تاثیر دوباره شماری بر بازدهی بورس

Submitted by admin on
  • مهدی حیدری/ استادیار دانشگاه خاتم و موسسه مطالعات پیشرفته تهران
  • علی ابراهیم‌نژاد/ استادیار دانشگاه صنعتی شریف

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: ساختار مالکیتی پیچیده و تودرتو در بازار سهام سبب شده است شاهد چندباره‌شماری ارزش بازاری شرکت‌ها در محاسبه مجموع ارزش بورس و فرابورس باشیم.

چرا می گوییم بورس مقصر نیست

Submitted by admin on
  • علی ابراهیم‌نژاد | عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف

رشد بی‌سابقه بورس، بازار انواع تحلیل‌ها در میان اقتصادخوانده‌ها، فعالان بازار و عموم مردم را هم داغ کرده است. تحلیل‌هایی از این جنس که «چگونه در اقتصادی با رشد صفر یا منفی، بازدهی بورس چندصد درصدی می‌شود؟»

همچنین این تحلیل‌ها نیز مطرح شده است:

- خیلی از کسب‌وکارها به‌دلیل تحریم و مشکل تامین مواد اولیه با افت تولید مواجه خواهند بود؛ اما بورس بی‌اعتنا به این واقعیت‌های بیرونی همچنان می‌تازد.

برچسب‌ها

هفت راهکار تا پول ها در بورس بماند

Submitted by admin on
  • علی ابراهیم‌نژاد، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف

سرعت تحولات بازار سهام کشورمان از ابتدای سال‌جاری با هیچ زمان دیگری در تاریخ این بازار قابل‌مقایسه نیست و شرایط این روزهای بازار، با همه آنچه در گذشته تجربه کرده‌ایم، متفاوت است. باوجود سه برابر شدن شاخص بازار از ابتدای سال، به نظر می‌رسد همچنان مهم‌ترین برنامه دولت در رابطه با بازار سرمایه، ادامه تجربه نه‌چندان موفقیت‌آمیز عرضه سهام در قالب ETF است.

برچسب‌ها

چگونه دارندگان سهام عدالت بیشترین سود را ببرند

Submitted by admin on

علی ابراهیم‌نژاد، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف

هفته گذشته در یکی از شهرستان‌های استان خراسان از پروژه ساختمانی یکی از بستگان بازدید می‌کردم. آقا اسماعیل که یکی از کارگران پروژه بود و ظاهرا مرا می‌شناخت، به سراغم آمد.

برچسب‌ها

تاوان نگاه ضدکارشناسی در بازارها

Submitted by admin on

دنیای بورس: افت‌و‌خیز سنگین بازارهای ۹۷ نشانه‌های جدی از رفتار هیجانی فعالان را به همراه داشت؛ شرایطی که نوعی بی‌توجهی به نگاه کارشناسی را تایید می‌کند. علی ابراهیم‌نژاد، استاد دانشگاه از ریشه‌های این معضل در اقتصاد ایران می‌گوید. ضعف در تحلیل‌های کارشناسی، زمان‌بر بودن مشاهده نتیجه پیش‌بینی‌ها و کلی‌گویی درباره مسائل مالی از جمله ریشه‌های نادیده گرفته شدن متخصصان این حوزه ازسوی عموم است. همچنین تعدد عوامل تصادفی و سوگیری‌های سیاسی سیاست‌گذار منجر به تشدید به حاشیه رانده شدن کارشناسان اقتصادی می‌شود.

برچسب‌ها

خط تولید سلاطین در اقتصاد

Submitted by admin on

نشریه تجارت فردا: چرا در بازارهای سکه و ارز و حتی در بازارهایی چون موبایل و خودرو شاهد رشد افرادی هستیم که تحصیلات و استعداد چندانی ندارند اما توانسته‌اند به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند که از آنها به‌ عنوان سلاطین آن بازار نام می‌برند. رمز و راز موفقیت این افراد در اقتصاد ایران چیست؟ علی ابراهیم‌نژاد؛ استادیار دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این پرسش می‌گوید: چند عامل در این موضوع نقش دارند. کسب سود در این بازارها اولاً نیازمند رانت اطلاعاتی و اطلاع به موقع از تصمیم‌های دولت است.

Subscribe to علی ابراهیم نژاد