پتروشیمی مبین بالاتر از سود تحققی سود تقسیم کرد

استراتژی پایدار « مبین »

06:11 - 1400/01/18
پتروشیمی مبین اگر چه بیش‌تر از سود محقق شده سود میان سهامداران خود تقسیم کرد اما «مبین» از تولید برق و بخار و اکسیژن به صورت پایدار برای ساخت درآمد بدون نوسان برای مجموعه خبر می‌دهد.
استراتژی پایدار « مبین »

مجمع سالانه پتروشیمی مبین با 83 درصد سهامداران رسمیت یافت. در پایان صاحبان سهام از 95.8 سود محقق شده به ازای هر سهم، 105 سود تقسیم کرد.

گزارش هیات مدیره

علیرضا شمیم؛ سرپرست پتروشیمی مبین در گزارش عملکرد هیات مدیره در خصوص کارنامه یکساله پتروشیمی مبین را تشریح کرد که براساس آن:

الف) قرار بوده پتروشیمی دماوند سرویس‌های جانبی پروژه های موجود در فاز 2 عسلویه را تامین کند که البته برخی از بخش‌هایش به موقع به بهره‌برداری نرسیده است. به همین خاطر شرکت‌های فرساشیمی، پتروشیمی بوشهر، مدیریت شبکه برق ایران، پتروشیمی تخت جمشید و گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب که در فاز 2 قرار دارند از سرویس‌‌های مبین استفاده می‌کنند.

از دیدگاه مدیرعامل این مساله گرچه سبب افزایش درآمدهای شرکت شده اما ریسک کمبود برق را برای شرکت به وجود آورده است؛ به طوریکه سال گذشته در مقطعی به خاطر کم کردن مصرف برق بخشی از واحد اکسیژن متوقف که خود سبب کاهش درآمد شرکت از آن ناحیه شد.

ب) عملکرد شرکت در سال 96 در سه مورد به شریح زیر است:

1. دریافت تاییدیه عدم آلایندگی که سبب صرفه‌جویی 36 میلیارد تومانی سالانه می‌شود.

2. وصول وجوه سرویس‌های جانبی از مشتریان به صورت هفتگی و منظم و کاهش دوره وصول مطالبات

3. تسویه کلیه بدهی‌های ارزی و ریالی و اقساط تسهیلات فاینانس

پ) مدیرعامل در گزارش ارایه شده خود می‌گوید: هدف وی در برنامه‌های آتی تولید برق و بخار و اکسیژن به صورت پایدار برای ساخت درآمد بدون نوسان برای شرکت است و در این راستا استراتژی تضمین تداوم تولید است. این موضوع نیاز به فرآیندهای بهبود و پشتیبانی واحدهای موجود دارد تا در صورت از کار افتادن احتمالی یکی از واحدها یا بخشی از آن، سرویس‌ها دچار توقف نشود.

در همین کار مطالعاتی در جهت تداوم تولید شروع شده است. همچنین واحد آبگیر با بهره‌گیری از خدمات مشاوره‌ای در حال توسعه و بهبود است که می‌تواند سبب قطع سرویس‌ها ‌شود. همچنین تعویض لوله‌های شبکه آب مربوط به آتش نشانی که در حال حاضر جوابگوی حوادث احتمالی مانند آنچه در پتروشیمی بوعلی سینا رخ داد، نیست.

گزارش حسابرس

گزارش حسابرس «مبین» مقبول بدون بند شرط اعلام شد:

بند 1-5 (تاکید بر مطلب خاص) پتروشیمی زاگرس نرخ سرویس‌های دریافت شده در سال‌های 1388 تا 1392 را قبول نکرده و علی‌الحساب مبالغی را پرداخته است.

رییس جلسه در این باره می‌گوید: پس از اقامه دعوی علیه پتروشیمی زاگرس، گزارش کارشناس رسمی انتخاب شده از سوی دادگاه، ما را برحق دانست. پتروشیمی زاگرس روی این گزارش اعتراض گذاشت. این بند سال قبل بند شرط بود که امسال بنابر نظر حسابرس به بعد از اظهارنظر آمده است.

بند 2-5 (تاکید بر مطلب خاص) نرخ‌های اعلام شده برای سرویس‌های جانبی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 1395 مورد پذیرش شرکت قرار نگرفته است.

رییس جلسه در توضیح این بند نیز عنوان می‌کند: در قراردادهای میان پتروشیمی مبین با مشتریان آمده است که نرخ‌ها یا براساس توافق دو طرف یا براساس نرخ پیشنهادی صنایع ملی پتروشیمی باشد. چون نرخ‌های اعلامی شرکت ملی صنایع پتروشیمی کمتر از سال‌های قبل بود قبول نکردیم و با توافق با مشتریان قرار شد براساس همان نرخ‌های قبلی عمل شود. این بند نیز سال گذشته بند شرط بود که نشان می‌دهد حسابرس با مستندات شرکت قانع شد.

بند 3-5 (تاکید بر مطلب خاص) شرکت گاز مبلغ 473 میلیارد تومان اضافه بر مبالغ قبلی برای گاز مصرفی در سال 1391 و 1392 از شرکت طلب کرده است که به پتروشیمی زاگرس و پردیس به عنوان مصرف‌کننده ارجاع شده است.

رییس جلسه در این باره می‌گوید: این مبلغ برای پتروشیمی مبین اثر سود و زیانی ندارد و دو پتروشیمی زاگرس و مبین پیگیر موضوع با شرکت گاز هستند.

بند 4-5 (تاکید بر مطلب خاص) به دلیل اعمال نسبت‌های ثابت توسط شرکت گاز برای تفکیک میزان گاز به عنوان خوراک و سوخت و تفاوت آن با تجهیزات اندازه‌گیری مشتریان، مانده بدهی به شرکت گاز در دفاتر شرکت 23 میلیارد تومان بیشتر از مبلغ مطالبه شده طبق قبوض گاز  است.

رییس جلسه همچنین عنوان می‌کند: موضوع به زمان دو نرخی شدن گاز برای مصرف سوخت و خوراک مربوط بوده که در این مورد هم با توجه به اینکه دو پتروشیمی زاگرس و پردیس مصرف‌کننده خوراک بوده‌اند با شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال مذاکره هستند. این موضوع اثر سود و زیانی روی پتروشیمی مبین نخواهد داشت.

بند 5-5 (تاکید بر مطلب خاص) حدود 700 میلیارد تومان بابت مالیات و عوارض از سوی شرکت گاز در صورت‌حساب‌ها مطالبه شده که مورد پذیرش شرکت قرار نگرفته است.

در این مورد نیز هیات رییسه پاسخ داد: با توجه به قرارداد اولیه خرید گاز از شرکت ملی گاز، دریافت ارزش افزوده قانونی نیست و مبالغ قبلی هم با ثبت سند اصلاحی برگشت داده شد. در تازه‌ترین جلسه در این مورد، استاندار بوشهر برای حل این مساله مجاب شد. همزمان هم در دیوان عدالت اداری شکایت انجام شده و مجموعه در این باره در حال پیگیری است.

رییس جلسه همچنین تاکید می‌کند: پرونده به نفع آنان حل خواهد شد. در این مورد یکی از سهامداران درباره احتمال صدور حکم به ضرر شرکت پرسید که گفته شد: بدترین احتمال را هم در نظر گرفته شد؛ به این صورت که مبلغ مربوط به مصرف مجموعه را ذخیره گرفته تا اگر شکایت «مبین» در دیوان عدالت اداری به نفع مجموعه تمام نشد این مبلغ برگشت شود.

بند 6-5 (تاکید بر مطلب خاص) مبلغ 14.6 میلیارد تومان سود ویژه سهم دولت در چهار ماهه ابتدای سال 1392 از شرکت مطالبه شد.

رییس جلسه در این خصوص می‌گوید: موضوع مربوط به قانون بودجه سال 1392 بود و چون در زمان تدوین بودجه هنوز پتروشیمی خلیج فارس خصوصی نشده بود سهم سود آن برای بودجه در نظر گرفته شد. با واگذاری هلدینگ خلیج فارس به بخش خصوصی پرداخت سود از سوی این شرکت یا زیرمجموعه‌اش به بودجه موضوعیتی نداشت.

نهایتا در جلسات دیوان محاسبات قرار شد بخشی از این مبلغ که مربوط به قبل از واگذاری است (4 ماه) پرداخت شود که موضوع قطعی شده است. با این حال پیگیری خواهد شد که از طریق هلدینگ مبلغ نهایی از بدهی‌های آن سال به شرکت ملی صنایع پتروشیمی کسر شود.

پرسش و پاسخ

هیات رییسه در بخش پرسش سهامداران، موضوع‌های مختلفی را پاسخ دادند:

برنامه خرید پتروشیمی دماوند: یکی از سهامداران می‌گوید: صحبت‌هایی شنیده‌ایم که هلدینگ خلیج فارس قصد دارد سهم 30 درصدی خود در پتروشیمی دماوند را به مبین بفروشد، در حالی که سهامداران «مبین» را به عنوان تولیدکننده سرویس‌های جانبی خریداری کرده‌ایم و نه سرمایه گذار در این زمینه، قطعا بگویید با پول پتروشیمی مبین پتروشیمی دماوند را نمی‌خرید؟ ناظر دوم در این خصوص می‌گوید: اگر می‌خواستیم دماوند را برای پتروشیمی مبین بخریم، پتروشیمی مبین را در کنسرسیوم خرید شرکت می‌دادیم. فعلا سیاست اصلی در هلدینگ خلیج فارس، تقسیم سود پتروشیمی مبین است تا سرمایه‌گذاری انجام شود.

البته وی این موضوع را کاملا رد نکرد و تاکید دارد: چون موضوع کاری پتروشیمی دماوند در ارتباط با پتروشیمی مبین است، ممکن است بعدا در این مورد تصمیم متفاوتی گرفته شود.

نرخ جدید: هیات رییسه درباره اینکه برای سال آینده با توجه به نرخ دلار جدید چه نرخی برای سرویس‌های مبین تصور می‌کنید؟ گفت: نرخ‌های سال آینده همان نرخ‌های قبلی خواهد بود البته به صورت ارزی که سبب افزایش سود شرکت خواهد شد که حاصل تبدیل دلار به ریال است.

مشتریان بالقوه:‌ هیات رییسه درباه اینکه چه مشتریان بالقوه‌ای برای پتروشیمی مبین خواهد بود؟ عنوان می‌کند: پتروشیمی مبین با حداکثر ظرفیت در حال کار است و نیاز به مشتری جدیدی نیست. حتی ما برای برخی از سرویس‌های طرح متانولی آپادانای خلیج فارس مجبور به ایجاد واحد تولید کننده در آن مجتمع شده‌ایم.

معافیت مالیاتی: هیات مدیره درباره معافیت مالیاتی مجموعه عنوان کرد: در حال حاضر تا پایان سال 1397 معافیت مالیاتی داریم. در جلسه هیات وزیران در انتهای سال 1396 مصوبه‌ای صادر شد که معافیت طرح های مناطق کمتر توسعه یافته را به حداکثر معافیت یعنی 20 سال رساند.

مشتری جدید: هیات رییسه درباره پارسیان سپهر به عنوان مشتری جدید «مبین» و میزان فروش این شرکت گفت: پارسیان سپهر در ضلع شمالی پتروشیمی مبین قرار گرفت و گازهای عسلویه را جمع‌آوری و بازیابی خواهد کرد. این مجتمع که تا دو سال آینده راه‌اندازی خواهد شد برای برخی از سرویس‌های موردنیازش با ما قرارداد بسته است. پیش‌بینی شده پس از راه اندازی این پروژه تقریبا سالانه 300 میلیارد تومان فروش به این شرکت داشت.

تولید برق: هیات رییسه همچنین در خصوص اینکه چرا تولید برق پتروشیمی مبین در چند سال اخیر رو به کاهش بود؟ می‌گوید: این کاهش تولید و فروش برق مربوط به شرکت‌های فاز 2 بوده که با راه‌اندازی بخش تولید برق پتروشیمی دماوند دیگر از ما سرویس نمی‌گیرند.

البته به جای آن‌ها مصرف‌کننده‌های جدیدی مانند فاز 3 پتروشیمی پردیس پس از پایداری کامل و نیز مجموعه‌ای از شرکت‌های تولید‌کننده پلی استایرن جای آن‌ها را خواهند گرفت. یکی از سهامداران به احتمال ورود دماوند به بازار شما در فاز یک عسلویه پرسیدکه گفته شد با توجه به ساختار منطقه و کانال‌های ارتباطی امکان پذیر نیست.

تعمیرات اساسی پتروشیمی زاگرس: مدیرعامل در پاسخ به این سوال که آیا بحث تعمیرات اساسی پتروشیمی زاگرس در پیش‌بینی سود سال 1397 در نظر گرفته شده است؟ گفت: در قرارداد با شرکت‌ها تا 30 روز دیماند در نظر گرفته شده است (به عبارتی به جای 12 ماه 11 ماه ارائه سرویس کامل) که سبب می‌شود یکماه در سال درصورت عدم نیاز به سرویس، حداقل درآمدی برای ما وجود داشته باشد.

تاثیر تحریم‌ها: هیات مدیره درباره برقراری مجدد تحریم‌ها و مشکل آن برای پتروشیمی مبین عنوان می‌کند: این شرکت 500 میلیارد تومان قطعات در انبار دارد که غیرمعمول است و فقط برای پوشش چنین ریسکی بوده است. بنابراین نگرانی از بابت برقراری مجدد تحریم‌ها نخواهیم داشت.

افزایش بهای تمام شده: مدیرعامل در پاسخ به این سوال که چرا «مبین» در فصل چهارم سال 1396 بهای تمام شده افزایش زیادی کرد؟ گفت: عمدتا بابت نرخ خوراک گاز پردیس و زاگرس است که در دی ماه نرخ جدیدی اعلام و سبب افزایش بهای تمام شده شد. کما اینکه در فروردین سال جاری، مجددا نرخ گاز افزایش یافت و مبلغ 470 تومان اعلام شد.

نگرانی بابت تولید سرویس‌های جانبی پتروشیمی‌ها:‌ هیات مدیره درباره اینکه آیا مجموعه نگرانی مبنی بر اینکه ممکن است شرکت‌های پتروشیمی راسا اقدام به تاسیس مجتمع برای تولید سرویس‌های جانبی کنند، دارد؟ که پاسخ دادند:‌خیر. به گفته آنان دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های شرکت معادل 9400 میلیارد تومان و معادل 2.5 میلیارد دلار است که بعید است کسی حاضر شود در این زمینه سرمایه‌گذاری انجام دهد.

از سوی دیگر چنین سرمایه‌گذاری اگر هم انجام شود، با شرایط کشور نرخ بازده داخلی زیر 10 درصد دارد. درحالی که هیچ طرح یا پروژه پتروشیمی با نرخ بازده زیر 17 درصد وجود ندارد.

«مبین» به روایت اعداد

  • سود تحقق یافته (EPS) به ازای هر سهم؛ 95.8 تومان، سال گذشته؛ 81.2 تومان
  • سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم؛ 105 تومان، سال گذشته؛ 85 تومان
  • سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم؛ 112.6 تومان

حاشیه‌های مجمع

- کلیپ روابط عمومی: کلیپی از روابط عمومی پتروشیمی مبین به نمایش درآمد که تاریخ اسفند 1394 را داشت.

- بندهای حسابرسی: تمام بندهای حسابرسی را رییس جلسه پاسخ داد. یکی از بندها را هم که به مدیر مالی محول کرد به خاطر اینکه میکروفن وی کار نکرد نهایتا خودش توضیح داد!

- مسئولیت اجتماعی: عملکرد شرکت در موضوع مسئولیت اجتماعی شامل حمایت از گونه‌ای لاک‌پشت بنام منقار عقابی بود.

- تشکر معنادار: نماینده یکی از کارگزاری ها از مدیرعامل قبلی تشکر کرد، چون جلوی خرید سهام گروه پتروشیمی ایرانیان (پترول) با پول پتروشیمی مبین را گرفته است.

- منع استخدام:‌ مدیرعامل اعلام کرد روزی که وارد شرکت شدم جلوی استخدام نفرات جدید را گرفتم، چون به نظر من تعداد نفرات زیاد و در نتیجه بهره‌وری کم است.

- تاریخ تاسیس:‌ پتروشیمی مبین در سال 1377 به عنوان شرکت دولتی تاسیس و در سال 1388 به عنوان زیرمجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قرار گرفت. پس از ورود هلدینگ خلیج فارس به بورس در سال 1392 پتروشیمی مبین هم در سال 1394 وارد بورس اوراق بهادار شد.

فعالیت مجموعه: پتروشیمی مبین درواقع سرویسهای جانبی (Utility) برای 42 درصد محصول‌های پتروشیمی کشور را که در فاز یک مجتمع‌های پتروشیمی عسلویه حضور دارند، تامین می‌کند. در پتروشیمی مبین پنج بخش مجزا برای تامین آب، برق، بخار، اکسیژن، نیتروژن و هوای فشرده وجود دارد و تصفیه پساب‌های پتروشیمی‌ها نیز به عهده این شرکت است.

مشتریان شرکت: مشتریان عمده پتروشیمی مبین، پتروشیمی زاگرس، پردیس و جم است.