برنامه مهم‌تر از برجام برای ایران

05:16 - 1400/01/18
صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود علاوه بر دفاع از تک‌نرخی شدن ارز در ایران اولویت‌های فعلی اقتصاد ایران را نیز تشریح کرد.

یکی از مقام‌های صندوق بین‌المللی پول از  تصمیم دولت ایران برای تک‌نرخی کردن قیمت  ارز رسمی دفاع کرد و آن را یک گام به جلو در مسیری درست خواند. جهاد آزور؛ مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول به خبرگزاری رویترز می‌گوید: تک‌نرخی شدن ارز اقتصاد رقابتی در ایران را بهبود خواهد بخشید.

از دید صندوق بین‌المللی پول این تصمیم باید در تداوم تعدیل‌های مالی برای کاهش کسری بودجه، اصلاح نظام بانکی به خصوص موسسه‌های مالی که با مشکلاتی روبه‌رو هستند و همچنین مهیا کردن فضا برای رشد بخش خصوصی همراه شود.

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود به بررسی چشم‌انداز اقتصادی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا پرداخته است. نکته حایز اهمیت در این گزارش تاکید این نهاد بین‌المللی بر انجام اصلاحات اقتصادی در قالب کنترل کسری بودجه دولت، بهبود وضعیت نظام بانکی و به‌روزرسانی نظام ارزی است.

در این گزارش اولویت‌های اقتصاد ایران نیز بررسی شده است. از نگاه صندوق کاهش پله‌ای کسری بودجه دولت در اقتصاد ایران اتفاق مثبتی است که باید تداوم یابد. این نهاد بین‌المللی با اشاره به اثر یکسان‌سازی نرخ ارز بر کاهش فساد و افزایش رقابت‌پذیری، یکسان‌سازی نرخ ارز را به معنای حذف شکاف بین نرخ‌های رسمی و غیررسمی تفسیر کرده است. البته اگر چه اولویت اقتصاد ایران از دید صندوق اصلاح نظام بانکی است اما رویکرد سیاست‌گذاری حرکت به سمت ثبات در اقتصاد کلان مهم‌تر از برجام برای ایران عنوان می‌شود.

 تفصیل گزارش را در روزنامه «دنیای اقتصاد» اینجا بخوانید.