در هفته اخیر رقم خورد

خودنمایی سرب در بازار فلزات لندن

00:38 - 1400/01/18
افت ملموس قیمت فلزات در آخرین روز معاملاتی این هفته، بخش عمده ای از رشد روزهای پیشین را خنثی کرد و برخی از محصولات را نیز با کاهش هفتگی قیمت مواجه ساخت. پس از افت در شش هفته های متوالی سرانجام این هفته به لطف گزارش اشتغال آمریکا شاخص دلار توانست افزایشی محدود را به ثبت برساند و همین امر نیز در تزلزل فلزات نقش شایانی داشت. در این میان به تبع تحولات سمت عرضه، سرب این هفته عملکردی بسیار قوی را تجربه کرد.
خودنمایی سرب در بازار فلزات لندن

پس از شش هفته سرانجام شاخص دلار توانست این هفته به مدار صعود بازگردد. تا پیش از روز جمعه شاخص دلار به تبع در پیش رو بودن دو رویداد مهم یعنی نشست بانک مرکزی آمریکا و همچنین انتشار گزارش اشتغال این کشور نوسانات نه چندان ملموس را پشت سرگذاشت. با اتمام نشست دو روزه و انتشار بیانیه فدرال رزور مشخص شد که با وجود بهبود وضعیت رشد تورم آمریکا، چشم انداز افزایش نرخ بهره از سوی این نهاد تغییری نکرده است. به تبع این امر شاخص دلار در مسیر صعودی قرار گرفت. این روند اما در روز جمعه و با انتشار گزارش بازار کار در ماه ژانویه خنثی شد.

براساس اعلام وزارت کار آمریکا میزان درخواست کنندگان استفاده از بیمه بیکاری در ماه ژانویه به 230 هزار نفر رسید که این رقم کمتر از پیش بینی ها بود. به تبع احیای شاخص دلار در پایان هفته، این نماگر رشد هفتگی به میزان 0/14 درصد را به ثبت رساند. در پی بهبود وضعیت دلار در برابر ارزهای مطرح جهان، تقاضا برای فلزات کاسته شد و بسیاری از این محصولات افت قیمتی ملموس را در روز جمعه به ثبت رساندند.

 

در اوایل این هفته روی پیشتاز معاملات بود و ضمن عبور از مرز 3500 دلار،  بالاترین قیمت خود را از اواسط سال 2007  را تجربه کرد. افت  موجودی آماده برای فروش  روی در انبارهای بازار فلزات لندن به کمترین از سال 2008 یعنی 100 هزار تن از دلایل رونق معاملات این محصول بود. همچنین نوسان موجودی روی بازار آتی شانگها در محدوده کف 10 ساله نیز از دیگر عوامل حمایت گننده از قیمت به شمار می رفت.

در ادامه اما سرب گوی سبقت را ربود و در نهایت با رشدی بیش از سه درصد بهترین عملکرد هفتگی را در میان محصولات معاملاتی بازار فلزات پایه به نام خود ثبت کرد. کمبود کنسانتره سرب در بازار به ویژه پس از قطع کامل واردات چین از کره شمالی ، بازار سرب تصفیه شده را نیز با محدودیت هایی روبرو کرده است.

 
در اواسط هفته به تبع انتشار گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی چین فضای بازار کمی منفی شد. بر اساس اعلام اداره آمار ملی چین شاخص مدیران خرید تولیدی این کشور در ماه ژانویه به 51/3 واحد رسید که این رقم به میزان مختصری پایین تر از پیش‌بینی‌ها بود.

از دیگر اخبار مهم این هفته می‌توان به توافق اولیه شرکت دولتی مس شیلی با کارگران معدن Andia اشاره کرد. این اقدام در تلاش برای جلوگیری از اعتصاب کارگری در این معدن بوده است.


این هفته بار دیگر تمام محصولات معاملاتی در بازار لندن به غیر از مس با افت موجودی انبار مواجه شدند. روند رشد موجودی مس نیز در ابتدای هفته ادامه یافت اما در ادامه شاهد روند افولی ذخایر این محصول بودیم.

 خودنمایی سرب در بازار فلزات لندن1

فلزات پایه در معاملات بازار فلزات لندن تغییرات قیمت روزانه و هفتگی را به شرح جدول زیر تجربه کردند:

خودنمایی سرب در بازار فلزات لندن9