پرواز سنگ‌‌آهن در اولین هفته ژانویه

23:10 - 1400/01/17
سنگ‌آهن در اولین هفته از سال 2018 میلادی معاملات پر رونقی را در بازارهای جهانی پشت سرگذاشت و قیمت این محصول به لطف افزایش خرید از سوی فولادسازان چینی با جهشی نزدیک به شش درصد مواجه شد.
پرواز سنگ‌‌آهن در اولین هفته ژانویه

روز دوشنبه بازارهای چین همچون دیگر مناطق جهان به علت شروع سال نو میلادی تعطیل بود. با از سرگیری معاملات در روز سه‌شنبه به تبع افزایش شش دلاری قیمت بیلت در بازار نقدی تانگشان، دیگر محصولات فولادی نیز با افزایش قیمت مواجه شدند و همین امر نیز به رونق معاملات سنگ آهن دامن زد و این محصول بیش از دو دلار گران شد.

روز چهارشنبه با وجود تزلزل بازا فولاد چین، قیمت سنگ آهن رشد اندکی را در معاملاتی کم حجم تجربه کرد. خرید مختصر سنگ آهن از سوی فولادسازان چینی به منظور تجدید موجودی انبار از دلایل حمایت از قیمت این محصول به حساب می آید.

حجم خرید سنگ آهن از سوی فولادسازان در روز پنج شنبه تشدید شد و به تبع این امر قیمت سنگ آهن به بالاتر از 76 دلار صعود کرد. فعالان بازار فولاد معتقدند که با نزدیک تر شدن به تعطیلات سال نو قمری در چین، فولادسازان دست به کار تجدید موجودی انبار سنگ آهن خود شده اند امری که تقاضای مناسبی را برای این محصول در بازار نقدی ایجاد کرده است.

 ذکر این نکته ضروری است که محصولات فولادی در روز پنج شنبه افت قیمت ملموسی را در بازارهای چین تجربه کردند به گونه ای که قیمت میلگرد در بازار شرق چین  بیش از 26 دلار سقوط کرد اما جو منفی بازار فولاد توان غلبه بر جهش تقاضا در بازار سنگ آهن را نداشت. روز جمعه نیز سنگ آهن با رشدی مختصر مواجه شد و در آستانه عبور از قیمت 76 دلار قرار گرفت.

به گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد در قرارداد سی اف آر کینگدائو چین در روز جمعه با رشدی 26 سنتی به 76/8 دلار رسید. این محصول افزایشی قیمتی 5/7 درصدی را نسبت به آخرین روز کاری سال 2017 تجربه کرد.