عوارض صادراتی از نگاه معدنی‌ها

23:56 - 1400/01/17
از دید فعالان سنگ آهنی وضع عوارض صادراتی بر محصول‌های سنگ آهنی مغایر با سیاست توسعه است.

مدیر بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیر تشویقی برای صادرات محصول‌های معدنی به ویژه سنگ آهن به «روابط عمومی چادرملو» می‌گوید: در حال حاضر عمده تولیدکنندگان سنگ آهن ترجیح می‌دهند مواد اولیه واحدهای تولید فولاد در داخل کشور را تامین کنند و با توجه به قیمت‌های جهانی این محصول، معدنداران تمایل چندانی به صادرات ندارند.

به گفته محمد برقی به دلیل بهره‌گیری واحدهای فولادی کشور از روش قوس الکتریکی، سنگ آهن به طور مستقیم برای این واحدها قابل استفاده نیست و  تنها کارخانه ذوب آهن اصفهان به روش کوره بلند محصول شمش تولید می‌کند که نیاز به سنگ آهن دارد و البته آن هم تاکنون تامین شده است. مدیران چادرملو اعتقاد دارند: در حال حاضر برخی معادن، محصول سنگ آهن مازاد دارند و یا به دلیل عیار پایین برای مصرف داخل مناسب نیست و تنها راه آن صادرات این محصول است.

در حال حاضر واحدهای بزرگ معدنی از جمله چادرملو اقدام به تکمیل زنجیره تولید کردند و تولید خود را از مرحله استخراج سنگ‌آهن تا فرآوری بطورکامل انجام می‌دهند. اما برای توسعه واحدهای صنعتی خود نیاز به منابع مالی دارند که بخش از آن می‌تواند از طریق صادرات مازاد محصول سنگ آهن تامین شود. همچنین معادن کوچک سنگ آهن کشور محصولی با عیار پایین دارند که مصرف داخلی ندارد و باید به صادرات بیاندیشند، اما با وضع تعرفه 15 درصدی قطعا صادرات مقرون به صرفه نخواهد بود که در این صورت هم تکمیل طرح‌های توسعه به تعویق می‌افتد و هم موجب تعطیلی معادن می‌شود.