با برنامه کاهش تعرفه 4 دسته کالای صادراتی ایران مطرح شد

نگاه دوباره سیمانی‌ها و لبنی‌ها به عراق

22:24 - 1400/01/17
رایزن بازرگانی ایران در عراق از کاهش تعرفه چهار دسته کالا‌ی صادراتی به عراق از ابتدای سال ۲۰۱۸ خبر داد. تسهیل در پذیرش مواد لبنی و کاهش تعرفه برای سیمانی‌ها در صدر تفاهم طرف ایرانی و عراقی است.

فعالیت‌های تجاری ایران با عراق در کمتر از یکسال اخیر با سخت‌گیری‌های طرف عراقی به وضعیت تنگنایی رسید و در این مسیر البته گروه لبنی و سیمانی بیش‌ترین فشارها را متحمل شدند. اگر چه در همان زمان دیپلماسی تجاری به عنوان تنها راهکار به سیاست‌گذار پیشنهاد شد اما مدت مدیدی رایزنی‌ها کارساز نبود. حال بعد از چند ماه از مذاکرات متعدد دو طرف، خبرها حکایت از تسهیل فعالیت‌های گمرکی بین دو کشور دارد.

در این باره البته مهمترین تصمیم کاهش تعرفه 4 دسته کالای صادراتی ایران به عراق عنوان شده که علاوه بر تسهیل فعالیت‌های تجاری، شرایط برای آماده شدن رونق صنایع صادراتی مهیا می‌شود. «دنیای بورس»‌ پیش از این سناریوهای متعددی در خصوص وضعیت صنایع ایرانی در عراق ارائه گرده بود.

براساس گزارشی که سازمان توسعه تجارت منتشر کرده در تازه‌ترین ملاقات‌ها رایزن بازرگانی ایران در عراق و تیم اقتصادی سفارت ایران در بغداد با منذر؛ رییس کل گمرکات عراق موضوع‌های لازم برای ارتقای همکاری‌های تجاری دو کشور مطرح کردند که به گفته ناصر بهزاد؛ رایزن تجاری ایران در عراق مذاکرات با تفاهم بر سر 10 محور به پایان رسید.

در صدر موضوع‌ها، پذیرش اقلام غذایی و لبنی ایران بدون نیاز برای انجام آزمایش‌های مرزی مشروط به ارائه گواهی‌های تایید صلاحیت دستگاه‌های مبدا ایران در چارچوب ضوابط کشور مقصد به تفاهم دو طرف رسید. در این میان موضوع مهم‌تر، کاهش تعرفه مزبور در گروه‌های کالایی طلا و نقره و محصول‌های معدنی، مواد غذایی و پلاستیکی، مصالح ساختمانی و سیمان و لوازم خانگی بود.

بر مبنای گفته‌های بهزاد اجرای 4 نوع تعرفه کاهش یافته برای محصول‌های صادراتی  به عراق از اوایل سال 2018 امکان ره‌گیری و اعمال نظارت برای شفاف‌سازی هزینه‌ها را بهبود می‌بخشد.

براین اساس تعرفه طلا و نقره و محصول‌های معدنی از 5 درصد به نیم درصد کاهش می‌یابد. انواع موادغذایی و نباتی و مصنوع‌های پلاستیکی که از بین 10 تا 40 درصد در گذشته به 10 درصد تقلیل می‌یابد. انواع مصالح ساختمانی، سنگ، سیمان، چرم، پوست و صنایع پوستی و خودرو نیز از 5 تا 30 درصد به 15 درصد کاهش پیدا می‌کند و انواع لوازم برقی، تلویزیون، کهربا، لوازم خانگی، اسلحه، تنباکو و سیگار از 5 تا 40 درصد به 30 درصد کاهش می‌یابد.