کاشی الوند بازار عراق را گسترش نمی‌دهد

«کلوند» به دنبال مقاصد صادراتی جدید

17:17 - 1400/01/17
همزمان با تشدید ساخت‌وسازها در عراق و امیدواری به بهبود وضعیت در مناطقی از سوریه، شرکت‌های گروه کاشی و سرامیک به عنوان یکی از صنایع وابسته به ساخت‌وسازها به دنبال کسب سهم از بازار این کشور هستند. کاشی الوند که 15 درصد تولید 8.5 میلیون تنی سالانه خود را روانه عراق می‌کند، اعلام کرده: توانی برای افزایش سهم در این کشور ندارد و بیشتر به دنبال مقاصد صادراتی جدید در اروپا و آسیای میانه است.
«کلوند» به دنبال مقاصد صادراتی جدید

تنها سیگنال مثبت 

بازار کاشی و سرامیک این‌روزها همانند دیگر صنعت ساختمانی سیمان کانون توجه قرار گرفته است. بعد از آزادسازی موصل عراق و زمینه‌های آزادسازی در برخی مناطق سوریه حال ساخت‌وسازها کم کم در حال رونق گرفتن است و صنایع درگیر ساخت و ساز همچون سیمان و کاشی و سرامیک نیز وارد فازهای رونق قرار گرفتند. در این میان شنیده‌های غیررسمی نیز بعد از همین اخبار به گوش می‌رسد که حکایت از مذاکره شرکت‌ها برای افزایش صادرات و کسب سهم از بازار دارند. البته گروه سه گانه کاشی و سرامیک (کاشی پارس، کاشی الوند و کاشی و سرامیک سینا) در تغییرات قیمتی زیر یک درصد تنها شاهد نشانه‌های مثبت بود. تحلیل‌ها نشان می‌دهد بازار کاشی و سرامیک از رکود یک الی دو سال گذشته خود فاصله معناداری دارد و فضای جدید محرکه‌های فرصت و مطلوبی را پیش‌روی گروه کاشی و سرامیک قرار داده است.

سهم بازار عراق

در این میان «دنیای بورس» به منظور کندوکاو و بررسی وضعیت فعلی برخی از کاشی‌های حاضر در بازار با یکی از مدیران کاشی الوند به گفت‌وگو پرداخت. مدیر این مجموعه که نخواست نامی ار وی برده شود در خصوص آزادسازی موصل عراق و تصمیم این بنگاه برای حضور در بازار این کشور می‌گوید: کاشی الوند متناسب با رویکردها و سیاست‌های صادراتی خود نماینده ویژه‌ای در عراق دارد و از کل تولیدی 8.5 میلیون مترمربع خود در یکسال 15 درصد آن را روانه بازار این کشور می‌کند. کاشی الوند متناسب با شرایط فعلی به دنبال رصد بازار عراق و استفاده از ابزارها و سازوکارهایی برای حفظ سهم موجود است. اما با این اوصاف مجموعه «کلوند» آنگونه که مدنظر مدیران مجموعه است، با وجود تقاضای بالا در عراق چندان تمایلی به افزایش سهم خود در بازار ندارد زیرا که وضعیت تولید و صادرات شرکت به گونه‌‌ای است که توان صادرات بیشتر از 15 درصد به عراق وجود ندارد. البته به نظر می‌رسد دیگر شرکت‌های گروه سرامیکی هم برنامه‌های صادراتی خود را متناسب سطح تولید خود در بازار عراق تنظیم و به دنبال مقاصد صادراتی جدید باشند.

مقاصد صادراتی جدید

این مقام مسئول مقاصد صادراتی شرکت را تنها به عراق محدود نمی‌کند و به گفته وی کاشی الوند در یک سال اخیر مقاصد صادراتی را به کشورهای ایتالیا، اسپانیا، آلمان، بلغارستان و کشورهای آسیای میانه گسترش داده است.