لیدرهای مهم بازار سهام تا آخر امسال + پیش بینی

14:23 - 1400/01/17
مهمترین لیدرهای بازار سهام تا آخر سال چه کسانی خواهند بود.

به گزارش «دنیای بورس»، ولید هلالات، رییس هیئت مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار در گفت و گو با همفکران ضمن پیش بینی روند معاملات این روزها ، دلایل ریزش بازار را بررسی کرده و لیدرهای بازار تا پایان سال را معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل این روزهای بازار چسبندگی ذهنی سرمایه گذاران به ماه های ابتدایی سال است، گفت: سرمایه گذاران همچنان این انتظار را دارند که در کوتاه مدت بازدهی های خیره کننده ابتدای سال را تجربه کنند اما امروز شرایط فرق کرده است.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای سال چشم انداز افزایش تورم انتظاری و رشد نرخ ارز پیش روی سهامداران بود، گفت: اما از این به بعد افق های پیش روی سرمایه گذاری تغییر کرده ، پیش بینی تورم و نرخ ارز دیگر صعودی نیست و استراتژی سرمایه گذاران باید بر اساس متغیرهای جدید طراحی شود.

وی با تاکید بر اینکه بازار سهام در میان مدت و بلند مدت صعودی خواهد بود، گفت: اما یکی از مشکلات مهم بازار سرمایه این است که سرمایه کذاران انتظار دارند بعد از خرید سهام از فردایش شاهد رشد قیمت سهام باشند و اگر بعد از چند هفته سهم رشد نکند به سرعت از آن خارج می شوند.

چرا بازار به بزرگان بی اعتماد شد

وی با اشاره به روند معاملات این روزها گفت: طی هفته های اخیر حقوقی ها به خصوص حقوقی های نهادی برای تامین نقدینگی اقدام به عرضه های پرحجم و فروش های آبشاری در بازار کردند و از آنجایی که اکثر حقوقی ها در نماهای بزرگ و بنیادی هستند شاهد افت شاخص کل بودیم، همچنین با توجه به اینکه به طور معمول صندوق های سرمایه گذاری نیز بیشتر در گروه های بنیادی وارد می شوند طی هفته های اخیر به دلیل روند خاص بازار سرمایه گذاران خرد ترجیح دادند از گروه های بزرگ و حتی صندوق ها خارج شوند و نقدینگی های خود را به صنایع کوچک وارد کنند.

هلالات با اشاره به اینکه طی هفته های اخیر بازدهی صندوق ها، نمادهای بزرگ بنیادی و شرکت های سرمایه گذاری در مقایسه با بازدهی سهام کوچک بسیار عقب است، گفت: این موضوع اثر روانی منفی در بازار داشته است.

راهکار بازگشت اعتماد و تعادل به معاملات

وی در پاسخ به این پرسش که بهترین راهکار برای ایجاد تعادل در بازار و بازگشت اعتماد به گروه های بزرگ و بنیادی چیست، گفت: به طور معمول برای راهکارهای کوتاه مدتی معمولا حقوقی ها و صندوق ها اقدام به خرید می کنند تا فشار فروش در بازار کم شود اما این موضوع کاملا کوتاه مدتی است، راهکار اساسی برای حل مشکل این است که حقوقی های نهادی محل دیگری را برای تامین نقدینگی به جز فروش مستقیم سهام پیدا کنند تا این مشکل در بازار برطرف شود.

وی فروش های آبشاری حقوقی های نهادی را معمولا برای تامین نقدینگی و پرداخت معوقات دانست و گفت: این موضوع یکی از مهمترین دلایلی است که تعادل بازار را برهم می زند.

هلالات به سازمان بورس پیشنهاد کرد برای بهبود روند معاملات و بازگشت اعتماد به بازار ، الزام بازگشت EPS به صورت های مالی را به شرکت ها اعلام کنند، این موضوع در تصمیم گیری سهامداران خیلی اثرگذار است چراکه سرمایه گذار با بررسی صورت های مالی و دیدن سود قطعی می داند حتی در صورت منفی شدن سهم می تواند در پایان سال مالی سود شناسایی کند، چنین موضوعی سیاست سهامداران را به سمت میان مدت و بلند مدت سوق می دهد.

بررسی دورنمای صنایع بزرگ و مهم بازار

این کارشناس بازار سرمایه در بررسی دورنمای بازار سرمایه تا پایان سال گفت: در خصوص شرکت های صادرات محور و گروه هایی که با بازارهای جهانی ارتباط دارند با توجه به چشم انداز مثبت قیمت کامودیتی ها ،همچنین شرایط بنیادی خوب این شرکت ها و P/E های پایین اکثر نمادهای گروه های فلزی و پتروشیمی ، این گروه ها به لحاظ سرمایه گذاری ریسک چندانی ندارند و با نگاه میان مدت و بلند مدت برای سهامداری در شرایط بهینه ای قرار دارند.

به گفته وی برخی شرکت ها نیز که بازار داخلی را دراختیار دارند به دلیل افزایش نرخ هایی که دریافت کردند مثل گروه روان کارها و شوینده ها ، می توانند پا به پای گروه های صادرات محور رشد کنند و بازدهی های خوبی داشته باشند.

وی به گروه پالایشی ها اشاره کرد و گفت: این گروه به دلیل کاهش کرک اسپرد در دنیا با توجه به شیوع ویورس کرونا و کاهش تقاضای بنزین با افت سودآوری مواجه شدند اما با توجه به آغاز واکسیناسیون کرونا در اکثر کشورهای دنیا چشم انداز این گروه هم مثبت است.

هلالات صنعت خودرو را از گروه های جذاب سهامداری برای عامه مردم دانست و افزود: خبرهای مثبت پیرامون این گروه هم زیاد است، از مجوز تفزتیش نرخ گرفته تا حمایت های دولت و مجلس برای کاهش بهای تمام شده و هزینه ها و همچنین تعیین تکلیف بدهی های خودروسازان به بانک ها، همه اینها خبرهای مثبتی است که می تواند چشم انداز خوبی را برای گروه خودرویی به همراه داشته باشد.

تصمیم های خلق الساعه؛ آفت این روزهای بورس

وی با اظهار تاسف از روند این روزهای بازار افزود: در برخی مواقع قیمت سهام از ارزش واقعی آن فاصله میگیرد و گاها این اتفاق متاثر از خبرها و مصاحبه های برخی افراد است، به عنوان مثال وقتی یک مقام مسئول مصاحبه ای کوبنده درباره صنعت فولاد و سیمان می کند ، بازار و سهامداران به شدت نگران می شوند چراکه تصمیم های ناگهانی می تواند همه تحلیل ها را زیر سوال ببرد.

معرفی گروه های کم ریسک و سودآور

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به موضوع معرفی لیدرهای بازار تا پایان سال اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد سرمایه گذاران با یک ریسک منطقی و بازدهی معقول اقدام به انتخاب سهام کنند صنایع بانکی، پالایشگاهی، فولاد ی و متانولی ها از گروه پتروشیمی می توانند گزینه های خوب و مطمئنی باشند. این گروه ها با یک ریسک منطقی ، بازدهی خوبی خواهند داشت، البته ممکن است برخی صنایع دیگر با ریسک های بسیار بالاتر، سودهای خیلی خوبی داشته باشند