در گزارش ماهانه متال بولتن ارائه شد

چشم‌انداز بازار مس و آلومینیوم در ماه مارس

02:12 - 1400/01/18
موسسه متال بولتن در جدیدترین گزارش ماهانه خود احتمال تداوم رشد قیمت مس در ماه مارس را دور از ذهن ندانست اما برآورد قیمت این محصول در فصل ابتدایی سال را تقلیل داد. همچنین موضوع تعرفه واردات آلومینیوم به ایالات‌متحده نیز به عنوان عامل اصلی تاثیرگذار بر بازار این محصول معرفی شد.
چشم‌انداز بازار مس و آلومینیوم در ماه مارس

با ورود به سال 2018 میلادی بسیاری از فعالان بازار فلزات انتظار  داشتند روند رو به رشد قیمت مس تداوم یابد اما باگذشت زمان مشخص شد اوضاع کمی متفاوت است.

میزات ذخایر مس در ماه های اخیر در سه بازار مطرح معاملات فلزات پایه روندی صعودی را تجربه کرده و پریمیوم این محصول در بازار نقدی نیز تضغیف شده است. در عین حال خبری نیز از اخلال در سمت عرضه نیست.

بدین ترتیب نشانه های بسیار کم‌رنگی از کمبود عرضه در بازار به چشم می خورد و همین امر نیز سناریوی افزایش قیمت مس را در هاله ای از ابهام فروبرده است. در نتیجه میزان موقعیت های خرید از سوی سفته بازان در معاملات مس کاهش یافته  و به نظر می رسد که در این شرایط قیمت تنها به نوسانات دلار حساس شده است..

دور از ذهن نیست که قیمت مس به تبع تضعیف بیش از پیش دلار در برابر ارزهای مطرح جهان روندی صعودی را در ماه مارس تجربه کند. افزایش فصلی تقاضا نیز می تواند از این روند حمایت مناسبی را به عمل آورد. با این وجود با توجه به تضعیف نسبی بازار در برهه های از دو ماه اخیر به نظر می‌رسد که نمی توان پیش بینی میانگین قیمت 7185 دلار را برای فصل اول سال کماکان معتبر دانست و به همین علت برآورد قیمت برای دوره مذکور به 7090 دلار تقلیل می‌یابد.

در بازا آلومینیوم هم اکنون تمرکز اصلی بر وضع تعرفه وارداتی از سوی ایالات متحده قرار دارد. پنج شنبه گذشته رئیس جمهور این کشور از وضع تعرفه 10 درصدی بر واردات آلومینیوم خبر داد و همین امر نیز حمایت مناسبی را از قیمت در بازار لندن و شانگهای به عمل آورد.

در عین حال موضوع افزایش موجودی انبار آلومینیوم  به ویژه در چین تبدیل به یکی دیگر از عوامل بسیار تاثیرگذار بر بازار این محصول در برهه کنونی تبدیل شده است. رشد موجودی انبار آلومینیوم در بازار آتی شانگهای هر هفته این سیگنال را به بازا می فرستد که برنامه کاهش زمستانی تولید در چین تاثیر کمتر از انتظارات بر تولید این محصول اثر داشته است. تولید آلومینیوم چین در سال گذشته با نرخ قابل ملاحظه 11 درصد رشد کرد  و همین امر نیز نشان می دهد که کاهش زمستانی تولید آنچنان که پیش بینی می شد بر بازار این محصول تاثیرگذار نبوده است.بدین ترتیب برآورد پیشین از احتمال بروز کمبود عرضه در بازار منتفی شده و انتظار می رود که آلومینیوم در سال جاری با مازاد عرضه روبرو شود.

بدین ترتیب شاید بتوان موضوع تعرفه های وارداتی آمریکا را مهمترین عامل حمایت از قیمت آلومینیوم به حساب آورد چرا که برنامه کاهش زمستانی تولید در میانه مارس به پایان می رسد و به تبع این امر باید منتظر افزایش بیش از پیش ذخایر این محصول در انبارهای بازار آتی شانگهای بود. در این میان نگرانی هایی نیز در زمینه میزان تاثیرگذاری تعرفه در حمایت از قیمت آلومینیوم وجود دارد و ممکن است این موضوع نیز به صورت مقطعی  و محدود بر بازار اثر بگذارد.