«فولاد» در نیمه نخست سال 55 درصد از درآمدهای عملیاتی را پوشش داد

رونمایی از برگ برنده «فولاد» در پاییز

19:01 - 1400/01/17
شرکت فولاد مباکه اصفهان در نیمه نخست سال 96 فروش نزدیک به 6700 میلیارد تومانی را به ثبت رساند. بر این اساس «فولاد» در 6 ماهه نخست سال موفق به پوشش 55 درصدی درآمدهای عملیاتی شد. گرچه نگرانی از افت قیمت فولاد در بازار چین و به دنبال آن در دیگر نقاط جهان کاملا محسوس است اما عملکرد نیمه نخست و همچنین فروش‌های اخیر مبارکه همچنان فضا را برای تعدیل مثبت قابل توجه این سهم فراهم کرده است.
رونمایی از برگ برنده «فولاد» در پاییز

نخستین سیگنال‌‌ها از جهش سودآوری و به دنبال آن ارزندگی سهام فولاد مبارکه در سایت «دنیای بورس» در ماه نخست تابستان ارائه شد. «فولاد» مطابق با انتظارات سقف‌های قیمتی را یکی پس از دیگری در هم شکست و در کمال ناباوری بسیاری از فعالان بازار قیمت‌های بیش از 200 تومان را نیز تجربه کرد. جهش قیمتی سهام فولاد مبارکه در مقایسه با اوایل تیرماه (زمان ارائه نخستین تحلیل‌ها از انتظار برای جهش سودآوری این سهم توسط دنیای بورس) و همچنین هراس از افت قیمت فولاد در بازار جهانی فشار فروش را برای این سهم طی معاملات روزهای اخیر رقم زده است. اما برخلاف انتظارات عرضه امروز بورس کالای فولاد نیز با استقبال معامله‌گران همراه شد.

ادامه درخشش «فولاد» در بورس کالا

گرچه عرضه امروز در ابتدا شائبه دست‌کاری قیمت را رقم زد و با دخالت مقام ناظر بازار همراه شد اما سرانجام معاملات ورق گرم مبارکه در سطوح بالای قیمتی ثبت شد. در این میان احتمال افت قیمت پایه محصولات در عرضه‌های آینده وجود دارد. این موضوع کاملا به روند قیمتی آتی ورق در بازار جهانی به خصوص چین وابسته است. قمیت هر تن ورق گرم گرید C  با قیمت 2350 (معادل قیمت پایه) معامله شد. ورق گرم B نیز با قیمت 2470 تومان به ازای هر کیلو در بازار معامله شد. موعد تحویل قراردادهای سلف فروش «فولاد» پایان آبان است. قراردادهای سلف مچینگ نیز در سطوح مشابه قیمتی کشف قیمت شد.

برآوردی از سود فولاد در نیمه نخست

«فولاد» 3 ماهه دوم سال فروش تقریبا مشابهی با 3 ماهه نخست به ثبت رسانده است. نرخ فروش محصولات در تابستان در مقایسه با بهار افت اندکی را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد «فولاد» در تابستان احتمالا توانایی ساخت سود 10 تومانی را به ازای هر سهم داشته باشد. در این خصوص افزایش هزینه‌های سربار در تابستان و همچنین رشد قیمتی سنگ آهن در کنار افت اندک قیمت‌ها مانع از تکرار سود عملیاتی بهار در سه‌ماهه دوم سال خواهد شد.

انتظار شاهکار «فولاد» در گزارش 9 ماهه

همچنان تحلیل‌های پیشین «دنیای بورس» در خصوص «فولاد» پابرجاست. علاوه بر این باید توجه داشت که موجود نقد این شرکت در مقایسه با سال گذشته رشد محسوسی داشته است. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در سهام دیگر شرکت‌ها که در شرایط کنونی معادل 180 میلیارد تومان پیشبینی‌شده توانایی رشد محسوسی را دارا است. در صورتی‌که ریزش عجیبی در قیمت فولاد در سطح جهان مشاهده نشود همچنان فولاد توانایی سودآوری بالایی را دارا است که می‌تواند سطوح بالای قیمت را کاملا توجیه کند. علاوه بر این با توجه به ماهیت قراردادهای فروش این شرکت باید در نظر داشت پتانسیل اصلی سودآوری «فولاد» در نیمه دوم رو خواهد شد.

میانگین نرخ فروش بیش از 523 هزار تن از ورق گرم فولاد در بورس کالا برای تحویل از ابتدای مهر تا پایان آبان تاکنون بیش از 2300 تومان بوده است (کل فروش نیمه نخست فولاد در بخش ورق گرم یک میلیون و 826 هزار تن بوده است). میانگین فروش این محصول در نیمه نخست معادل 2025 تومان به ازای هر کیلو بوده است. رشد 14 درصدی میانگین نرخ فروش محصول اصلی در کنار رشد قیمتی سایر محصولات می‌تواند فعالان بازار سهام را با جهش سودآوری «فولاد» کاملا غافلگیر سازد. البته همچنان باید به روند قیمتی فولاد در بازار جهانی (انتظار برای اصلاح قیمت‌ها در هفته‌های آتی) توجه داشت، در این شرایط اهرم کمکی رشد نرخ دلار نیز می‌تواند در تعدیل اثر اصلاح احتمالی قیمت‌های جهانی موثر باشد.