تحولات بازار فلزات‌پایه در هفته ای که گذشت

02:37 - 1400/01/18
بازار فلزات پایه در بسیاری از روزهای معاملاتی این هفته زیر فشار ناشی از رشد شاخص دلار و برخی گزارش‌ها از اقتصاد چین قرار داشت اما در روز جمعه معاملات پررونقی در بازار رقم خورد و همین امر نیز میزان کاهش هفتگی قیمت این محصولات را محدود کرد.
تحولات بازار فلزات‌پایه در هفته ای که گذشت

همانند هفته‌های گذشستهT این هفته نیز تحولات دلار در بازارجهانی ارز تاثیرگذار ترین عامل کلان بر بازار فلزات بود. شاخص دلار درابتدای هفته کمی بالا رفت اما در ادامه تا سطح 89/61 واحد عقب نشینی کرد. انتشار گزارش های نسبتا امیدوارکننده از بازار کار ایالات متحده  و همچنین اعلام خبر تمایل رهبر کره شمالی برای دیدار مستقیم با آمریکا و استقبال دونالد ترامپ از این موضوع نیز در اواخر هفته شاخص دلار را با رشدی ملموس مواجه کرد. همین امر نیز فشار قابل ملاحظه ای را بر بازار فلزات پایه وارد ساخت. در صبح جمعه نیز وضعیت مشابهی در بازار ارز به چشم می خورد و همین امر نیز فلزات را کمی متاثر کرده بود اما در ادامه با عقب نشینی دلار به تبع انتشار گزارش ناامیدکننده دستمزد در آمریکا، رونق به بازار فلزات بازگشت.

افزایش سطح خرید تکنیکال در معاملات روز جمعه نیز در رونق بازار فلزات تاثیر شایانی داشت. پس از افت ملموس روزهای گذشته بسیاری از سرمایه گذاران به طمع اتمام روند اصلاح قیمت در بازار فلزات دست به کار خرید شدند و همین امر رونق مناسبی را بر معاملات حاکم کرد.

این هفته گزارش های مهمی از اقتصاد چین به بازارها مخابره شد که این گزارش ها تاثیر ملموسی بر بازار فلزات داشتند. روز پنج شنبه گزارش تجارت خارجی چین در ماه فوریه منتشر شد و نتیجه این گزارش چندان به کام فعالان بازار خوش نیامد. با وجود جهش رقم صادرات در این ماه، میزان واردات چین در فوریه با نرخ رشد سالانه ای به میزان 6/3 درصد مواجه شد که این رقم کمتر از پیش بینی ها بود.

صبح جمعه نیز گزارش شاخص قیمت مصرف کننده چین در ماه گذشته میلادی منتشر شد. رشد 2/9 درصد شاخص قیمت مصرف کننده فراتر از انتظارات بود. در این میان شاخص قیمت تولید کننده ماه فوریه افزایش سالانه ای به میزان 3/7 درصد را تجربه کرد که این رقم از برآوردهای موسسات مالی و تحقیقاتی پایین تر بود. انتشار این گزارش های مبهم کمی سرمایه گذاران را نسبت به چشم انداز رشد اقتصادی چین نگران کرد و همین امر نیز تقاضا برای فلزات را کاهش داد.

در این میان نخست وزیر چین در نشست افتتاحیه مجلس این کشور در سال جدید قمری اعلام کرد که هدفگذاری رشد اقتصادی برای سال 2018 در سطح 6/5 درصد در نظر گرفته شده است. رشد اقتصادی چین در سال گذشته 6/9 درصد بود. بسیاری از فعالان بازار فلزات با انتشار این خبر  نگران افت تقاضا برای فلزات از سوی چین شدند.

همچنین قائم مقام کمیسیون اصلاح و توسعه چین اعلام کرد که کاهش ظرفیت تولید آلومینیوم امسال نیز ادامه خواهد یافت. با این وجود این مقام مسئول از ارائه جزئیات برنامه کاهش تولید خودداری کرد.

این هفته کارگران معدن مس Los Pelambres  شرکت Antofagasta در شیلی با رد پیشنهاد حقوق این شرکت رای به آغاز اعتصاب دادند.

دراین میان یکی از مهمترین رودادهای این هفته بازار فلزات ، جهش موجودی انبار روی در بازار لندن بود.  عصر روز دوشنبه بیش از 78 هزار تن روی به موجودی انبار بازار فلزات لندن افزوده شد. این میزان افزایش در انبار  نیو اورلئان آمریکا رقم خورد. در پی این امر موجودی آماده برای فروش روی در بازار فلزات لندن رشدی 94 درصدی را تجربه کرد. همچنین پس از رشد ملموس موجود انبار سرب در هفته ماقبل روند افزایش ذخایر این محصول هفته اخیر تداوم یافت. در این میان سطح ذخایر مس و آلومینیوم در این بازار روندی کاهشس را در هفته‌ای که گذشت پشت سرگذاشت.

تحولات بازار فلزات‌پایه در هفته ای که گذشت9

فلزات پایه در معاملات بازار فلزات لندن تغییرات قیمت روزانه و هفتگی را به شرح جدول زیر تجربه کردند.

تحولات بازار فلزات‌پایه در هفته ای که گذشت13