دارد. در ایران تابعی از قیمت نفت و نرخ ارز و برخی پارامتر‌های دیگر است.

ت) تاثیرسرمایه‌گذاری: مدیرعامل درباره تمهیدات به کار رفته درباره اینکه چگونه سرمایه‌گذاری در پارسیان سپهر روی عملکرد جاری شرکت تاثیر سوء نمی‌گذارد؟ گفت: در این زمینه مواظبت خواهیم کرد. پروژه سودآور است.

ث) تولید روغن کشتی: مدیرعامل درباره اینکه تولید روغن کشتی در نفت پارس به کجا رسید؟ تصریح کرد:‌ نفت پارس در حال حاضر نخستین تامین‌کننده روغن کشتی در کشور است.

ح)  فروش صادراتی روغن پایه: مدیرعامل درباره اینکه با توجه به افزایش نرخ ارز، برای فروش صادراتی روغن پایه به بازارهای عراق و افغانستان که صادرات ریالی انجام می‌شود، چه برنامه‌‌ای دارد؟ تاکید کرد: در چارچوب قانون عمل خواهیم کرد.

«شنفت» به روایت اعداد

  • سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم؛ 6/85 تومان، سال گذشته؛ 73.6 تومان
  • سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم؛ 75 تومان، سال گذشته؛ 65 تومان
  • هزینه‌های مالی به ازای هر سهم؛ (36.1) تومان، سال گذشته؛ (41.7) تومان
  • سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم؛ 97 تومان

حاشیه‌های مجمع

- مدیرعامل نمودارهایی نمایش داد که عملکرد 6 ماه اول را با 6 ماه دوم در سال 1396 از جنبه‎های گوناگون مقایسه می‌کرد (مدیریت جدید در نیمه دوم سال در شرکت مستقر شد).