به تبع کمبود عرضه در بازار چین

متانول باز هم گران شد

05:40 - 1400/01/18
همانند هفته ماقبل، این هفته نیز روند مبهی در بازارهای آسیایی مشاهده شد به گونه‌ای که قیمت متانول در بازار چین و آسیایی جنوب شرقی روندی افزایشی را تجربه کرد اما در بازار وارداتی هند این محصول با افت هفتگی قیمت به کار خود پایان داد. کمبود عرضه در بازار داخلی در کنار نگرانی‌ها در زمینه تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران بر عرضه متانول، از دلایل رونق معاملات متانول در بازار چین به حساب می‌آید.
متانول باز هم گران شد

پلاتس: قیمت متانول در بازار داخلی چین این هفته توانست تا 3500 یوان صعود کند هرچند که در روزهای پایانی هفته این محصول از مواضع پیشین عقب‌نشینی کرد و تا سطح 3240 یوان پایین آمد. روند رونق معاملات به ویژه در اوایل هفته، بازار وارداتی را تحریک کرد و قیمت متانول را در این بازار در مسیر صعودی قرار داد. معامله‌گران کمبود عرضه در بازار شرق چین را از دلایل رشد قیمت عنوان می‌کنند. میزان محموله‌های ارسالی از مناطق مختلف چین به بازار شرق این کشور در بازه ژانویه تا آوریل به 749 هزار تن رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افتی 27 درصدی را منعکس می کند. همچنین میزان ذخایر متانول در شرق چین نیز این هفته 8 درصد پایین آمد.

در عین حال برخی از معامله‌گران نیز نگران اخلال در روند عرضه متانول تولیدی ایران به بازارهای چین هستند. چهارشنبه شب گذشته رئیس جمهور آمریکا با اعلام خروج یکجانبه این کشور از توافق هسته‌ای، دستور بازگشت تحریم‌ها بر ضد ایران را صادر کرد. ذکر این نکته ضروری است که براساس داده‌های گمرک چین، این کشور در سال گذشته میلادی 2/5 میلیون واردات متانول از ایران داشته است.

بر این اساس هر تن متانول در قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 12 دلاری در این هفته در سطح 412 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا با افزایشی یک دلاری، قیمت 421 دلار را تجربه کرد. در قراردادهای سی‌اف‌آر کره جنوبی قیمت تغیر ملموسی را تجربه نکرد و این محصول در سطح 415 معامله شد. در قراردادهای سی‌اف‌آر هند متانول با افتی 10 دلاری به 389 دلار رسید.