نگاهی به عوامل جهش قیمت فلزات پایه

16:37 - 1400/01/17
فلزات پایه هفته امیدوارکننده دیگری را پشت سر گذاشتند و رشد قیمت ملموس این محصول‌ها باز هم ادامه یافت. جهش تقاضا برای فلزات به تبع سقوط ارزش دلار، کاهش بیش از پیش موجودی انبار این محصول‌ها، تداوم مشکلات سمت عرضه و در عین حال انتشار گزارش‌های مثبت اقتصاد چین از اصلی‌ترین دلایل تحریک قیمت فلزات در این هفته به حساب می‌آید.
نگاهی به عوامل جهش قیمت فلزات پایه

در این هفته شاهد سقوط ملموس ارزش دلار ایالات متحده در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان بودیم. مقام‌های بانک مرکزی اروپا، بریتانیا و کانادا در این هفته از اجرای سیاست‌های پولی سختگیرانه‌تر شامل افزایش نرخ بهره و یا عقب نشینی از برنامه خرید اوراق قرضه خبر دادند و این امر در کنار کاهش امیدواری‌ها نسبت به افزایش مجدد نرخ بهره ایالات متحده به تبع سخنان برخی مقامات فدرال رزرو منجر به سقوط یک درصدی شاخص دلار در این هفته شد. بدین ترتیب میزان افت شاخص دلار در فصل دوم سال 2017 میلادی به 4.6 درصد رسید که این بالاترین میزان سقوط فصلی شاخص مذکور از سال 2010 تاکنون به حساب می‌آید. در پی افت شدید ارزش دلار تقاضا برای فلزات پایه از سوی کشورهای استفاده‌کننده از واحدهای پول غیر دلاری به شدت بالا رفت و همین امر نیز در رشد قیمت فلزات نقش محسوسی داشت.

در این میان موجودی انبار فلزات پایه در بازار لندن باز هم سیری نزولی را تجربه کرد. افزایش میزان خرید در کنار محدودیت‌های عرضه این محصول‌ها، میزان موجودی انبار را بیش از پیش پایین آورد و این امر نیز از قیمت‌ها حمایت خوبی را ایجاد کرد. میزان گواهی‌های انبار لغو شده (cancelled warrants) برخی محصول‌ها از جمله سرب و روی نیز به امید افزایش قیمت این محصول‌ها باز هم بالا رفت و این موضوع نیز تبدیل به عامل حمایتی دیگری در بازار فلزات شد. ذکر این نکته ضروی است که در بازار آتی شانگهای موجودی انبار بسیاری از فلزات پایین آمد و در این میان فلز روی شدید‌ترین سطح افت ذخایر را تجربه کرد. میزان موجودی انبار فلز روی در انبارهای بازار آتی شانگهای در هفته گذشته بیش از 11 درصد افت کرده و به کمتر از 65 هزار تن رسیده است.

نگاهی به عوامل جهش قیمت فلزات پایه0

 

همچنین در این هفته شاخص مدیران خرید تولید چین منتشر شد و ارقام بهتر از انتظار این شاخص نیز به افزایش قیمت فلزات کمک کرد. شاخص مذکور در ماه ژوئن با رشدی 0.5 درصدی نسبت به ماه می‌ در سطح 51.7 واحد قرار گرفت. به علاوه شاهد بودیم که نخست وزیر چین در سخنانی اعلام کرد: اقتصاد این کشور در مسیر درستی برای دستیابی به اهداف سال جاری قرار دارد. بدین ترتیب امیدواری فعالان بازار فلزات به افزایش تقاضا برای این محصولات از سو چین با تداوم رشد بخش تولید این کشور افزایش یافت. در این میان ادامه اعتصاب کارگری در معدن مس گراسبرگ اندونزی و همچنین مشکلات تولید سرب و روی در معادن کشورهای آمریکای جنوبی به علت شرایط بد آب و هوایی نیز نگرانی‌های جدی را در زمینه عرضه فلزات در نیمه دوم سال پدید آورده است.

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با افت اندکی به 5937 دلار رسید.

این محصول نسبت به پایان هفته گذشته رشد قیمت 2/3 درصدی را تجربه کرده است. فلز روی در قرارداد مشابه به میزان جزئی گران شد و با رسیدن به 2758 دلار، رشد قیمتی 1.9 درصدی را در این هفته پشت سرگذاشت. 

همچنین آلومینیوم با افزایش قیمتی 0.2 درصدی در روز جمعه در سطح 1919 دلار قرار گرفت.

این محصول در طول به میزان دو درصد گران شده است. در این میان سرب با افت اندکی 0.5 درصدی به 2302 دلار رسید. این محصول افزایش قیمتی به میزان 4 درصد را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.