تشدید نوسانات در آتی سکه

04:13 - 1400/01/18
اخبار حکایت از سقوط قیمت نقدی سکه به سطوح پایین‌تر از 1 میلیون و 800 هزار تومان در ساعت اخیر دارد؛ به تبع این افت ملموس، قیمت قراردادهای آتی سکه نیز روندی نزولی به خود گرفته است. در این شرایط ریزش قیمت در قرارداد نزدیک‌ترین سررسید مشهودتر است. این در حالی است که قیمت‌ها در ساعت ابتدایی معاملات آتی به تبع بازار نقدی مسیر صعودی را تجربه می‌کرد. به این ترتیب در اتفاقی عجیب پیشی گرفتن قیمت نقدی از قراردادهای آتی رقم خورد.
تشدید نوسانات در آتی سکه

معاملات آتی سکه امروز کار خود را در مسیر صعودی آغاز کردند و قیمت قراردادها در سررسیدهای متفاوت به طور متوسط رشدی 2 درصدی نسبت به قیمت تسویه روز گذشته را تجربه کردند.

در معاملات امروز قرارداد دی ماه، تا سقف قیمتی 2062.5 هزار تومانی نیز رشد داشت (بیش از 2.5 درصد رشد نسبت به قیمت تسویه روز پیش)؛ با این حال اخبار مربوط به افت قیمت سکه در بازار نقدی تا سطح 1795 هزار تومان جهت تغییرات قیمتی قراردادها را تغییر داد و نرخ معامله در این سررسید تا سطح 1975 هزار تومان نیز عقب‌نشینی داشت. بدین ترتیب بازه نوسان قیمت این قرارداد در معاملات امروز در حدود 86 هزار تومان بوده است.

این در حالی است که همین بازه برای نزدیک‌ترین سررسید ( قرارداد اردیبهشت ماه) به بیش از 100 هزار تومان رسیده است. نرخ آخرین قرارداد در سررسید اردیبهشت ماه در حدود 1765 هزار تومان قرار دارد.

به نظر می‌رسد با تشدید عرضه‌ها از سمت بانک مرکزی به واسطه طرح پیش‌فروش معامله‌گران سکه نیز به دنبال شناسایی سود برآمده‌اند. از حدود یک ماه‌ دیگر به تدریج سکه‌های پیش‌خریدشده به بازار نقدی سراریز می‌شوند. اختلاف قیمتی فاحش بازار نقدی روز با قیمت پیش‌خرید، نقدینگی قابل توجهی را به سمت این بازار کشیده است. «دنیای بورس» به امکان کسب بازدهی قابل توجه و تضمینی در این بازار پیش از این اشاره کرده بود. یکی از راه‌کارهای کنترل انتظارات از سوی بانک مرکزی تشدید عرضه از طریق پیش‌فروش است. بر این اساس با تقویت سمت عرضه سکه، مقام ناظر انتظار افت قیمتی را در بازار نقدی به تدریج دارد. این مکانیزم جهت کنترل نرخ دلار از بازار طلا است که در سال‌های اخیر در این بازارها حاکم بوده است. در شرایط کنونی اگر شرایط سیاسی و ریسک‌های غیر اقتصادی ناشی از برجام اثرات روانی در بازار نداشته باشند به تدریج این طرح می‌تواند انتظارات فعالان بازار را تحت تاثیر قرار دهد. تخلیه حباب قیمتی سکه (اختلاف قیمت بازاری نسبت به قیمت ذاتی با لحاظ دلار 4200 تومانی) می‌تواند در انتظارات از بازار ارز نیز اثرگذار باشد. البته بار دیگر تاکید می‌شود این سناریو قطعا به آرامش سیاسی نیازمند است.

در شرایطی که به نظر نمی‌رسد بازار سکه (مشابه با بازارهای کالایی) نرخ 4200 تومانی دلار را به عنوان مرجع قیمت ارز پذیرفته باشد و نرخ چندان قابل‌اتکایی از نرخ دلار در بازارهای غیررسمی نیز نمی‌توان ارائه کرد (بازه نوسانی نرخ‌های امروز بازار ارز 5200 تا 5600 بود) به نظر می‌رسد این بار قیمت سکه پیشران تعیین نرخ دلار در بازارهای موازی باشد. بر این اساس به نظر می‌رسد نرخ دلار نیز همگام با قیمت سکه نقدی مسیر نزولی را در پیش گرفته است.

البته در این میان می‌توان به روند قیمتی طلا در بازار جهانی نیز تکیه کرد. با این حال بعید به نظر می‌رسد دامنه تغییر قیمت طلا در بازار لندن به اندازه‌ای باشد که افت قیمت در بازار آتی را بتوان تماما متوجه آن دانست. هر اونس طلا در آخرین معاملات بازار لندن 1343 دلار معامله شده است که نسبت به قیمت آغازین معاملات امروز کاهشی 7.5 دلاری را نشان می‌دهد.