دیده بان بورس 23 دی 99

پیش بینی بورس امروز | رفتار محافظه کارانه

14:48 - 1400/01/17
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال برخی از ناظران معتقدند رفتار بورس محافظه‌کارتر می‌‎شود و این در حالی است که همچنان تردید در معاملات پُررنگ است.
پیش بینی بورس امروز | رفتار محافظه کارانه

دنیای بورس | برآیند معاملات روز گذشته رشد 1.6 درصدی شاخص‌‎کل بود، رشدی که به واسطه  حمایت دولت از قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا حاصل شد. اگر چه اکنون وزن ریسک سیستماتیک در معادلات سهامداران کم شده است اما با این حال روند بازار به گونه‌ای نیست که در نیمه دوم آبان و نیمه اول اذر شاهد بودیم.

به عبارت دیگر بعد از ریزش سنگین بورس از اواسط مردادماه، حالا هر چقدر جلوتر می رویم، سرمایه‌گذاران مولفه محافظه‌کاری را بیش از پیش در استراتژی سرمایه‌گذاری خود لحاظ می‌کنند.

به دنبال این موضوع به جای رشد 40 تا 50 هزار واحدی نماگر بازار در معاملات روز گذشته، صعود 20 هزار واحدی را شاهد بودیم. این محافظه‌کاری نیز به جای آن که بیشتر به نوسان متغییرهای اقتصادی ارتباط داشته باشد، از حاشیه‌ها و اتفاقات غیراقتصادی نشات می‌گیرد.

در واقع اگر سلسله اتفاقاتِ غیراقتصادی که از ناهماهنگی بر سر عرضه صندوق «پالایش» شروع شد و تا نرخ‌گذاری دستوری فولاد ادامه داشت، این قدر بر بازار سرمایه تاثیرگذار نبود ، آن گاه می‌توانستیم انتظار داشته باشیم سودآوری شرکت‌ها، نسبت پی بر ای، طرح‌های توسعه، افزایش‌ سرمایه‌ها، گزارش‌های فصلی، نرخ ارز، میزان صادرات، رسیدن قیمت نمادها به محدوده حمایتی یا مقاومتی و ... اصلی ترین مولفه‌ها برای تحلیل سهام باشد. اما در شرایط کنونی و با تجربه‌ای که سهامداران در تابستان کسب کردند، بازار به هر خبری منفی واکنش بیش از حد نشان داده و هر خبر مثبتی را با دیده تردید می نگرد.

بازار هیجانی ارز و طلا در روز شنبه، روز گذشته به یک ثبات نسبی رسید. نرخ دلار در نیمه بالایی کانال 24 هزار تومان نوسان می کرد و طلا نیز بعد از افت قابل توجه در روز شنبه، یکشنبه را با صعود مختصر به پایان رساند. استارت بازارهای جهانی بعد از یک هفته نوسانی، با افت اندک کامودیتی‌ها همراه بود. مس به افت 0.9 درصدی به مرز 8 هزار دلار نزدیک شده است. روی و آلومینیوم نیز افت اندکی داشته‌اند. هر بشکه نفت برنت نیز با افت یک درصدی به 55.3 دلار رسیده است. انس جهانی طلا نیز با افت 0.3 درصدی به 1830 دلار رسیده است.

با توجه به شرایط فوق، امروز نیز انتظار می رود تقابل خریداران و فروشندگان، بازار متعادلی را رقم بزند؛ با این وجود احتمال می رود همانند روز گذشته، قدرت خریداران بیشتر از عرضه‌کنندگان باشد.