با وجود افزایش 30 درصدی صادرات لبنیات

مانع صادرات لبنی‌ها به عراق پابرجاست

23:52 - 1400/01/17
صادرات لبنیات ایران در 9 ماه امسال اگرچه بیش از 30 درصد افزایش یافت اما تعرفه مانع خودنمایی صادرات لبنی‌ها به عراق است. با وجود تداوم رایزنی‌ها اما همچنان نتیجه‌ای برای رفع مشکل درست حاصل نشده است.
مانع صادرات لبنی‌ها به عراق پابرجاست

محدودیت‌ها بر سر صادرات محصول‌های ایرانی در کشور همسایه تنها به سیمان محدود نمی‌شود بلکه سایر اقلام را نیز در بر می‌گیرد. در حالی که خوش‌بینی‌هایی از زمان احتمالی صادرات سیمان ایران به عراق شنیده می‌شود که برای گروه لبنی همچنان تعرفه مانع اصلی خودنمایی صادرات محصول‌های ایرانی است. دولت در این باره می‌گوید: دولت عراق این محدودیت را تقریبا برای همه کشورها لحاظ کرده اما با این حال صادرات به عراق کماکان ادامه دارد.
مسئولان ایرانی البته می‌گویند: به طور مستمر این مساله را پیگیری می‌کنند تا دولت عراق را متقاعد کنند که در این زمینه تجدید نظر کند. اما با این اوصاف تاکید دارند: چون این شرایط برای همه کشورها لحاظ شده ما در وضعیت نسبتا یکسانی با رقبای خود در زمینه صادرات به عراق قرار داریم.
حسن رکنی؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با «مهر» درباره اینکه آیا امیدی برای رفع این تعرفه وجود ندارد؟ تصریح می‌کند: نمی‌توان گفت امیدی نیست، اما به هرحال رایزنی‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.
بر مبنای گزارش وزارت جهاد کشاورزی صادرات محصول‌های دام و طیور در ٩ ماهه امسال مجموعا ٨٤٣ میلیون دلار بود. تراز تجاری ایران در این ٩ ماه در بخش دام و طیور مثبت بوده و ١٠٠ میلیون و ٧٩٣ هزار دلار تراز مثبت داشت. در این مدت؛ بیش از ٧٥٠ هزار تن صادرات شیر و انواع لبنیات از کشور انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل بالای ٣٠ درصد افزایش دارد. اگر روند صادرات به همین صورت پیش برود؛ پیش‌بینی شده در انتهای سال میزان صادرات ایران در زمینه مواد لبنی به یک میلیون تن برسد.