نگاهی به معاملات فلزات پایه در این هفته

16:22 - 1400/01/17
بازار فلزات پایه این هفته نیز معاملات کم رمقی را پشت سر گذاشت و بیشتر محصولات معاملات این بازار با افت قیمت هفتگی به کار خود پایان دادند. در این میان سرب و روی توانستند در روزهای پایانی هفته عملکرد منفی روزهای پیشین را جبران کنند. نشست بانک مرکزی ایالات متحده در کنار انتشار برخی گزارش هااز اقتصادچین و همچنین تحولات سمت عرضه روی از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر این بازار به حساب می آیند.
نگاهی به معاملات فلزات پایه در این هفته

بازار فلزات پایه در آغاز معاملات هفتگی مانند بسیاری از بازارهای دیگر معاملات محتاطانه ای را به خود دید. در حالی که قرار بود نشست دو روزه بانک مرکزی ایالات متحده در روز چهارشنبه به پایان برسد و وضعیت تغییرات نرخ بهره این کشور مشخص شود، سرمایه گذاران احتیاط را از ابتدای هفته چاشنی کار خود کرده بودند. در ادامه نیز تزلزل ارزش دلار حمایت نسبی را از قیمت فلزات به عمل آورد. این نکته راباید خاطر نشان کرد که بازار شانگهای در مقابل بازار لندن نوسانات قیمتی شدید تری را در روزهای ابتدایی هفته تجربه کرد.

با اعلام تصمیم بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش 0/25 درصدی نرخ بهره پایه این کشور و اعلام برنامه کاهش اندازه ترازنامه این نهاد در چهارشنبه شب، شاهد بهبود نسبی شاخص دلار بودیم امری که بر معاملات فلزات پایه فشار وارد کرد. این روند اما چندان دوام نیاورد چرا که افزایشی به این میزان پیش‌تر از سوی سرمایه گذاران در معاملات منعکس شده بود  و در عین حال بیشتر اعضای فدرال رزرو در این نشست بر افزایش نرخ بهره تنها برای یک مرتبه دیگر در سال جاری نظر مساعد خود را اعلام کردند  که این امر چشم انداز رشد ارزش دلار را مختل کرد. این امر اما نتوانست فضای کاملا مثبتی بر بازار فلزات پایه در غیاب دیگر عوامل بنیادی حمایت کننده از کلیت این بازار فراهم کند و تنها برخی از محصولات مانند سرب و روی توانستند معاملات پر رونقی را تجربه کنند.

انتشار خبر وجود کمبود عرضه 92 هزار تنی در بازار روی در ماه آوریل از سوی گروه مطالعات بین المللی سرب و روی یکی از عوامل حمایت کننده از بازار این محصول بود. همچنین رونق معاملات فولاد در بازارهای چین نیز چشم انداز تقاضا برای این محصول را کمی روشن ساخت و این امر نیز در حمایت از قیمت روی نقش داشت.

همچنین اعلام تصمیم فدراسیون ملی کارگران معدن، متالورژی و فولاد پرو بنی بر آغاز اعتصاب از روز دوشنبه به منظور اعتراض به تغییر قوانین کار از سوی دولت این کشور نیز منجر به حمایت از قیمت روی و سرب شد. این امر در روز پایانی هفته معاملات مس را نیز از محدوده منفی قیمت خارج کرد.

در این میان انتشار گزارش عدم تغییر نرخ رشد تولیدات صنعتی چین در ماه می و کاهش نرخ رشد سرمایه گذاری در دارایی های ثابت این کشور نیز از جمله عواملی بود که در این هفته معاملات فلزات پایه را کمی متزلزل ساخت.

رشد نرخ بهره یک ماهه و سه ماهه پیشنهادی بین بانکی شانگهای (SHIBOR) نیز نشانه ای از ادامه روند محدودیت اعتباری در بازارهای چین در این هفته بود امری که منجر به نگرانی فعالان بازار فلزات پایه شد.

ازدیگر اخبار مرتبط به بازار فلزات پایه در این هفته می توان به کاهش سطح ذخایر محصولات معاملاتی این بازار در انبارهای بازار فلزات لندن نسبت به پایان هفته گذشته  اشاره کرد.


نگاهی به معاملات فلزات پایه در این هفته5 

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با رشدی مختصر به 5663 دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته افت قیمت 2/4 درصدی را تجربه کرده است.

روی در قرارداد مشابه حدود 0/9 درصد گران شد و با رسیدن به 2527 دلار، افت قیمتی جزئی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد. این محصول در اواسط هفته تا سطح 2473 دلار سقوط کرده بود.

همچنین آلومینیوم با کاهش قیمتی 0/3 درصدی در روز جمعه در سطح 1867 دلار قرار گرفت. این محصول در طول هفته دو درصد ارزان شده است.

در این میان سرب با رشدی به میزان 0/3 درصد به 2116 دلار رسید. این محصول افزایش قیمتی به میزان 0/8 درصد را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرد.