مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه صنایع مس شهید باهنر برگزار شد

پیش‌بینی مدیران از سود ملایم « فباهنر »

01:31 - 1400/01/18
مجمع فوق‌العاده صنایع مس شهید باهنر با دستور کار افزایش سرمایه به پایان رسید. بر مبنای گزارشی که توسط هیات مدیره ارائه شد با طرح‌های تکمیلی سرمایه‌گذاری در سه سال آینده می‌توان سود شرکت را رو به جلو ببرد.
پیش‌بینی مدیران از سود ملایم « فباهنر »

در مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه صنایع مس شهید باهنر مصوب شد سرمایه شرکت از 90 میلیارد تومان به 112.5 میلیارد تومان (معادل 25 درصد) از محل سود انباشته افزایش یابد. این افزایش سرمایه تا زمان مجمع عادی سالانه به ثبت خواهد رسید.

گزارش هیات مدیره

مدیرعامل صنایع مس شهید باهنر در گزارشی که در مجمع قرائت شد، عنوان کرد: 3 هزار کد محصول قابل ارائه توسط شرکت تنها با سفارش‌های صنایع مختلف و نیز بانک مرکزی (به عنوان مشتری عمده برای سکه‌های ضرب نشده با حدود 500 میلیون سکه) تولید می‌شود و با توجه به پیشرفت فناوری روز دنیا لازم است شرکت نیز خود را بروز کند.

به عنوان نمونه، رادیارتورهای خودرو که قبلا از مس ساخته می‌شد اینک به سمت رادیاتورهای آلومینیومی رفته‌اند و در حال حاضر تنها رادیاتورهای ماشین سنگین با مس ساخته می‌شوند. بنابراین نوسازی و بروزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات در کارخانه گریز ناپذیر است.

بر مبنای گزارش ارائه شده سال گذشته طرح توسعه‌ای تولید لوله‌‌های مسی در شرکت اجرا شده و امسال نیز افزایش ظرفیت سکه‌زنی به اجرا درآورده می‌شود. برای سال بعد و سال‌های بعد نیز طرح‌های متنوعی در نظر است اجرا شود.

بخشی از افزایش سرمایه امروز در راستای اصلاح ساختار مالی در جهت تعامل مناسب با موسسه‌های مالی، اعتباری و بانک‌ها است و بخش دیگری از آن در جهت جبران سرمایه‌گذاری انجام شده در بهبود تجهیزات و کوره بخش مطلس (تولید سکه‌های آماده ضرب) است.

در این میان البته گزارش مدیرعامل نشان می‌دهد با توجه به سفارش محور بودن تولید شرکت، نوسان‌های مواد اولیه چندان تاثیری بر درآمد ما ندارد، زیرا هزینه خرید مواد اولیه عینا از مشتری دریافت می‌شود. با این وجود مواد اولیه باید توسط شرکت خریداری شود که نیاز به سرمایه در گردش وجود دارد، گرچه بخشی از این وجه از طریق پیش پرداخت مشتری تامین می‌شود. اصلاح ساختار مالی ناشی از افزایش سرمایه از یک‌سو سبب افزایش سرمایه در گردش خواهد شد و از سوی دیگر موقعیت اعتباری شرکت برای استفاده از تسهیلات بانکی را بهتر می‌کند.

افزایش ظرفیت بخش مطلس (تولید سکه‌های ضرب نشده)  سبب شده بتوان نیازهای بانک مرکزی را کاملا پاسخگو بود، زیرا در گذشته در مقاطعی به خاطر عدم تامین نیاز بانک مرکزی مطابق قرارداد جریمه شد. به گفنه مدیرعامل با این اصلاحات در تجهیزات سکه‌زنی، در صورت تغییر واحد پول به تومان، فباهنر قادر خواهد بود به طور کامل نیاز بانک مرکزی را جوابگو  باشد. علاوه بر این، تامین سکه برای بازارهای صادراتی مانند عراق و سوریه نیز مورد نظر است که مذاکره‌هایی برای آن انجام شد.

گزارش حسابرس (مطلوب)

گزارش حسابرس بند مطلوب را نشان می‌دهد که بر مبنای بند 4 (بند اطلاعی) در گزارش هیات مدیره فرض شده افزایش سرمایه تنها از هزینه‌های مالی شرکت کم می‌کند و تنها از این بابت سود سال‌های آتی افزایش می‌یابد.

پرسش‌ و پاسخ

عدم شفافیت گزارش‌ها: در بخش پرسش سهامداران و پاسخ مسئولان آمده است که نماینده سرمایه‌گذاری ملی ایران در خصوص ارائه نشدن گزارش‌های شفاف این مجموعه تاکید دارد: صنایع مس شهید باهنر یکی از پیچیده‌ترین صنایع فلزی است و به هیچ وجه قابل مقایسه با شرکت‌هایی همانند ملی صنایع مس یا فولاد مبارکه نیست.

در این شرکت با پروسه‌های متفاوت تولید، محصول‌های میانی خاص و حتی ضایعه‌های گوناگون و همچنین با پارامترهای مختلف سروکار داریم که همین مساله تحلیل آن را مشکل می‌کند. به عنوان نمونه در مواردی با افزایش نرخ مواد اولیه و دلار ممکن است مبالغ درآمدی ما کمتر شود. بنابراین سهامداران سرمایه‌گذاری ملی ایران باید به صورت خاص و تخصصی این سهم را تحلیل کنند.

تغییر نرخ پرمیوم: همچنین هیات رییسه در خصوص اینکه با توجه به اینکه در نرخ‌گذاری مطلس حق العملی (پرمیوم) از بانک مرکزی دریافت می‌شود، آیا با تغییرات نرخ جهانی فلزات مواد اولیه، این پرمیوم که بانک مرکزی به ازای هر کیلو به شما پرداخت می‌کند تغییر می‌کند؟ عنوان کرد:‌ خیر، این مبلغ به نرخ مواد اولیه ارتباطی ندارد و در طول اجرای قرارداد بر این اساس تغییری نخواهد کرد.

عدم افزایش سود: هیات رییسه مجمع درباره اینکه چرا با تغییر نرخ جهانی مس و سایر فلزات سود شما از فروش کالاهای تولید شده افزایش نیافته است؟ گفت: در چهار سال اخیر تلاش شده ریسک‌ها و منافع تغییرات نرخ‌های جهانی به سمت مشتریان منتقل شود، این کار باعث عدم نوسان در وضعیت سودآوری شرکت می‌شود.

رشد تولید: هیات رییسه درباره اینکه چرا از شهریور که اصلاح و افزایش ظرفیت کوره‌های مطلس انجام گرفته، رشد تولید چندانی در این زمینه گزارش نشده است؟ می‌گوید: در حال حاضر مشکل توزیع سکه از سوی بانک مرکزی وجود دارد زیرا بانک‌ها تمایلی به این کار ندارند. مجموعه برای ورود به این زمینه اعلام آمادگی کرده و با برخی از شرکت‌های پخش و سایر شرکت‌ها وارد مذاکره شده است. مدیریت شرکت امیدوار است در این زمینه به بالابردن تولید سکه در شرکت کمک کند.

بخش لوله‌سازی: هیات رییسه درباره وضعیت بخش لوله‌سازی و وضعیت تولید فعلی و آینده مجموعه تصریح کردند: درباره لوله‌سازی مسائل فنی حل شده و مجموعه در این خصوص به شدت در حال تثبیت سهم بازار است. واقعیت آنست که با وجود سرمایه‌گذاری قابل توجه شرکت در این زمینه، ظهور چند رقیب داخلی سبب شد گرفتن سهم بازار مناسب داخلی مشکل شود.

از سوی دیگر در صادرات نیز بالا بودن تعرفه‌های صادراتی برای محصول‌ها سبب شده در بسیاری از موارد صادرات سر به سر یا با سود ناچیزی باشد. مثلا مشتری 15 ساله تایوانی وجود دارد که حاضر است از ما گران‌تر از چین خرید کند اما تعرفه 5 درصدی واردات محصول ما به تایوان در مقابل تعرفه صفر واردات از چین به اضافه هزینه حمل و نقل سبب می‌شود برای ما صادرات به صرفه نباشد.

مدیرعامل در این خصوص تاکید کرد: مجموعه تلاش کرده بخش لوله سازی را از شرکت منفک کند و به سهامدار عمده پیشنهاد شده آنرا به بخش خصوصی واگذار کند، زیرا چابکی بخش خصوصی سبب می‌شود شرکت بتواند سریعا تصمیم‌گیری کند. در این میان برخی از موقعیت‌های همکاری (جوینت ونچر) با شرکت‌های خارجی به خاطر وابستگی به سهامدار دولتی امکان پذیر نیست.

مدیر عامل درباره این همکاری با خارجی‌ها می‌گوید: قرار است بخشی از عملیات نهایی محصول لوله مسی در عمان انجام شود تا با مُهر ساخت عمان بتوان با تعرفه صفر به برخی از کشورها از جمله آمریکا صادر شود.

فروش سرباره: هیات مدیره درباره برنامه شرکت برای فروش سرباره (ته پاتیل) گفت: سرباره‌های ذوب در سال‌های پیش از مدیریت فعلی انبارش (دپو) می‌شود و بعد از مدتی با مزایده واگذار می‌شد. اما در سه چهار سال اخیر به جای فروش، مجددا وارد چرخه تولید می‌شود.  

مدیرعامل درباره سرباره‌هایی در سالیان دور و زمانی که فلزات ارزش امروزی را نداشته‌اند و  در بخشی از کارخانه دفن می‌شده‌اند، تصریح کرد: مطالعاتی برای بازیابی این سرباره ها انجام شد و شرکتی برای این‌کار اعلام آمادگی کرد، اما در نهایت نتوانست به نتیجه برسد.

به گفته مدیرعامل همزمان با ارسال نمونه خاک به آزمایشگاه ملی صنایع مس ایران معلوم شد که درصد مس موجود چندان زیاد نیست. البته مجموعه در این زمینه به تلاش خود ادامه می‌دهد اما به نظر در صورت موفقیت در بازیابی فلزات از این خاک‌ها، عایدات احتمالی از این بابت چندان قابل توجه نیست.

تعدیل سود غیرعملیاتی: مدیرعامل در خصوص علت تعدیل سود غیرعملیاتی شرکت تاکید دارد: بدهی که بابت تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی شکل گرفت و بابت پروژه تولید لوله مسی صرف شده بود با نرخ 20 درصد تسویه شد.

پس از این بود که قرار شد مطابق قانون رفع موانع تولید این تسهیلات با نرخ 15 درصد تسویه شود. با پیگیری انجام شده برای برگشت 5 درصد مابه‌التفاوت، تاییدیه لازم گرفته و سپس براساس تصمیم سهامدار عمده اعلام شد.

افزایش سود: هیات مدیره همچنین درباره میزان افزایش سود شرکت در سال‌های آینده به حاشیه سود پایین شرکت‌های مشابه «فباهنر» در دنیا و از جمله یک شرکت انگلیسی اشاره دارد که با وجود تولید محصول‌های پایانی (برخلاف «فباهنر» که محصول‌های میانی تولید می‌کند) با بیش از  500 میلیون پوند فروش تنها 14 میلیون پوند سود دارد.

در عین حال به گفته وی  7 تا 8 طرح سرمایه‌گذاری کوچک برای سه سال آینده به عنوان طرح‌های تکمیلی در نظر گرفته شده که می‌تواند سود شرکت را با شیب ملایم رو به جلو ببرد. البته جهش در سودآوری شرکت از منظر مدیرعامل بعید است. این طرح‌ها در راستای تکمیل زنجیره تولید و از جمله خرید معدن است که می‌تواند در سه سال آینده سود را تا دو برابر افزایش دهد، البته به شرطی که ثبات مدیریتی وجود داشته باشد.

حاشیه‌های مجمع

- جلسه مجمع با 20 دقیقه تاخیر آغاز و با احتساب پرسش و پاسخ بیش از دو ساعت طول کشید.