بانک مرکزی نوسان‌های قیمت دلار را تحلیل کرد

پیام سیاست‌گذار پولی به بازار ارز

00:53 - 1400/01/18
رئیس کل بانک مرکزی مدعی است نوسان‌های اخیر نرخ ارز ارتباط معنی‌داری با تحولات متغیرهای کلان اقتصادی ندارد. سیاست‌گذار پولی تنها به این نکته بسنده کرده که راهبردش مدیریت بازار ارز همسو با رفع نگرانی‌ها است.
پیام سیاست‌گذار پولی به بازار ارز

نرخ ارز یک متغیر کلیدی اقتصادی است که متاثر از مولفه‌های مختلفی است؛ در یک نگاه می‌توان گفت نرخ ارز از یک سو تابع عوامل اقتصادی و متغیرهای بنیادین تاثیرگذار بر آن بوده و از سوی دیگر متاثر از عوامل غیراقتصادی همچون انتظارات و تحولات سیاسی است.

از دید رییس بانک مرکزی که با «ایسنا» صحبت کرده از بعد اقتصادی، رویکرد کلی بانک مرکزی و دولت در زمینه مدیریت بازار ارز در ‌سال‌های اخیر این بوده که ضمن حفظ ثبات در بازار ، نرخ ارز را در راستای متغیرهای بنیادین و تاثیرگذار بر آن هدایت کند.

در کنار عوامل اقتصادی باید توجه داشت که نرخ ارز از تحولات سیاسی و مقوله انتظارات نیز متاثر می‌شود و به همین دلیل در برخی از کشورها نظیر ایران شکل‌گیری انتظارت برخاسته از متغیرهای غیراقتصادی می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر روند نرخ ارز به همراه داشته باشد.

به گفته ولی‌اله سیف نوسان‌های اخیر با متغیرهای بنیادین اقتصاد سازگاری ندارد و همواره تلاش بانک مرکزی هدایت نرخ ارز در مسیری منطبق با متغیرهای بنیادین اقتصاد است. سیاست‌گذار پولی البته به مردم توصیه کرده دولت و بانک مرکزی با پایبندی به اصل لزوم هدایت اقتصاد در مسیر صحیح خود، با تمامی قوا در جهت رفع نگرانی‌های ایجاد شده و صیانت از ثبات آرامش اقتصاد که متعلق به آحاد ملت است، اقدام کند.

البته برخی تحلیلگران معتقدند:‌ ماجرای جهش دلار که همانند سریال تکرار شدنی تنیده در تصمیم‌های سیاست‌گذار است، با خود نشانه‌های پنهانی دارد. در این میان تشخیص خطاهایی که بوجودآورنده التهاب هستند نیز می‌تواند تحلیل وضعیت موجود باشد. در این میان فعالان بخش خصوصی تاکید دارند: سیاست ناصحیح مدیریت نرخ ارز سابقه‌ای طولانی در اقتصاد ایران دارد.

این در حالی بوده که همزمان با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی رییس جمهور اندکی از التهاب بازار ارز کاسته شده است؛ به طوریکه با عرضه دیروز عصر و امروز قیمت دلار به محدوده زیر 4 هزار و 700 رسید. البته افت و خیزها به صورت جتسه و گریخته همچنان در بازار مشاهده می‌شود.

گفت‌وگوی تفصیلی سیف را اینجا بخوانید.

پیش‌تر در «دنیای بورس» خواندید:

راز جهش دوره‌ای دلار

اقتصاد ایران در تله فکری