مجمع سالانه مدیریت شوینده توسعه صنایع بهشهر برگزار شد

پنج ضلعی برنامه‌های « شوینده »

04:34 - 1400/01/18
مجمع سالانه مدیریت شوینده توسعه صنایع بهشهر با موافق صاحبان سهم 55 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرد. البته «شوینده» با رونمایی از برنامه‌های آتی تاکید کرد ورود به بازار محصول‌های آرایشی را در دستور کار دارد.

مجمع سالانه مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر با حضور 89 درصد سهامداران در حالی برگزار شد که این مجموعه از 69.4 تومان سود ساخته شده برای هر سهم راضی به تقسیم سود 55 تومانی به ازای هر سهم شد. به گفته رییس مجمع تقسیم سود به صورت حداکثری از محل سود سال مورد گزارش و سود انباشته و 20 درصد از سایر اندوخته‌ها صورت گرفت.

گزارش مدیرعامل

بر مبنای گزارشی که داراب وکیلی؛ مدیرعامل مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر ارایه کرد، «شوینده» با فروش بیش از 600 میلیارد تومان از نظر  فروش رتبه دوم را در کشور دارد (رتبه اول به پاکشو اختصاص دارد). «شوینده» بر مبنای گزارش هیات مدیره برای سال آینده سود 42.1 تومانی به ازای هر سهم را پیش بینی کرد. خالص ارزش دارایی های (NAV) هلدینگ شوینده در 20 اسفند 96 معادل 468.3 تومان و ارزش دفتری هر سهم 218.2 تومان بود.

مدیرعامل البته علاوه بر پیش‌بینی‌های شرکت از 5 برنامه آتی «شوینده» رونمایی کرد که براساس آن:

1. تبدیل شرکت به یک شرکت صادراتی. در این زمینه علاوه بر اراده هلدینگ در راه اندازی مجدد شرکت پاکسان ایروان، توسعه صادرات در بازار عراق، افغانستان و عمان موردنظر است.

2. استفاده حداکثری از پتانسیل‌های فضای مجازی برای ارتقای توانمندی‌های هلدینگ و شرکت‌های تابعه

3. ورود به بازار محصول‌های آرایشی‌

4. افزایش سهم بازار و ارتقای جایگاه هلدینگ و شرکت‌های تابعه و قرار گرفتن درفهرست سه شرکت برتر این صنعت

5. افزایش بهره‌وری و بازدهی دارایی‌ها از طریق واگذاری دارایی‌های غیرمولد

گزارش حسابرس

گزارش حسابرس «شوینده» مشروط با یک بند شرط اعلام شد. براین اساس بر مبنای بند 4 (بند شرط) دسترسی به صورت‌های مالی حسابرسی شده پاکسان ایروان امکان پذیر نشده و بنابراین صورت‌های مالی حسابرسی نشده مبنای تهیه صورت‌های مالی تلفیقی قرار گرفت.

مدیر مالی مجموعه در این خصوص می‌گوید: فعالیت پاکسان ایروان از سه سال پیش متوقف بود و در این مدت عملکرد ناچیزی داشت. بنابراین صورت‌های مالی حسابرسی شده برای آن تهیه نشد و متعاقبا مجمع نیز برگزار نشد.

همچنین طبق بند 8 (تاکید بر مطلب خاص) دو واحد از ساختمانی در خیابان بخارست تهران با ارزش 33 میلیارد تومان با تاخیر تکمیل و تحویل شده و انتقال سند آن در جریان است. هیات رییسه در توضیح این بند می‌گوید: دو واحد از پروژه‌‌ یازده طبقه‌ای است که به خاطر کمبود نقدینگی روند اجرایی آن به تاخیر افتاده بود و نهایتا در شهریور 1396 تکمیل و تحویل شرکت شد. قصد مجموعه فروش آن و کسب سود است.

براساس بند 9 (تاکید بر مطلب خاص) 12 میلیارد تومان از درآمدهای غیرعملیاتی گروه مربوط به واگذاری یک قطعه زمین متعلق به پاکسان واقع در احمدآباد مستوفی به شرکت همگروه است که براساس قیمت کارشناسی و تنظیم مبایعه‌نامه صورت گرفت.

بند 13 (بازرسی) تاکید دارد: 6.6 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به 4 شرکت تابعه از جمله ساینا پرداخت شده که چنین موضوعی در اساسنامه نیامده است. همچنین سه خودروی شرکت به ارزش دفتری به پاکسان منتقل شد. با توجه به وجود سهامدار غیر در دو پاکسان و ساینا انتقال منافع به غیر صورت گرفت. به گفته مدیرمالی مجموعه عمده مبلغ قرض‌الحسنه بازپرداخت شده است. رییس جلسه هم در این خصوص می‌گوید: از این به بعد با توجه به ورود شرکت به بورس، چنین معاملاتی تنها با شرکت‌های صد درصدی هلدینگ صورت گیرد تا منافع سهامداران شوینده به غیر منتقل نشود.

پرسش و پاسخ

ظرفیت تولید: در بخش پرسش و پاسخ، مدیرعامل درباره ظرفیت پاکسان ایروان می‌گوید: ظرفیت اسمی این شرکت 13 هزار تن مایعات شوینده (دستشویی و ظرفشویی) و پودر است. در دوره فعالیت ظرفیت بیش از  7 هزار تنی داشت.

افزایش نرخ ارز:  افزایش نرخ سال گذشته محصول‌های شوینده به خاطر افزایش نرخ ماده اولیه LAB بود، هیات رییسه درباره اینکه در سال جاری افزایش نرخ ارز چه موقع می‌تواند سبب افزایش نرخ محصول‌ها شود؟ تاکید دارد: این موضوع به تصمیم مسوولان دولتی نیز مربوط است.

اگر ملاک نرخ دلار 4200 تومانی باشد با توجه به نرخ قبلی 4700 تومانی ممکن است نرخ LAB کاهشی باشد. سایر اقلام وارداتی افزایش نرخ داشته‌اند که تاثیر آن هم موکول به گذشت زمان و تثبیت اوضاع است. به گفته مدیرعامل مجموعه درخواست افزایش نرخ برای امسال را ارایه داده و البته امیدوار است این درخوسات مورد موافقت قرار گیرد.

عدم حمایت از سهم: هیات مدیره درباره اینکه چرا از سهم حمایت نمی‌کنند و در قیمت 380 تومان سهم عرضه شد و پس از مجموعه کنار کشید؟ می‌گوید: سرمایه‌گذاری توسعه صنایع بهشهر («وبشهر») جز روز اول عرضه، سهم را نفروخته است. سهم در قیمت 380 تومان توسط گروه صنایع بهشهر ایران («وصنا») عرضه شد که البته در پاسخ به صف خرید سهام بود.

نماینده «وصنا» در هیات رییسه مجمع نیز در این ارتباط گفت: وظیفه ما بازارگردانی سهم بوده است تا صف خرید یا صف فروش نباشد و در همین راستا در مواقعی در حدود قیمت 340 تومان خریدار هم بوده‌ایم. یکی از سهامداران فروش در 380 تومان را عرضه آبشاری و خرید در قیمت 340 تومان را قطره چکانی به سمت پایین دانست که نماینده «وصنا» مجددا تاکید کرد کار ما در راستای بازارگردانی بود.

کاهش سود: هیات رییسه درباره اینکه چرا سود سال آینده نسبت به سال مورد گزارش به شدت کاهش یافت؟ گفت: سود اعلام شده برای سال مالی منتهی به 30 آذرماه سال 97 با پیش‌بینی اولیه  تفاوتی ندارد و ناشی از عملکرد زیرمجموعه‌ها است. علت بالا بودن سود سال مالی منتهی به 30 آذرماهسال 96 به خاطر درآمدهای فروش سهام بود. اما پیش‌بینی 42.1 تومان به ازای هر سهم برای سال آینده عمدتا ناشی از فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه است.

اثر تثبیت نرخ دلار: مدیرعامل همچنین درباره تثبیت نرخ دلار روی 4200 تومان و اثر آن روی هلدینگ شوینده تاکید دارد: افزایش نرخ ارز گرچه با اثر کاهش سود به خاطر گرانی مواد اولیه همراه خواهد بود اما در صورت صادرات محصول، می‌تواند سبب افزایش سود شرکت‌ها شود.

سیاست گروه طبق آنچه هیات رییسه به آن تاکید دارد، در سال آینده افزایش صادرات در راستای افزایش سود شرکت‌ها است. در صورت افزایش نرخ محصول‌ها، بخشی از افزایش بهای تمام شده ناشی از بالارفتن نرخ ارز از این طریق جبران می‌شود.

« شوینده» به روایت اعداد

  • سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم؛ 69.4 تومان
  • سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم؛ 55 تومان
  • سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم؛ 88.5 تومان

حاشیه‌های مجمع

- مجمع با 15 دقیقه تاخیر شروع شد که البته یکی از سهامداران نسبت به همین میزان تاخیر اعتراض کرد.

- مدیرعامل در حاشیه مجمع از افزایش سرمایه آتی شرکت‌های زیرمجموعه مانند ساینا و پاکسان از محل مطالبات و آورده نقدی خبر داد.

- مدیرعامل در حاشیه مجمع از سود مناسب دو طبقه ساختمان اداری در خیابان بخارست خبر داد.

- در حاشیه جلسه اعلام شد که مذاکراتی با برخی از شرکت‌های صاحب برندهای خارجی مشهور در جریان است.

- تاریخ تاسیس: مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر در سال 1383 تاسیس و در سال 1396 وارد بورس اوراق بهادار شد. این شرکت زیرمجموعه هلدینگ توسعه صنایع بهشهر («وبشهر») و آن هم زیرمجموعه سرمایه‌گذاری توسعه ملی («وبانک») و آنهم زیرمجموعه بانک ملی است.

- زیرمجموعه‌ها: مدیریت صنعت شوینده شامل مجموعه‌های زیر است که زنجیره کاملی را از تولید شوینده‌ها تشکیل می‌دهند:

1. پاکسان که شوینده مالک 67 درصد آن است و در بورس اوراق بهادار با نماد «شپاکسا» حضور دارد. این شرکت عمدتا به تولید شوینده‌های جامد مانند پودر و صابون مشغول است.

2. گلتاش («شگل») که شوینده مالک 80 درصد آن بوده و عمدتا به تولید صابون، خمیر دندان و مایع دستشویی مشغول است. شرکت گلتاش در اصفهان قرار دارد.

3. صنایع بهداشتی ساینا که با نماد «ساینا» در فرابورس حضور دارد و شوینده مالک 66 درصد آن است. این شرکت عمدتا به تولید شوینده‌های مایع مشغول است و در شهر ابهر قرار دارد.

4. پاکسان ایروان که شوینده مالک 55 درصد آن است که در کشور ارمنستان قرار دارد. فعالیت این شرکت در سال 2014 به دلیل شرایط تولید و بازار کشور ارمنستان متوقف شد، اما در سال جاری با تغییراتی که در روابط اقتصادی ایران و ارمنستان بوجود آمد، مجددا اراده هلدینگ بر راه اندازی مجدد آن قرار گرفت. ظرفیت اسمی آن تولید 13 هزار تن محصول‌های شوینده شامل مایعات و پودر است.

5. آلی شیمی قم که شوینده 93 درصد مالکیت آنرا داراست به تولید گلیسیرین صنعتی و انواع اسید چرب برای مصرف شرکت‌های گروه یا فروش به تولیدکننده‌های دیگر اختصاص دارد.

6. مروارید هامون که 100 درصد آن متعلق به شوینده است به تولید محصول‌های شوینده و صادرات آن به کشور افغانستان مشغول است.

7. مدیریت یاران توسعه بهشهر با مالکیت 96 درصدی شوینده در آن وظیفه طراحی و چاپ اقلام مربوط به بسته‌بندی محصول‌های شرکت‌های گروه را به عهده دارد.