چشم‌انداز صادراتی خودرو در سال ۹۷

03:42 - 1400/01/18
اگر چه موقعیت ایران در صادرات با توجه به نرخ رشد تولید خودرو ممتاز قلمداد می‌شود اما چشم‌انداز در سال 97 متاثر از نوسان ارزی و بالارفتن هزینه نهاده‌های تولید چندان روشن نیست.

قیمت ارز شرایط را برای صادرات محور بودن خودروسازی آماده می‌کند اما با توجه به افزایش هزینه نهاده‌های تولید، نمی‌تواند این امر در تسهیل صادرات موثر باشد. فربد زاوه؛ کارشناس صنعت خودرو در مورد چشم‌انداز صادراتی سال ۹۷ خودروسازی کشور با فاکتور گرفتن از محصول‌های قدیمی خودروسازان می‌گوید: محصول‌های پسابرجامی نیز بازار صادراتی خوبی نخواهند داشت؛ چرا که این محصول‌های با قیمت بالا و داخلی‌سازی کمی عرضه می‌شوند.

البته پژوهش‌های صورت گرفته گویای موقعیت ممتاز ایران در صادرات خودرو با توجه به نرخ رشد تولید خودرو است. بر مبنای گزارش موسسه مک کینزی عراق، الجزایر، سوریه، ترکمنستان، لبنان، چین، ساحل‌عاج، آذربایجان و جیبوتی به‌عنوان عمده بازارهای هدف صادرات انواع خودروی سواری ایران یاد شده که در میان آن‌ها عراق بیشترین سهم واردات خودرو را به خود اختصاص داده و پس از آن الجزایر و سوریه در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

طبق بررسی‌های این موسسه جمهوری‌کره، ترکیه، قزاقستان، ارمنستان، بلژیک، فرانسه، روسیه، رومانی، مجارستان و مالزی دیگر کشورهایی هستند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان بازارهای بالقوه صادرات خودرو از ایران یاد کرد. این موسسه رقبای صادراتی خودروی ایرانی را نیز برشمرده بود؛ به‌طوری‌که در بخش صادرات خودروهای سواری جمهوری‌چک، اسلواکی، تایلند، ترکیه، هند، چین، روسیه و بحرین مهم‌ترین رقیبان ایران به شمار می‌روند.

بر مبنای آمار نیز روند نزولی صادرات خودرو در سال ۹۳ آغاز و سال گذشته به نهایت خود رسید. در این بین وزارت صنعت، معدن و تجارت طبق روالی معمول در سال ۹۶، در شرایطی برنامه صادراتی خودروسازان را تا پایان سال‌۳۵ هزار دستگاه اعلام کرد که دو شرکت بزرگ خودروساز در ۶ ماه نخست، تنها ۲ هزار و ۵۷۹ دستگاه خودرو به دیگر کشورها صادر کردند و در ۶ ماه دوم نیز آماری در این زمینه منتشر نکردند.

تفصیل گزارش «دنیای اقتصاد» را اینجا بخوانید.