فراز و فرود فلزات پایه در هفته‌ای که گذشت

23:30 - 1400/01/17
فلزات پایه این هفته روندی مبهم را در بازار لندن پشت سرگذاشتند و با وجود رشد هفتگی قیمت روی و آلومینیوم، مس و سرب با کاهش قیمت به معاملات این هفته پاسیان دادند. افت ارزش دلار، انتشار گزارش هایی از اقتصاد چین و ایالات متحده و تغییرات موجودی انبار فلزات در انبارهای بازار لندن از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازار در این هفته بودند.
فراز و فرود فلزات پایه در هفته‌ای که گذشت

افت ارزش دلار ایالات متحده این هفته نیز به عامل حمایت‌کننده مهمی از قیت فلزات تبدیل شد. رشد ملموس ارزش ین در برابر دلار به تبع کاهش خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی ژاپن از جمله دلایل تزلزل شاخص در اوایل هفته بود. در ادامه نیز انتشار گزارش‌های ناامیدکننده‌ای از اقتصاد ایالات متحده مانند گزارش تعداد استفاده‌کنندگان از بیمه بیکاری در هفته پیشین و تورم ماه دسامبر ، دلار را در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان بیش از پیس تضعیف کرد. بدین ترتیب شاخص دلار در هفته‌ای که گذشت افتی یک درصدی را به ثبت رساند.

از دیگر عوامل حمایت‌کننده از قیمت فلزات می‌توان به انتشار گزارش‌های نسبتا امیدواکنند‌ای از اقتصاد چین اشاره کرد. بر طبق گزارش اداره آمار ملی چین نرخ رشد سالانه شاخص قیمت مصرف‌کننده این کشور در ماه دسامبر به 1/8 درصد رسید که این رقم نسبت به پیش‌بینی‌ها کمی پایین‌تر بود. با این وجود نتایج بهتر از انتظار گزارش شاخص قیمت تولیدکننده توانست اثر گزارش پیشین را خنثی کند و به معاملات فلزات رونق بخشد. شاخص مذکور در ماه دسامبر رشدی 4/9 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته پشت سرگذاشت که این رقم به میزان 0/1 درصد بالاتر از پیش‌بینی‌ها بود.

همچنین در اواخر هفته اداره گمرک چین اعلام کرد تراز تجاری این کشوردر ماه دسابر به مثبت 54/6 میلیارد دلار رسیده است.  بر این اساس سطح واردات چین در ماه پایانی سال 2017 افزایشی به میزان 4/5 درصدی را تجربه کرد که این رقم پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها بود اما رشد 10/9 درصدی صادرات این کشور، امیدواری‌ها را برای تداوم رشد اقتصای پایدار این کشور افزایش داد.

در این میان برخی عوامل تضعیف‌کننده نیز این هفته بازار فلزات را زیر فشار قرار داد و در نهایت بعضی از محصولات را به محدوده منفی قیمتی کشاند و رشد قیمت دیگر محصولات را نیز محدود کرد. انتشار خبری از سوی نشریات دولتی چین در زمینه احتمال تغییر نرخ بهره این کشور یکی از این عوامل بود. بر طبق اخبار منتشر شده، اداره تحقیقات بانک مرکزی چین در مطالعه‌ای به این نتیجه رسیده است که با توجه به رشد ملموس قیمت محصولات صنعتی و سودآوری بنگاه‌های اقتصادی در یم سال اخیر، در حال حاضر افزایش نرخ بهره می‌تواند به جلوگیری از حبابی شدن بازارها و محدود کردن روند رشد رشد بدهی‌ها کمک شایانی کند.

همچنین در اواخر هفته به ویژه بعد از ظهر جمعه، سطح فروش تکنیکال در بازار فلزات افزایش یافت و همین امر نیز منجر به تضعیف قیمت بسیاری از محصولات معاملاتی شد. پس از جهش قیمت‌ها از اوایل دسامبر تا پایان این ماه، بسیاری از معامله گران به امید رشد بیش از پیش قیمت، روند شناسایی سود را به تعویق انداختند اما نوسان فلزات در دو هفته اخیر بخشی از این دسته معامله گران را به سوی شناسایی سود در این هفته سوق داد و همین امر نیز  فشار ملموسی را بر قیمت فلزات رقم زد.

از دیگر دلایل تضعیف قیمت در اواخر هفته، افزایش موجودی انبار بیشتر فلزات محصولات معاملاتی در بازار فلزات لندن بود. در این میان خروج یکباره 16 هزار تن آلومینیوم از موجودی قابل فروش بازار لندن در روز جمعه حمایت مناسبی را از قیمت این محصول به عمل آورد.

فراز و فرود فلزات پایه در هفته‌ای که گذشت13

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با افتی 0/4 درصدی به 7110 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته کاهش قیمتی 0/15 درصدی را پشت سر گذاشت.

روی در قرارداد مشابه به میزان مختصری ارزان شد و با رسیدن به 3383 دلار، رشد قیمتی0/86 درصدی قیمتی را در هفته اخیر تجربه کرد.

همچنین آلومینیوم با افزایش قیمتی 1/7 درصدی در روز جمعه در سطح 2214 دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر به میزان 0/54 درصد گران شد.

در این میان سرب با کاهشی 0/4 درصدی به 2535 دلار رسید. این محصول افت قیمتی 0/2 درصدی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.