افت دلار تقاضا در بازارهای کالایی را بالا برد

بازگشت فلزات‌پایه به مدار صعود

01:07 - 1400/01/18
احیای نسبی بورس‌های اوراق بهادار در کشورهای مختلف پس از افول شدید دو هفته اخیر، تقاضا برای دلار را به عنوان دارایی امن در صبح دوشنبه پایین آورد و همین امر نیز به افت قابل ملاحظه شاخص دلار و تحریک تقاضا در بازارهای کالایی از جمله بازار فلزات منجر شد. به تبع این امر قیمت فلزات پایه تا این لحظه از معاملات روز دوشنبه رشدی نسبتا ملموس را تجربه کرده و در این میان مس و روی پیشتاز بازار بوده‌اند.
بازگشت فلزات‌پایه به مدار صعود

پس از افت شدید بورس‌های آمریکا از ابتدای فوریه تا پنج شنبه گذشته، رو جمعه شاخص‌های اصلی بورس‌های آمریکا بیش از یک درصد رشد کردند. در پی این امر صبح امروز نیز رونق نسبی بر معاملات سهام در بورس‌های آسیا و اقیانوسیه حاکم شد و همین موضوع نیز تقاضا برای دلار  به عنوان دارای امن را در بازار جهانی ارز کاهش داد

تضعیف دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان در صبح امروز تقاضا برای فلزات را از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری بالا برد و همین امر نیز تقویت قیمت این محصولات را در پی داشت.

همچنین پس از افت بیش از سه درصدی قیمت فلزات پایه در هفته گذشته، سطح خرید تکنیکال در بازار به امید اتمام روند اصلاحی اخیر افزایش یافته و این موضوع نیز در بهبود شرایط بازار این محصولات تاثیرگذار بوده است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات لندن با رشدی 1/6 درصدی در سطح 6860 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم به میزان 0/3 درصد گران شده و به 2129 دلار رسیده است. روی با رشدی 0/9 درصدی در سطح 3399 دلار قرار گرفته است. در این میان سرب با فزایش قیمتی 0/3 درصدی به 2544 دلار رسیده است.

در این میان قیمت بیشتر محصولات معاملاتی در بازار آتی شانگهای با تبعیت از افت پایان هفته بازار فلزات لندن در مسیر نزولی قرار گرفت. در جلسه معاملاتی ظهر امروز بازار آتی شانگهای مس 0/3 درصد ارزان شد و آلومینیوم 0/2 درصد کاهش قیمت را پشت سرگذاشت. روی به میزان 0/5 درصد افت قیمت را به ثبت رساند و در این میان تنها سرب توانست به لطف کاهش ذخایر در بازار آتی شانگهای برای سومین هفته متوالی، با رشد قیمتی 0/3درصدی مواجه شود.