بازگشایی سریع نماد سایپا تکذیب شد

آخرین جزئیات از وضعیت « خساپا »

18:10 - 1400/01/17
اگر چه روز گذشته سایپا اطلاعات جدیدی را با عنوان شفاف‌سازی روی کدال قرار داد اما ابهام‌های موجود در این شرکت همچنان قابل توجه است. معاون مالی اقتصادی گروه خودرویی سایپا البته با اطلاعات ارائه شده مدعی است: امروز یا فردا نماد سایپا بازگشایی می‌شود. «دنیای بورس» با بررسی سناریوهای بازگشایی نماد سایپا و ابهام‌های جدید اطلاعات روز گذشته در گفت‌وگو با مدیر امور ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار احتمال بازگشایی «خساپا» را در روزهای آینده مورد راستی آزمایی قرار داد.
آخرین جزئیات از وضعیت « خساپا »

موضوعی که این روزها درباره گروه خودرویی سایپا مطرح است، امکان بازگشایی نماد «خساپا» در شرایط کنونی است. بر اساس ماده (17) دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار، ناشر موظف است مبنای حداکثر سود تقسیم را سود قابل تقسیم طبق صورت‌ مالی شرکت اصلی یا تلفیقی، هر کدام که کمتر بود، قرار دهد. در مجمع سالانه سایپا که با حاشیه‌هایی نیز همراه بود، این شرط رعایت نشد و با تعدیلات انجام‌شده در بخش تلفیق کاملا این دستور‌العمل نقض شد. در این میان واکنش مقام ناظر بر ناشران بورسی در این خصوص و سایر ابهام‌های موجود در این شرکت همچنان جالب توجه است و همین موضوع می‌تواند بازگشایی «خساپا» را به تعویق بیاندازد.

وعده‌ سایپا

در این میان وعده دو ماه پیش مدیرعامل سایپا مبنی بر بازگشایی نماد قبل از مجمع سالانه 31 تیر اگر چه تاکنون عملی نشده و ممکن است با شرایط پیش‌رو بازگشایی نماد زمان‌بر باشد که سیروس شجاعی برجویی؛ معاون مالی اقتصادی سایپا به «سایپا نیوز» می‌گوید: اطلاعات ارایه شده از سوی سایپا (تاییدیه حسابرس، صورت‌ مالی مگاموتور و صورت مالی سازه گستر) به سازمان بورس باعث شد شفاف‌سازی سایپا در کدال منتشر شود.

این مقام مسئول سایپا مدعی شده است: با توجه به این شفاف‌سازی، پیش‌بینی می‌شود، نماد سایپا به زودی بازگشایی شود.وی در مورد زمان دقیق بازگشایی هم تاکید می‌کند: این امر بستگی به کارهای اداری سازمان بورس دارد که ممکن است با یک روز فرصت مطالعه به سهامداران فردا شاهد بازگشایی نماد بود.

رد بازگشایی سریع « خساپا »

البته در واکنش به صحبت‌های امروز معاون مالی و اقتصادی سایپا، «دنیای بورس» پیگیری موضوع را از محمد علیزاده؛ مدیر امور ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار جویا شد. علیزاده با اشاره اینکه با شفا‌ف‌سازی که «خساپا» روز گذشته انجام داد، ابهام‌های جدیدی در این باره مطرح شده اظهار کرد: با شرایط پیش‌رو این موضوع نیازمند بررسی بیش‌تر است.

این مقام مسئول با رد بازگشایی سریع نماد سایپا عنوان می‌کند: سایپا باید در خصوص تعیین زیان با وجود اینکه پیش از این سود شناسایی شده است، توضیح دهد و در این خصوص باید علاوه بر ارسال اطلاعات حسابرسی‌شده برآوردی سه‌ماهه و اطلاعات بودجه‌ای، دیگر اطلاعات مورد درخواست سازمان بورس را نیز ارسال کند تا مورد بررسی بیش‌تر قرار گیرد.

به گفته علیزاده بر مبنای قانون تجارت، قانون‌گذار صریحا اشاره دارد در صورت وجود منافع هر شرکتی 10 درصد سود باید تقسیم شود و اگر منافعی وجود نداشته باشد سود تقسیمی به معنای سود موهوم است. وی در خصوص عدم رعایت ماده 17 دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده توسط سایپا معتقد است اطلاعات در خواستی گروه خودرویی سایپا باید در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گیرد تا پس از بررسی نتایج اعلام شود.

«دنیای بورس» با احتمال زمان‌بربودن بازگشایی نماد «خساپا»، سناریوهای محتمل بازگشایی نماد سایپا را مورد بررسی قرار داده بود. با شرایط پیش آمده حال باید در انتظار تصمیم‌های جدید سازمان بورس با هماهنگی سایپا در روزهای آینده بود.