معاملات هفتگی فلزات‌پایه زیر سایه دلار

20:03 - 1400/01/17
فلزات پایه هفته پرنوسانی را پشت سرگذاشتند و با وجود رشد قیمت بسیاری از محصولات معاملاتی تا اوسط هفته، رفته رفته بازار این محصولات زیر سایه سنگین دلار قرا گرفت و رشد ملموس این ارز در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان قیمت فلزات را به ویژه در روز جمعه به میزان قابل ذکری پایین آورد. در این میان آلومینیوم و روی توانستند با وجود سقوط روز گذشته معاملات هفتگی را با رشد قیمت به پایان ببرند و در مقابل مس و سرب با افت قیمت به کار خود پایان دادند.
 معاملات هفتگی فلزات‌پایه زیر سایه دلار

در شروع معاملات این هفته به تبع افزایش سطح خرید تکنیکال و توقف روند صعودی دلار، معاعلات فلزات رونق نسبی را تجربه کرد. با این وجود اعلام اداره آمار ملی چین مبنی بر رشد 6/3 درصدی قیمت مسکن این کشور در ماه سپتامبر فشار معکوسی را بر معاملات فلزات وارد کرد. همچنین اظهار نظر وزیر مسکن و توسعه شهری و روستایی چین در زمینه احتمال آرام‌تر شدن نرخ رشد تراکنش‌ها و ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن چین در فصل پایانی سال جاری نیز تاثیر منفی بر معاملات داشت.

در ادامه هفته با اغاز روند شناسایی سود در جفت ارزهای اصلی شدند و نااطمینانی موجود در زمینه گزینه نهایی هدایت بانک مرکزی ایالات متحده دلار زیر فشار قرار گرفت و همین امر نیز تقاضا برای فلزات از مشتریان استفاده‌کننده از ارزهای غیر دلاری را افزایش داد و به بهبود قیمت بسیاری از محصولات معاماتی انجامید.

در این میان اداره آمار ملی چین در گزارشی اعلام کرد که تولید مس تصفیه شده این کشور در ماه سپتامبر بار رشدی 6/8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 774 هزار تن رسیده است. در مقابل تولید روی تصفیه شده چین در ماه سپتامبر به 537 هزار تن رسید که این رقم منعکس‌کننده افتی 2/7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2016 است. انتشار این خبر معاملات مس را کمی متزلزل کرد و در مقابل رونق بسیار مناسبی به معاملات روی بخشید.

در ادامه هفته گروه مطالعات بین المللی مس (ICSG) از احتمال بروز کمبود عرضه‌ای به میزان 151 مواجه در بازار جهانی کنسانتره مس در سال جاری خبر داد که این خبر کمی از فشار موجود بر معاملات مس را کاهش داد.

در دو روز پایان هفته اوضاع دگرگون شد و با رشد چشمگیر ارزش دلار در برابر ارزهای مطرح جهان، فشار شدیدی بر معاملات فلزات پدید آمد و در این میان مس تبدیل به بزرگترین بازنده این هفته شد به گونه‌ای که در نهایت قیمت این محصول به سطوح کمتر از 6900 دلار سقوط کرد.

روندی صعودی دلار با انتشار گزارش‌های بهتر از انتظار از اقتصاد ایالات متحده مانند گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی آغاز شد و در ادامه نیز سقوط ملموس یورو و پوند با تمدید برنامه خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی اروپا به رشد ملموسی شاخص دلار دامن زد. در نهایت نیز به تبع اعلام نتایج امیدوارکننده تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در فصل سوم سال جاری در روز گذشته دلار بیش از پیش تقویت شد و همین امر نیز به تضعیف شدید قیمت فلزات منجر شد.

 ذکر این نکته ضروری است که موجودی انبار تمام فلزات معاملاتی بازار  لندن  در هفته ای که کذشت روندی رو نزولی را تجربه کرد.

 معاملات هفتگی فلزات‌پایه زیر سایه دلار12

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با افتی 2/2 درصدی به 2830 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته افت قیمت 1/7 درصدی را تجربه کرده است.

روی در قرارداد مشابه 1/7 درصد ارزان شد و با رسیدن به 3172 دلار، رشد قیمت هفتگی 2/3 درصدی را تجربه کرد.

همچنین آلومینیوم با کاهشی قیمتی یک درصدی در روز جمعه در سطح 2168 دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر به میزان 1/4 درصد گران شده است.

در این میان سرب با کاهشی 1/6 درصدی به 2441 دلار رسید. این محصول افت قیمتی یک درصدی را در هفته اخیر تجربه کرده است.