رونق بازار جهانی بیلت در هفته گذشته

16:53 - 1400/01/17
با وجود افت هفتگی قیمت بیلت در بازار داخلی چین، این محصول در بازارهای وارداتی نقاط مختلف جهان معاملات پر رونقی را در هفته گذشته تجربه کرد. بالا رفتن قیمت آهن قراضه در کنار محدودیت عرضه در برخی مناطق از جمله دلایل حمایت از قیمت ها به حساب می آید.
رونق بازار جهانی بیلت در هفته گذشته

قیمت بیلت در بازار نقدی تانگشان چین در هفته گذشته با افتی به میزان 60 یوان به 3280 یوان (482 دلار) رسید. علت اصلی کاهش قیمت نیز معطوف به افت تقاضا از سوی کارخانجات نورد فولادی بوده است. با این وجود معامله گران پیش‌بینی می‌کننده که به تبع کاهش موجودی انبار این محصول در تانگشان، شاهد بهبود معاملات این محصول در هفته جاری باشیم.

ادامه افزایش قیمت آهن قراضه در هفته‌ای که گذشت تبدیل به عاملی برای افزایش قیمت بیلت صادراتی ترکیه شد. شاخص قیمت آهن قراضه (سایز بزرگ) متال بولتن در قرارداد سی اف ار ترکیه با منشا ایالات متحده با رشدی دو درصدی به 302 دلار در هر تن رسید.  همین امر نیز قیمت بیلت صادراتی ترکیه را در قرارداهای فوب بنادر اصلی این کشور با افزایشی 40 تا 45 دلاری به 450 تا 460 دلار رساند.

کاهش صادرات از سوی چین به بازار جنوب شرق آسیا نیز رشد قیمت بیلت در این منطقه را در هفته گذشته به همراه داشت. قیمت بیلت وارداتی این منطقه در قرارداد سی اف آر در این هفته رشدی به میزان 12 تا 15 دلار را پشت سر گذاشت و به 430 تا 435 دلار رسید.

رشد قیمت قراضه و کاهش عرضه بیلت از سوی تولیدکنندگان در منطقه CIS نیز افزایش قیمت این محصول را در پی داشت. قیمت بیلت صادراتی این منطقه در قرارداد فوب دریای سیاه به میزان 5 دلار در هفته گذشته بالا رفت و در سطح 407 دلار قرار گرفت.

در این میان پیشنهاد فروش بیلت صادراتی اران به امارات متحده عربی در هفته گذشته در سطح 395 تا 400 دلار در قراردادهای سی اف آر امارات قرار گرفت که این رقم تغییر ملموسی را نسبت به هفته پیش از آن منعکس نمی‌کند.