فولاد مبارکه سال رویایی را پشت سر گذاشت

ادامه مسیر « فولاد » در 97

03:22 - 1400/01/18
فولاد مبارکه در سال گذشته فروش بیش از 15800 میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. بر این اساس به نظر می‌رسد این شرکت توانایی ساخت سود 72 تومانی را برای سال 96 داشته باشد. سهام فولاد مبارکه از جمله شرکت‌هایی بود که از ابتدای تابستان به دقت از سوی «دنیای بورس» دنبال شد و بازدهی بیش از 107 درصدی را به ثبت رسانده است. اما سوال اصلی در شرایط کنونی روند قیمتی فولاد پس از ثبت بازدهی چشم‌گیر در سال گذشته است.
ادامه مسیر « فولاد » در 97

نگاهی به عملکرد 96

عملکرد اسفند فولاد مبارکه هفته گذشته روی سامانه «کدال» قرار گرفت. این شرکت در سال گذشته 15800 میلیارد تومان فروش به ثبت رسانده است. میانگین نرخ فروش هر کیلو ورق گرم حدود 2218 تومان، ورق سرد 2635 تومان، محصولات پوشش‌دار 3307 و تختال 1696 تومان بوده است. نرخ فروش اسفند برای ورق گرم معادل 2544 تومان بوده است که نسبت به نرخ میانگین سالانه رشد 15 درصدی را به ثبت رسانده است. جهش نرخ دلار در افزایش نرخ فروش صادراتی اثر به سزایی داشته است.

بررسی دقیق‌تر نرخ فروش حاوی نکات مهمی است که برای سال مالی 97 نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بررسی نرخ فروش فولاد مبارکه در سه ماه پایانی سال گذشته جالب توجه است. در این خصوص نرخ فروش داخلی ورق گرم فولاد مبارکه (بورس کالا) در دی، بهمن و اسفند به ترتیب 2528، 2475 و 2428 تومان به ازای هر کیلو بوده است. محاسبه نرخ فروش صادراتی شرکت در این مدت حاکی از این موضوع است که نرخ فروش صادراتی ورق گرم این شرکت برای دو ماه دی و بهمن به ترتیب 2340 و 2607 تومان بوده است. در این میان نرخ فروش صادراتی اسفند چندان قابل باور است.

این شرکت در اسفندماه در مجموع 367 هزار تن ورق گرم به فروش رسانده است. آمار بورس کالا حاکی از این موضوع است که 341 هزار و 472 تن از این محصول (ورق گرم نوع B و C) با میانگین نرخ 2428 تومان در بورس کالا عرضه شده است. نرخ میانگین فروش این شرکت در عملکرد اسفند (در سامانه کدال) معادل 2544 تومان بوده است. محاسبه نرخ صادرات اعداد عجیب و غریبی را نشان می‌دهد. در این خصوص نرخ فروش هر تن محصول گرم بر اساس اعداد موجود به بیش از 4 هزار تومان می‌رسد که با واقعیت‌های کنونی سازگاری ندارد.

سناریوهای مختلفی را می‌توان در این خصوص عنوان کرد. برای مثال با توجه به قراردادهای سلف فروش محصولات فولاد مبارکه احتمال باطل شدن یکی از این قراردادها وجود داشته است و فولاد مبارکه بخشی از محصولات بورس کالا را در بازار صادرات به فروش رسانده است. با این حال نکته مهم در خصوص عملکرد فولاد مبارکه اثر محسوس صعود دلار در رشد نرخ فروش صادراتی این شرکت است. بر این اساس اگر تنگنای بازار داخلی برای این شرکت وجود داشته باشد (ممنوعیت در عدم افزایش نرخ فروش تا پایان خرداد) با نرخ‌های کنونی دلار و همچنین قیمت فروش این محصول در بازار صادراتی چشم‌انداز سودآوری این شرکت حتی بهتر از قبل به نظر می‌رسد.

وضعیت مالی این شرکت در سال 96 نیز با فرض سود 72 تومانی مطلوب‌تر از گذشته خواهد بود به این ترتیب سود انباشته این شرکت تا پایان سال 96 به 8 هزار میلیارد تومان نزدیک می‌شود (بیش از 100 تومان به ازای هر سهم). بر این اساس دست این شرکت برای تقسیم سود در سال جاری نیز کاملا باز به نظر می‌رسد. البته در این خصوص نمی‌توان اظهار نظر دقیقی داشت و باید در انتظار تصمیم سهام‌داران عمده و مدیران این شرکت در این خصوص بود.

آغاز درخشان سال 97

با مقدمه پیشین از سال 96 می‌توان به چشم‌انداز مثبت این شرکت در سال 97 نیز امیدوار بود. در این خصوص مقدار ورق گرم تحویلی در فروردین حدود 293 هزار تن است. نرخ فروش این شرکت در بورس کالا معادل 2457 تومان به ازای هر کیلو است که اگر 50 هزار تن فروش صادراتی برای شرکت در نظر گرفته شود می‌توان امیدوار بود که میانگین نرخ فروش محصولات گرم در فروردین به 2600 تومان نزدیک شود. با این فرض میانگین نرخ فروش این شرکت در نخستین ماه از سال 97 اختلاف 17 درصدی را با میانگین سال 96 دارا است که کاملا نویددهنده رشد محسوس سودآوری این شرکت است.

پیش از این به پیشبینی سودآوری این شرکت در سال 97 اشاره شده بود. نرخ فروش در گزارش تحلیلی مزبور حدود 2200 تومان به ازای هر کیلو ورق گرم در نظر گرفته شده بود. نرخ فروش کنونی می‌تواند به راحتی سود بیش از 80 تومانی را برای این شرکت رقم بزند. البته همچنان حالت محافظه‌کارانه برای پیشبینی سودآوری این شرکت در نظر گرفته شده است. همچنین باید به این موضوع توجه داشت که درآمد غیرعملیاتی ناشی از شرکت‌های زیرمجموعه نیز به تبع رشد نرخ دلار افزایش می‌یابد و می‌تواند در حمایت از سودآوری این شرکت نقش به سزایی ایفا کند.

در خصوص روند قیمتی این سهم باید گفت همچنان پتانسیل رشد قیمتی بیش از 10 درصدی در کوتاه‌مدت مشاهده می‌شود. البته همچنان لزوم رصد متغیرها الزامی است و هر گونه اخباری در فضای کنونی می‌تواند پیشبینی‌ها را تغییر دهد. در این خصوص باید توجه داشت رشدهای آهسته و پیوسته می‌تواند نوید ادامه مسیر صعودی را بدهد. در حالی‌که رشدهای جهشی می‌تواند فضا را برای نوسان‌گیری در این سهم فراهم کند.