پییش‌بینی تولید شکر در سال‌جاری

17:27 - 1400/01/17
میزان تولید شکر از یک‌میلیون و صد هزار تن در چهار سال گذشته به یک‌میلیون و ٦٤٣هزار تن (افزایش 50 درصدی) رسیده است. با توجه به اینکه کشت پاییزه چغندرقند به عنوان کلید تولیدشکر در کشور از مرز 700 هزار تن گذشته، پیش‌بینی انجمن صنایع قند ایران برای میزان تولید شکر در سال ۹۶ بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن است.

تولید 4 ساله

جشن ملی تولید شکر در حال برگزار شده که میزان تولید شکر از یک‌میلیون و صد هزار تن در چهار سال گذشته به یک‌میلیون و ٦٤٣هزار تن (افزایش 50 درصدی) رسیده است. کل تولید شکر در سال 81 یک میلیون و 40 هزار تن بود که با سیر مناسبی افزایش یافت و در سال 85 به بیشترین میزان تولید خود رسید که در این سال میزان تولید این محصول بالغ بر یک میلیون و 250 هزار تن بود اما از این سال به بعد به دلیل برخی سیاست‌های نادرست روند تولید شکر در کشور سیر نزولی پیدا کرد.

پیش‌بینی انجمن قند

در سال 85 با کاهش مداوم تعرفه‌ شکر یک‌باره 2 میلیون و 500 هزار تن شکر وارد کشور شد. کاهش تولید شکر از سال 92 متوقف و مجدد حرکت صعودی آن‌ها آغاز شد. شاخص‌های تولید شکر به بالاترین میزان در طول این سال‌ها رسیده و ظرفیت تولید شکر افزایش داشته و برخی از کارخانه‌ها به میزان 3 برابر تولید خود را افزایش داده‌اند. پیش‌بینی انجمن صنایع قند ایران برای میزان تولید شکر در سال ۹۶ بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن است.

کشت پاییزه چغندرقند

کشت پاییزه چغندرقند کلید تولید شکر در کشور است. درکشت پاییزه تبخیر آب بسیار کم‌تر است و همچنین با توجه به اینکه میزان زیادی از بارش‌ها در بهار و پاییز است می‌توان تولید چغندرقند را در این فصل‌ها افزایش داد. به گفته وزیر جهاد کشاورزی امسال کشت پاییزه چغندرقند از ٧٠٠ هزار تن گذشته است. دولت در نظر دارد سیاست تناوب کشت در تولید چغندرقند را دنبال کند و در این راستا به دنبال این است که چغندرقند را با تولید گندم متناوب کرد و این‌گونه ضمن کاهش علف‌های هرز، تولید را هم افزایش دهد.

در این میان غلامحسن شافعی؛ رئیس پارلمان بخش خصوصی نیز از رشد ۱۰ درصدی بهره‌وری در تولید شکر خبر داده است؛ به طوریکه در سال ۸۱ به ازای هر متر مکعب آب؛ ۸۱ گرم، در سال ۹۰ در حدود ۴۳۷ گرم و در سال ۹۵ بیش از ۶۰۰ گرم شکر تولید شده است.

سیاست‌های بعدی

البته سیاست‌گذار به دنبال خودکفایی در راستای تامین نیاز کشور در محصول‌های دیگری از جمله روغن است. به گفته وزیر جهاد کشاورزی در راستا باید به دنبال سیاست‌های صحیح بود. به باور سیاست‌گذار با توجه به میزان خودکفایی روغن که 6 تا 7 درصد اعلام شده، به دلیل ضرورت کشور و نیاز بخش کشاورزی باید در بخش روغن هم خودکفا شد. در این میان دولت در نخستین گام توانسته تولید کلزا را تا سه برابر افزایش دهد؛ به طوریکه به گفته محمود حجتی در یک مزرعه 10 هکتاری در کرمانشاه دولت توانست با همکاری‌ فرانسوی‌ها، تولید روغن کلزا را به 4.5 تن در هکتار برساند که رکورد جالبی است.

البته به نظر می‌رسد دولت در خصوص خودکفایی بسیاری از محصول‌ها، آینده دیگر محصول‌ها و صرفه اقتصادی آن‌ها را در نظر گیرد؛ به طور مثال برای کلز و سایر دانه‌های روغنی این سیاست باید اعمال شود.

در کنار اخبار و گزارش‌های مثبت از بحث تولید شکر، بازار سهام گروه قندی‌‌ها هم امروز به جز قند اصفهان روند مثبتی را تجربه کردند.