شتاب شاخص برای نزول بیشتر شد

14:40 - 1403/05/08
اکوایران: امروز شاخص کل 1.35 درصد ریزش کرد که بیشترین ریزش در 2 ماه اخیر است.

به گزارش اکوایران، در معاملات روز دوشنبه 8 مرداد ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 29 هزار و 151 واحد -معادل 1.35 درصد- نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 131 هزار و 812 واحد رسید. 

 

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 8 هزار و 388 واحدی در رقم 683 هزار و 211 واحدی ایستاد. 

شاخص کل فرابورس 190 واحد افت کرد به رقم 22 هزار و 74 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش هزار و 608 واحد به سطح 121 هزار و 129 واحد رسید. 

خروج پول حقیقی از بورس تهران

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد و 430 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. 

امروز نماد خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 29 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهای شتران و فولاد بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فزر، حسینا و حتاید تعلق داشت.

شتاب شاخص برای نزول بیشتر شد17

نمادهای اثرگذار بر شاخص کل بورس و فرابورس

امروز سه شرکت بزرگ بازار سرمایه نمادهای فملی، فارس و فولاد نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای ملت، حتاید و بوعلی از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای آریا، انتخاب و خاور بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای حسینا، سلیم و فزر نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین تراکنش قرار گرفتند. در فرابورس نیز خنور، خاور و معین بیشترین تراکنش را داشتند. 

ارزش معاملات سهام 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 51 هزار و 51 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 41 هزار و 358 میلیارد تومان بود که 81 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 31 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 390 میلیارد تومان رسید. 

شتاب شاخص برای نزول بیشتر شد5

پرمعامله‌ترین سهم‌ها

در معاملات امروز نماد فملی (شرکت ملی صنایع مس  ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 117 میلیارد تومان بود. 

پس از فملی، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و وگردش رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خودرو و فزر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 752 میلیون و 238 هزار و 338 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خاور تعلق داشت. دو نماد وگردش و وبملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس  

در معاملات دوشنبه، 28 نماد صف خرید داشتند و 119 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 1.5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 136 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 9 درصدی به رقم 255 میلیارد تومان رسید.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

شتاب شاخص برای نزول بیشتر شد19