برنامه‌های آتی صبانور در مجمع سالانه تشریح شد

طرح‌های در دست اجرای « کنور »

07:32 - 1400/01/18
توسعه معدنی و صنعتی صبانور درمجمع سالانه خطوط سیاست‌گذاری در سال 97 را اعلام کرد. بر مبنای برنامه اعلامی «کنور» طرح‌های در دست اجرا با 3 رویکرد افزایش صادرات، تولید و فروش دنبال می‌شود.
طرح‌های در دست اجرای « کنور »

مجمع سالانه توسعه معدنی و صنعتی صبانور با حضور 83 درصد سهامداران رسمیت یافت. در این میان اما در پایان مجمع سهامداران از 32.7 تومان سود محقق شده به ازای هر سهم 18 تومان سود تقسیم کردند.

همچنین با رای صاحبان سهام سرمایه‌گذاری توسعه و معادن فلزات، بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران، تولید مواد آهن کردستان، شبکه‌سازان کیهان و معدن بار صبا به عنوان اعضای هیات مدیره به مدت 2 سال انتخاب شدند. نسبت به ترکیب قبلی دو شرکت «شبکه‌سازان کیهان» و «معدن بار صبا» جایگزین کارخانه‌های تولیدی شهید قندی و ذوب‌آهن غرب کشور شدند. علت این جابه‌جایی هم مشکلات مالیاتی دو شرکت قبلی اعلام شد.

گزارش هیات مدیره

محمد کلانتری؛ مدیرعامل صبانور در گزارشی به نقل از هیات مدیره تازه‌ترین وضعیت مجموعه را پیش‌روس سهامداران قرار داد:

الف) بر مبنای گزارش هیات مدیره چالش‌های شرکت عبارتند از:

1. کمبود آب در کارخانه کنسانتره شهرک به ویژه در فصل تابستان

2. کمبود خوراک کارخانه همدان

3. مشکلات رسیدن به ظرفیت اسمی کنسانتره فاز دوم کردستان و گندله همدان

4. وجود معارضان محلی و دولتی در کنار سایت‌های شرکت

ب) در سال مورد گزارش تولید سنگ‌آهن 1.3 میلیون تن کمتر از پیش بینی بودجه بود که علت آنهم به تاخیر در انتخاب پیمانکار برمی گشت. همچنین تولید کنسانتره 1.1 میلیون تن بیشتر از بودجه بود. تولید گندله 110 هزار تن کمتر از بودجه بود. با این وجود 280 میلیارد تومان فروش محصول‌های (عمدتا کنسانتره و گندله) که از بودجه پیش بینی شده بالاتر بود.

سود خالص هم به 96 میلیارد تومان رسید که سال قبل 52 میلیارد تومان بود. رشد حدود 85 درصدی در سود خالص به علت افزایش نرخ دلار در 3 ماهه پایانی سال و همچنین افزایش تولید و نرخ فروش موثر بود.

پ) پرسنل صبانور در پایان سال 1396 به 440 نفر رسید که در زمان مشابه سال قبل 241 نفر بود که این افزایش به خاطر افتتاح طرح‌های جدید (گندله همدان و فاز 2 کنستانتره شهرک) بود. به گفته مدیرعامل در همین حال تعداد پرسنل دفتر مرکزی را از 50 نفر به 20 نفر کاهش دادیم.

ت) مدیرعامل در خصوص طرح‌های در دست مطالعه یا اجرا در صبانور نیز عنوان کرد:

1. طرح گندله کردستان که به خاطر عدم ایفای تعهدات شرکت چینی متوقف شد، مجددا بررسی شد. «کنور» دنبال پیمانکاری است که بتواند فاینانس را هم بگیرد. مجموعه «کنور» به «ومعادن» تعهد داده از شهریور امسال این طرح را شروع کند. مدت زمان طرح 2.5 سال پیش‌بینی شد.

2. طرح گوگردزدایی (فلوتاسیون) کنسانتره همدان که با ظرفیت 300 هزار تن، گوگرد 3 درصد موجود در محصول را به یک درصد کاهش می‌دهد.

3. فعالیت در پهنه اکتشافی کرمان (راور) با 1200 کیلومتر مربع و پتانسیل سرب و روی است.

4. طرح زنجیره  فولاد کردستان که در قروه با 800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری قرار است شروع شود و تفاهم‌نامه فاز اول 1.6 میلیون تنی آهن اسفنجی آن اخیرا امضا شد. صبانور 20 درصد در این پروژه سهم دارد و ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی) 44 درصد.

ث) برنامه‌های آتی هیات مدیره در سال آینده به شرح زیر اعلام شد:

1. نیل به ظرفیت اسمی کارخانه‌ها و معادن از طریق بهره‌وری

2. افزایش سودآوری از طریق کاهش هزینه‌های عملیاتی

3. تلاش جهت تبدیل به نخستین معدن سبز کشور

4. اکتشاف معادن با رویکرد فلزات سرب و روی و طلا

* چشم انداز صبانور بر مبنای گزارش هیات مدیره تا سال 1400 تولید 4 میلیون تن سنگ‌آهن، 2 میلیون تن کنسانتره و 2 میلیون تن گندله است.

گزارش حسابرس

گزارش حسابرس «کنور» مشروط با 4 بند شرط اعلام شد:

الف) بند 4 (بند شرط) حدود 30 میلیارد تومان مالیات عملکرد و 27 میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده بیشتر از آنچه مورد نظر شرکت است، مطالبه شد. براساس توضیح هیات رییسه مالیات عملکرد به خاطر عدم پذیرش صادرات توسط اداره مالیات محلی بوده که به هیات 251 مکرر در تهران ارجاع شد.

با توجه به پرونده های مربوط به شرکت‌های مشابه قطعا رای به نفع ما صادر خواهد شد. پرونده مالیات ارزش افزوده هم وابسته به رای همین پرونده است.

ب) بند 5 (بند شرط) سرفصل حسا‌ب‌های دریافتنی و پیش پرداخت‌های گروه شامل 18.4 میلیارد تومان (که 15.5 میلیارد تومان سهم شرکت اصلی است) راکد و سنواتی است. به گفته مدیر مالی بخشی از آن (حدود 6.7 میلیارد) تومان مربوط به سرمایه‌گذاری در 10 واحد اقامتی کلارآباد بود که همراه با سهامدار عمده (که او هم سرمایه‌گذاری کرد) در حال پیگیری موضوع جهت احقاق حق شرکت هستیم.

این مقام مسئول همچنین مدعی است: 7 میلیارد تومان هم قرار بود شرکتی به ما سنگ‌آهن بدهد که نداد و سه معدن از آن‌ها شناسایی کرده‌ایم تا با استخراج سنگ‌آهن طلب‌مان را تسویه کنیم. رییس جلسه ذخیره برای این بندها را لازم دانست و مجمع تکلیف به بررسی موضوع کرد.

پ) بند 6 (بند شرط) 15 میلیارد تومان در گروه و 9.3 میلیارد تومان در شرکت اصلی بابت بدهی تامین اجتماعی، تعدیلات سنواتی در صورتهای مالی ثبت شد. البته دستور توقف پرداخت بدهی از دیوان عدالت اداری گرفته شد. بر مبنای توضیح ارایه شده مجموعه در حال پیگیری اعتراض در شرکت‌های فرعی و اصلی است.

ت) بند 7 (بند شرط) صورت‌های مالی شرکت فرعی «مینا معدن» در ترکیه به صورت حسابرسی نشده در تلفیق آمد. براساس توضیح هیات رییسه با توجه به دستور سهامدار عمده مبنی بر برگزاری سریع مجمع صبانور نتوانستیم صورت‌های حسابرسی شده آن شرکت را تهیه کنیم. اما شرکت مزبور فعالیت چندانی ندارد.

مینا معدن ترکیه در زمان قیمت‌های بالای سنگ‌آهن در سالیان پیش خریداری شده و در حال تعیین ذخیره قطعی آن هستیم تا در صورت قابلیت اجرا استخراج را شروع کنیم. 12 میلیارد تومان تاکنون هزینه شد.

پرسش و پاسخ

در بخش پرسش و پاسخ 9 پرسش مدنظر سهامداران پاسخ داده شد:

الف) ظرفیت تولید: مدیرعامل درباره ظرفیت تولید بالفعل صبانور در سال 1397 و 1398 گفت: ظرفیت اسمی تولید گندله 550 هزار تن است که تا پایان سال 1397 به 90 درصد ظرفیت می‌رسیم. تا سال 1400 فقط قصد افزایش ظرفیت در زمینه کنستانتره و گندله داریم و نه اجرای طرح توسعه خاصی.

ب) صادرات کنسانتره: هیات رییسه درباره شیوه صادرات کنسانتره «کنور» با مصوبه جدید وضع عوارض در صادرات مواد معدنی تصریح می‌کنند: قراردادهای کنسانتره «کنور» از صادرات به سمت داخلی رفته و فقط 10 تا 20 درصد ممکن است صادرات داشته باشیم. با توجه به سهامدار شدن فولاد مبارکه در هلدینگ توسعه معادن و فلزات فروش به فولاد در اولویت خواهد بود. قبلا که صادرات انجام می‌دادیم به خاطر قیمت‌های مناسب‌تر صادراتی نسبت به فروش داخلی بود که در حال حاضر وضعیت فروش داخل بهتر بود.

پ) عیار کنسانتره: هیات مدیره درباره عیار کنسانتره می‌گوید: عیار ما 62 درصد به بالاست که مشکلی برای  فروش به داخل از جمله فولاد خراسان نداریم. تنها مشکل ما گوگرد زیاد یکی از معادن است که در حال رفع آن هستیم.

ت) صرفه بودن فروش صادراتی: یکی از سهامداران از هیات مدیره پرسید آیا فروش صادراتی به‌صرفه‌تر از فروش داخلی نیست (با توجه به صورت‌های مالی)؟که هیات رییسه در پاسخ گفت: صادرات در سه ماه اول سال مورد گزارش به نقطه سر به سر هم نمی‌رسید. در صادرات، فوب بندر امام 320 هزار تومان اما درب کارخانه 290 هزار تومان می‌فروشیم که هزینه حمل‌ونقل ندارد. نرخ‌های فروش میانگین سالانه هستند و در 5 ماه اول و 7 ماه دوم سال تفاوت‌هایی در نرخ‌ها وجود دارد.

ث) خرید سهام: هیات رییسه درباره خرید 70 میلیارد تومان سهم گفتند:‌جابه‌جایی طبقه سرمایه‌گذاری‌ها از بلندمدت به کوتاه‌مدت بوده است وگرنه خرید جدیدی نداشتیم.

ح) فروش کنسانتره: مدیرعامل در پاسخ به اینکه آیا «کنور» کنسانتره را فقط باید به فولاد مبارکه بفروشد؟ گفت: مقرر شد بخش عمده محصول‌هایمان را به فولاد مبارکه بفروشیم. کنسانتره را به صورت رقابتی می‌فروشیم و بخشی را به صورت سهمیه به فولاد می‌دهیم.

خ) تسعیر نرخ ارز: هیات رییسه در خصوص میزان تسعیر نرخ ارز برای صادرات در 2 ماه ابتدایی سال‌جاری گفتند:‌صادراتی نداشتیم. 55 هزار تن محصول در بندر امام بود که مزایده گذاشتیم و برنده خارجی چون نرخ مشخصی نداد مزایده را باطل و آن محموله را به فولاد خوزستان فروختیم.

د) عیار معدن: مدیرعامل همچنین درباره اینکه آیا با برداشت از معادن، عیار معدن پایین می‌آید؟ تصریح کرد: تا پایان دوره معادن مشکلی از این جهت نداریم و به این صورت نیست که ابتدا پرعیار را برداشت کنیم و بعد به کم عیار برسیم. در مجموع تا یک دوره 15 ساله آینده مشکلی نداریم.

ذ) صادرات گندله: یکی از اعضای هیات مدیره نیز درباره مقوله صادرات گندله «کنور» گفت: برای تمام گندله با فولاد مبارکه قرارداد بلندمدت بسته‌ایم. با توجه به نیاز 5 میلیون تنی کارخانه‌های کشور به گندله نیازی به صادرات نیست.

ر) تعدیل سنواتی:‌ «کنور» تعدیل‌های سنواتی داده و بخشی از سود سال 1396 صرف این موضوع شد. نماینده بورس از حسابرس درباره تعدیلات سنواتی پرسید که آیا سال گذشته تقسیم سود موهوم نبود؟ که حسابرس در پاسخ گفت: تمام مدارک شرکت درباره صادرات درست است و به خاطر فشار اداره مالیات مجبور به پرداخت بخشی از آن و ذخیره برای بقیه شد.

البته فشار سازمان بورس هم در این قضیه موثر بود! از دید حسابرس شرکت در این زمینه مالیاتی مقصر نیست اما می‌توانست سال گذشته سود تقسیم نکند. نهایتا تکلیف شد پیگیری‌ها برای احقاق حق شرکت ادامه یابد.

 «کنور» به روایت اعداد

  • سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم؛ 32.7 تومان
  • سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم؛ 18 تومان
  • هزینه‌های مالی به ازای هر سهم؛ (5.4) تومان
  • سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم؛ 42.1 تومان که 18 تومان از آن تقسیم شد.

حاشیه‌های مجمع

- پیش‌بینی قیمت:‌ هیات مدیره »کنور» پیش‌بینی کرده‌اند: قیمت سنگ‌آهن در 100 سال گذشته بین 50 تا 70 دلار بود و جز در سال 2007 که تا 150 دلار رفت، به نظر می‌رسد دوباره به ثبات نسبی قیمت میانگین صدساله (بین 50 تا 70 دلار) برسد و در همین نقاط ثابت بماند.

- تاریخ تاسیس:‌ شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال 1376 تاسیس و در سال 1390 وارد فرابروس و در سال 1393 وارد بورس شد. در حال حاضر صبانور رتبه ششم در تولید سنگ‌آهن، گندله و کنسانتره را در کشور داراست.

- معرفی معادن: معادن «کنور» عبارتند از:

1. معدن باباعلی با 10 میلیون تن ذخیره با عیار 40 درصد

2. معدن گلالی با 24 میلیون تن ذخیره با عیار 45 درصد

3. معدن شهرک در بیجار با 42 میلیون تن ذخیره با عیار 40 درصد

* در مجموع 80 میلیون تن ذخیره قطعی و 70 میلیون تن ذخیره احتمالی در کل معادن مزبور است که به گفته مدیرعامل البته ممکن است با اکتشافات بعدی بیشتر شود.

- کارخانه‌ها: کارخانه های «کنور» عبارتند از:

1. کارخانه کنسانتره 600 هزار تنی همدان که در سال 1393 راه اندازی شد.

2. کارخانه کنسانتره یک میلیون تنی شهرک که فاز دوم آن سال 1396 به بهره برداری رسید.

3. کارخانه گندله 550 هزار تنی همدان که در شهریور 1396 به بهره برداری رسید.

- زیرمجموعه‌ها: شرکت‌های زیر مجموعه «کنور» عبارتند از:

1. ذوب‌آهن غرب کشور در ابتدا برای تولید چدن تاسیس شد اما در نظر است تولید فرومنگنز پس از بررسی اقتصادی بودن طرح یا FS (Feasibility Study) در آن اجرا شود.

2. تولید مواد آهن کردستان راکد است که قرار است زمین آن به صبانور واگذار و سپس منحل شود.

3. شرکت‌هایی هم که قابلیت ادامه کار نداشته باشند با انتقال دارایی‌ها به صبانور به سمت انحلال خواهند رفت.