رشد 12.8 درصدی در فروردین‌ماه ثبت شد

دو روایت از آینده سکه

سکه در حالی بیشترین میزان بازدهی را در نخستین ماه سال 97 نسبت به مدت مشابه تا سال 91 به ثبت رساند که ناظران با ارایه سیگنال‌های موجود از دو دیدگاه متفاوت نسبت به آینده قیمت سکه در بازار خبر می‌دهند.

سکه تمام بهار آزادی در نخستین ماه سال ۹۷ یک رکورد کم سابقه برجا گذاشت. در آخرین روز فروردین، سکه با ۶ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۸۲۶ هزار تومان رسید. این قیمت که بیش از ۲۰۰ هزار تومان بالاتر از بهای این فلز گرانبها در انتهای اسفندماه بود، منجر به ثبت رشد 12.8 درصدی ماهانه شد. این بیشترین میزان بازدهی سکه از اواخر سال ۹۱ بود.

جالب آنکه بالاترین رشدی که سکه در سال ۹۶ به ثبت رساند، مربوط به اسفندماه بود که نزدیک به ۶ درصد افزایش قیمت ثبت شد. به این ترتیب می‌توان گفت، سکه در  نخستین ماه سال دو برابر بیش از بیشترین بازدهی ماهانه آن در سال ۹۶ افزایش قیمت را تجربه کرد. در مقیاس سالانه نیز میزان رشد سکه به بالای ۵۰ درصد رسید.

فعالان بازار، علل متفاوتی را در رشد قیمت سکه تمام اثرگذار دانستند؛ برخی بیشتر نقش محرک دلار را در افزایش قیمت‌ها موثر دانستند. این در حالی است که عده دیگری عامل انتظارات و ورود نقدینگی را به بازار عامل رشد عنوان کردند.  گروهی بیشتر بر پایان حراج سکه و احتمال رشد بهای اونس تکیه کردند و عده‌ای سیگنال بازار آتی را به‌عنوان عامل مهم‌تر در نظر گرفتند.

در این میان دو دیدگاه متفاوت نیز نسبت به آینده قیمت سکه در بازار شکل گرفته است:

الف) گروه اول، باور دارند با توجه به پیش فروش سکه در ماه‌های آینده تعداد زیادی سکه به بازار وارد خواهد شد و قیمت این فلز گرانبها را پایین خواهد آورد. آن‌ها اعتقاد دارند، حداقل ورود سکه‌های پیش‌فروش شده می‌تواند مانع از افزایش بیشتر قیمت سکه شود. در واقع روایت اول بیشتر مبتنی‌بر کاهش یا ثبات قیمت است.

ب) گروه دوم، البته روایت دیگری از بازار دارد. این گروه باور دارند هر گونه اتفاق غیرمنتظره‌ای می‌تواند قیمت را با رشد بیشتری مواجه کند. از نظر آن‌ها بازار سکه با چند ریسک مواجه است که می‌تواند قیمت‌ها را در راستای افزایشی حرکت دهند. یکی از موضوع‌هایی که این دسته به آن اشاره می‌کند، احتمال خروج آمریکا از برجام است؛ دومین موضوعی که آن‌ها به آن اشاره کرده‌اند، احتمال شکل‌گیری یک بازار سیاه برای دلار و رشد قیمت‌ها در آن است.

تفصیل این گزارش را اینجا بخوانید.

پیش‌تر در «دنیای بورس» خواندید:

چرخش نگاه بورس بازان به مدار صعودی

دیده‌بان بورس (یک اردیبهشت‌ماه)؛ پایان سرمای معاملاتی

در «دنیای اقتصاد» نیز خواندید:

 دو نیمه متفاوت بورس فروردین

تغییر تاکتیک در بازار سکه

 

Submitted by admin on