نگاهی به روند معاملات هفتگی فلزات پایه

16:48 - 1400/01/17
پس از عملکرد بسیار مناسب فلزات پایه در دو هفته گذشته، این محصولات روند قیمت مبهمی را در این هفته پشت سر گذاشتند. محصولاتی مانند آلومینیوم و روی در هفته ای  که گذشت باز هم با رشد قیمت مواجه شدند اما مس در این میان به علت جهش موجودی انبار در بازار فلزات لندن افت قیمتی کمتر از دو درصد را پشت سر گذاشت.
نگاهی به روند معاملات هفتگی فلزات پایه

 با شروع معاملات در روز دوشنبه شاهد بودیم که روند شناسایی سود به تبع رشد قیمت ملموس فلزات پایه در هفته گذشته بر قیمت فلزات پایه فشار نسبی را وارد کرد. اما این روند با انتشار گزارشی بهتر از سطح انتظار پیرامون بخش تولیدی چین خنثی شد. موسسه Caixin  در این روز اعلام کرد که شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه ژوئن به بالاترین سطح در سه ماه اخیر یعنی 50/4 واحد رسیده است.شاخص مذکور در ماه می ‌‌در کف یازده ماهه خود قرار داشت. با وجود اینکه شاخص مدیران خرید موسسه Caixin شرکت‌های خصوصی کوچکتری را نسبت به شاخص محاسبه شده از سوی دولت چین مد نظر قرار می‌دهد اما انتشار این گزارش خوش بینی فعالان اقتصادی نسبت به تداوم روند با ثبات رشد اقتصادی چین بار دیگر برانگیخت. در این میان جهش قابل ملاحظه موجودی انبار مس فشار ملموسی را بر قیمت این محصول وارد کرد. روند افزایش موجودی انبار در روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و همین امر نیز مس را به بازنده این هفته بازار فلزات پایه تبدیل کرد.

در اواسط هفته بار دیگر شاهد انتشار گزارشی از سوی موسسه Caixin بودیم . این موسسه از رسیدن شاخص مدیران خرید خدماتی چین در ماه ژوئن به رقم 51/6 واحد خبر داد. پایین تر بودن این رقم از پیش بینی ها کمی فضای معاملات فلزات را منفی ساخت.

در ادامه با انتشار گزارش بهتر از انتشار شاخص مدیران خرید تولیدی ایالات متحده از سوی انستیتوی مدیریت عرضه (ISM) شاخص دلار ایالات متحده توانست رشدی 0/6 درصدی را تجربه کند. این روند در کنار آغاز فرآیند بستن موقعیت های معاملاتی  و شناسایی سود از سوی سفته بازان فشار بر معاملات فلزات را افزایش داد. شاخص دلار تا روز چهارشنبه به روند صعودی خود ادامه داد اما در روز پنج شنبه سقوط کرد و در نهایت نیز با افزیش مختصر در پایان هفته ، با رشدی 0/4 درصدی در این هفته مواجه شد.

در این میان به غیر از مس، موجودی انبار دیگر فلزات پایه در بازار لندن سیری نزولی را پشت سر گذاشت و همین امر نیز در تحریک قیمت این محصولات به خصوص روی تاثیرگذار بود. ادامه روند کاهشی ذخایر روی در کنار محدودیت عرضه در این هفته نیز به رونق معاملات این محصول منجر شد. پیش بینی موسسه BMI از افزایش میانگین قیمت روی به 2900 دلار تا سال 2021 نیز در حمایت از قیمت بی تاثیر نبود.

نگاهی به روند معاملات هفتگی فلزات پایه2

  در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با افتی 0/4 درصدی به 5828 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته افت قیمت 1/8 درصدی را تجربه کرده است.

روی در قرارداد مشابه به میزان 0/4 درصد گران شد و با رسیدن به 2793 دلار، رشد قیمتی 1/2 درصدی را در این هفته پشت سرگذاشت.

همچنین آلومینیوم با کاهش قیمتی 0/7 درصدی در روز جمعه در سطح 1930 دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر به میزان 0/57 درصد گران شده است.

در این میان سرب با افزایشی 0/4 درصدی به 2294 دلار رسید. این محصول کاهش قیمتی مختصر را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.