چشمان بازار به نوسان‌های جهانی

 معاملات بورس تهران روز گذشته نیز کم‌رمق‌تر از روزهای قبل دنبال شد. ارزش معاملات دیروز بورس تهران کمتر از 70 میلیارد تومان بود. در فضای رکودی بر معاملات شاخص کل افت 34 واحدی را تجربه کرد. گرچه معاملات سیگنال‌هایی از احتمال رکود ادامه‌دار بورس را نشان می‌دهد اما در این فضای رکودی سیگنال‌های حمایتی می‌تواند به رشد قیمت سهام کمک کند. در شرایط کنونی آغاز هفته بازار جهانی را می‌توان مهم‌ترین اتفاق معاملات امروز بورس تهران عنوان کرد.

پس از رشدهای خیره‌کننده قیمت فلزات در معاملات هفته گذشته بازار جهانی انتظار برای بازگشایی و نوسان قیمتی فلزات وجود دارد. با موج‌های صعودی قیمت فلزات ناشی از کاهش شدید موجودی انبارها، کاهش شاخص دلار آمریکا و همچنین سیگنال‌های مثبت از اقتصاد چین شاهد رشد پرشتاب قیمت فلزات در هفته گذشته بودیم. قیمت نفت نیز در هفته گذشته  با رشد 7 درصدی مواجه شد.

در این شرایط نوسان قیمت فلزات می‌تواند در روند قیمتی سهام مرتبط اثرگذار باشد. همان‌گونه که «دنیای بورس» پیش از این در تحلیل نمادهای مختلف مانند «فولاد»، «فاسمین» و دیگر نمادهای فلزی و معدنی عنوان کرده بود رشد قیمت جهانی و همچنین حمایت نرخ دلار می‌تواند به رشد سودآوری این شرکت‌ها کمک کند. عملکرد درخشان برخی از این نمادها در سه‌ماه نخست سال مالی جاری نیز می‌تواند اثرات خود را در صورت‌های مالی سه‌ماه مشخص کند. بر این اساس پایداری سطوح قیمتی در بازار جهانی و همچنین ارائه عملکرد فصل بهار برای این شرکت‌ها می‌تواند در تعیین مسیر آتی قیمت سهام این شرکت‌ها اثرگذار باشد.

تکنیکالیست‌ها در انتظار کف‌سازی قدرتمند

در شرایط کنونی به نظر می‌سد تحلیل‌گران بنیادی به دنبال تغییر آرایش پرتفو و تمرکز بر نمادهایی که براساس تحلیل‌ها با رشد قابل توجه سودآوری همراه می‌شوند، هستند. انتظار تحلیل‌گران تکنیکال برای سیگنال‌های قدرتمند نیز برای حضور در سمت خرید مشاهده می‌شود. در روزهای اخیر نمادهای مختلفی مشاهده می‌شوند که پس از ریزش‌های ماه‌های اخیر با کف‌های حمایتی قدرتمندی دست و پنجه نرم می‌کنند. فشار فروش آن‌چنان قدرتمند نیست که بتواند بر تقاضای موجود در این کف‌های غلبه کند. این نمادها در گروه‌های مختلف مانند خودرویی مشاهده می‌شوند. کف‌سازی این نمادها می‌تواند بار دیگر فضا را برای رشد دیگری در آستانه یا حتی بعد از فصل مجامع آماده کند. به این ترتیب احتمال جولان نوسان‌گیران در این نمادها وجود خواهد داشت. البته این موضوع برای بسیاری از نمادهای بازار صادق است و جرقه‌ای مثبت و حضور نقدینگی می‌تواند این نمادها از کف‌های حمایتی خود جدا کند. باید توجه داشت که رکود طولانی در معاملات می‌تواند خستگی سهام‌داران و احتمالا فروش‌های هیجانی را از سمت آن‌ها به همراه داشته باشد. سرایت این موج ناامیدی از بازگشت دوباره قیمت سهام می‌تواند افت قیمت‌ها را تا کف حمایتی بعدی به دنبال داشته باشد.

Submitted by admin on