توافق‌نامه بهینه‌سازی پالایشگاه نفت تبریز به امضا رسید

حاشیه سود «شبریز» پس از کیفی‌سازی

17:35 - 1400/01/17
توافق‌نامه بهینه‌سازی پالایش نفت تبریز میان شرکت‌های ایرانی و کره‌ای با ارزش 1.6 میلیارد یورو امضا شد. این قرارداد در راستای ارتقای کیفی و کمی محصول‌های این پالایشگاه انجام می‌شود. بر این اساس میزان نفت کوره تولیدی این پالایشگاه به کمتر از 2 درصد محصول‌های تولیدی کاهش می‌یابد. افزایش کیفیت و همچنین تولید حداقلی نفت کوره به می‌تواند اثر قابل توجهی بر حاشیه سود ناخالص این شرکت داشته باشد.
حاشیه سود «شبریز» پس از کیفی‌سازی

پالایش نفت تبریز در سال مالی گذشته بیش از یک میلیون و 280 هزار متر مکعب نفت کوره تولید کرد. نفت کوره بیش از 20 درصد از حجم محصول‌های تولیدی پالایشگاه را در سال 95 به خود اختصاص می‌دهد. بر اساس قرارداد 48 ماهه بنا است که تولید این محصول به کمتر از 2 درصد کاهش یابد و بر میزان تولید و کیفیت دیگر محصول‌ها افزوده شود.

امکان رشد حاشیه سود به بیش از 15 درصد

برای درک اثر این طرح بر سودآوری این پالایشگاه، اگر فرض شود که در سال گذشته میزان تولید نفت کوره حدود 2 درصد کل محصول‌ها بود امکان رشد حاشیه سود تا بیش از 15 درصد نیز وجود داشت. از طرفی اجرای این طرح بر قیمت خرید محصول‌های اصلی مانند بنزین و نفت‌گاز با کیفیت بالاتر اثر مثبت خواهد داشت و از طرف دیگر ترکیب سبد محصول‌ها نیز از این طرح متاثر خواهد بود. حاشیه سود ناخالص واقعی این شرکت در سال گذشته معادل 10 درصد بوده است.

با این حال با فرض انجام پروژه در موعد 4 ساله احتمالا اثر آن را باید در صورت‌های مالی سال 1401 شمسی مشاهده کرد. علاوه بر ریسک‌های موجود در بازار جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی و همچنین سیاست‌ داخلی باید به هزینه‌های سنگین ارزی این طرح نیز توجه کرد. 

توافق کنسرسیومی

به گزارش شرکت ملی پالایش‌ و پخش‌ فرآورده‌های‌ نفتی‌ ایران، توافق‌نامه همکاری میان ایران و کره جنوبی برای تامین فاینانس و اجرای پروژه ارتقای فناوری و کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه تبریز میان پالایش نفت تبریز و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های مهندسی و ساختمان اس کی (SKEC) از کره جنوبی و طراحی و ساختمان نفت (ODCC) از ایران شنبه، ۱۴ مردادماه در هتل اسپیناس پالاس تهران امضا شد.

این توافقنامه در حضور مقام‌های عالی‌رتبه دولتی و پارلمانی ایران و کره جنوبی با هدف تبدیل نفت کوره به فرآورده‌های با ارزش بالاتر مطابق استاندارد یورو۵ امضا شد. اجرای این پروژه ۱.۶ میلیارد یورویی از طریق طراحی و مهندسی، خرید، تامین کالا و تجهیزات، ساختمان و نصب از طریق کنسرسیوم ایرانی کره ای و تامین فاینانس از منابع مالی بانک‌های کره جنوبی خواهد بود.

کاهش 18 درصدی نفت کوره

با امضای این قرارداد ۴۸ ماهه نفت کوره از ۲۰ درصد ظرفیت فعلی پالایشگاه به کمتر از ۲ درصد کاهش خواهد یافت و ارتقای کیفی فرآورده‌های پالایشگاه نفت تبریز از جمله بنزین، گازوئیل، تاسیسات گوگردزدایی و دیگر تاسیسات این پالایشگاه وارد فاز اجرایی و عملیاتی می‌شود.

پیش از این با توافق میان کارفرما و پیمانکار، قراردادی به منظور عملیات امکان سنجی فنی-اقتصادی با هدف کاهش تولید نفت کوره و ارتقای کیفی فرآورده ها با شرکت SKEC کره جنوبی امضا شده بود. پس از گذشت یکسال با تکمیل مطالعات امکان‌سنجی فنی-اقتصادی پروژه توافق‌نامه این همکاری با اعلام آمادگی بانک کره‌ای اگزیم (KOREA EXIM BANK) در حمایت از این پروژه به صورتHOA ، نهایی و به امضای دو طرف رسید.