سیگنالی که اوراق بدهی به بورس میدهد

16:10 - 1400/01/17
سیگنالی که بازار اوراق بدهی به بورس میدهد.
سیگنالی که اوراق بدهی به بورس میدهد

به گزارش «دنیای بورس»، اقتصاد نیوز نوشت: آخرین روز معاملات اوراق بدهی ثانویه در بازار بدهی نشان می دهد برآورد بازدهی در سال آینده در محدوده 17 تا 19 درصد است.

روز چهارشنبه بازار اوراق بدهی در حالی به کار خود پایان داد که بازدهی نقدی و آتی در سررسید یک ساله در وضعیت تقاطع قرار گرفتند.

نرخ سود یک ساله نقدی در روز چهارشنبه 18.8 درصد بود و نرخ سود سررسید یک ساله آتی نیز در همین محدوده قرار گرفت.

بازار اوراق بدهی ثانویه به خرید و فروش اوراق دولتی اختصاص دارد. در این بازار معامله گران اقدام به خرید و فروش اوراق با سررسید زمانی متفاوت می کنند. نرخی که در این معاملات کشف می شود تحت عنوان بازدهی نقدی شناخته می شود.

اما در فواصل زمانی این سررسید نرخ بازدهی وجود دارد که منعکس کننده انتظارات معامله گران است. برای نمونه اگر نرخ سود سررسید یک ساله نقدی در بازار 18.8 درصد باشد و نرخ سود سررسید 20.29 در فاصله زمانی این دو سررسید( یک سال) سرمایه گذاران انتظار چه بازدهی دارند. نرخی که کشف می شود به عنوان نرخ بازدهی آتی یک سال شناخته می شود.

در بازار روز چهارشنبه نرخ سود یک ساله در محدوده نزدیک به 19 درصد کشف شد.در مجموع نیز انتظار بازدهی برای سال آینده بین 17 تا 19 درصد قرار داشت.

افزایش شدید معامله اوراق و بورس

معمولا وقتی شاخص کل بورس نزولی می شود صندوق ها رو به سوی اوراق می آورند. در بازار روز چهارشنبه حجم معاملات اوراق دولتی 104 درصد رشد افزایش یافت و به260 میلیارد تومان رسید. این رشد نشان می دهد حقوقی ها بورس ترجیح می دهند در سبد سرمایه خود اوراق بیشتر نگهداری کنند.

نرخ بازده اوراق با سررسید یک سال با دو درصد کاهش به 18.8 درصد رسید اما نرخ بازده اوراق با سررسید دو ساله و سه ساله افزایش یافت. این تفاوت جهت نشان می دهد استقبال برای خرید اوراق با سررسید بالای یک سال بیشتر بوده است.

به همین دلیل نرخ سود اوراق با سررسید دو سال با یک دهم درصد رشد به 20.29 درصد رسید و نرخ سود با سررسید سه با 5 دهم درصد به 21.65 درصد صعود کرد.