بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

پیش‌بینی بورس فردا 2 خرداد 1402 / محدوده 2.3 میلیون واحدی محدوده سکوت بازار

16:40 - 1402/03/01
شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز جاری با رشد 15,۸۰۰ واحدی همراه شد تا عدد شاخص روی رقم دو میلیون و سیصد و هجده هزار واحدی قرار بگیرد اوضاع شاخص هم وزن نیز به‌مراتب بهتر از روزهای پیشین بود و شاخص هم وزن هم با رشد ۱۲ هزار و ۷۰۰ واحدی توانست به ارقام ۷۷۶ هزار واحدی برسد.

 

 

ارزش بازار بورس تهران در روز جاری بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ همتی رقم خورد و ارزش معاملات امروز نیز رقمی حوالی ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان را به خود گرفت. 

 نماد بانک ملت همچنان بیشترین تأثیر مثبت را روی شاخص بورس تهران دارد، اخابر، بانک پاسارگاد، بانک تجارت و نماد ومعادن به همراه نماد خودرو این لیدر سنتی بازار سرمایه جزء تأثیرگذاران مثبت شاخص بورس تهران بودند.

شاخص بورس تهران تمام رشد 15 هزار واحدی خود را مدیون نیم ساعت ابتدایی بازار است و پس از آن شاخص در همان محدوده دو میلیون و سیصد و بیست هزار واحدی قرار گرفت. 

شاید بتوان گفت که ثبات شاخص بورس تهران برای دومین هفته متوالی در محدوده 2 میلیون و 300 هزار واحدی نشان از سکون و سکوت بازار در این محدوده است!

گروه بانکی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و در رتبه اول ایستادند گروه خودرویی پس از هفته‌ها جایگاه اول را از دست داد تا با ارزش معاملاتی بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان در جایگاه دوم قرار بگیرد. 

 فلزات اساسی، گروه شیمیایی و گروه انبوه‌سازی به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند، نقشه بازار امروز بورس اوراق بهادار نشان می‌داد که تمایل خریداران بیشتر به سمت گروه بانکی و نماد بانک ملت بود. بانک تجارت، بانک پاسارگاد دیگر نمادهای این گروه بودند که با استقبال خوب خریداران همراه شدن از گروه خودرویی‌ها هم باید گفت که نماد خگستر، خزامیا و نماد خپویش با استقبال خوب خریداران همراه شدند، در گروه فلزات اساسی هم نماد ذوب بود که با صف  خرید کار را به پایان برد تا نشان دهد در بین گروه فلزات اساسی تمایل خریداران به خرید نماد ذوب‌آهن اصفهان بیشتر است

خبرهای روز

نخستین معامله برق تجدیدپذیر در بورس انرژی ایران انجام شد. این معامله با قیمت یک هزار و ۹۹۵ تومان و در حجم ۶۷۰ کیلووات‌ساعت صورت گرفت.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در مراسم رونمایی از تالار برق سبز بورس انرژی ایران گفت: بر اساس قانون، یک درصد از برق صنایع و پنج درصد برق ادارات باید از برق تجدیدپذیر تأمین شود که این تقاضای مناسب را برای تابلو سبز برق بورس انرژی فراهم می‌کند.

مهدی حسینی مدیرکل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع مالی ساتبا گفت: همه واحدهای صنعتی باقدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات، موظف هستند معادل یک درصد از برق موردنیاز سالیانه خود را در سال جاری از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند و این میزان سالانه یک درصد افزایش خواهد یافت.

خرید برق (مشتقه، فیزیکی و یا گواهی‌های تجدیدپذیر (REC)) از تولیدکنندگان برق ذیل تابلوی برق سبز بورس انرژی خواهد بود. ایجاد تابلوی برق سبز می‌تواند ظرفیتی حدود چهارهزار مگاوات و حجم مبادلات به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان ذیل همین تابلو در پنج سال آتی ایجاد کند.

محسن کریمی، معاون بین‌الملل بانک مرکزی: ایران فردا میزبان رئیس‌کل بانک مرکزی روسیه است و مذاکراتی درباره توافق‌های پولی و بانکی در بانک مرکزی انجام خواهد شد.

 

پیش‌بینی بورس فردا 2 خرداد 1402 / محدوده 2.3 میلیون واحدی محدوده سکوت بازار7

 بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

شاخص بورس تهران امروز در جریان معاملات خود بیش از ۱۵ هزار و ۸۰۰ واحد رشد کرد؛ اما همچنان در محدوده‌های دو میلیون و  ۳۰۰ هزار واحدی قرار دارد. شاخص بورس تهران باتوجه‌به افت سنگین در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ از محدودی دو میلیون و پانصد و پنجاه و سه واحدی تا محدوده‌های 2 میلیون 230 هزار واحدی همچنان تمایلی به رشد سریع و روبه‌جلو ندارد 

 گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها تا پایان این هفته در سامانه کدال قرار می‌گیرد و  فعالان بازار سرمایه در حال بررسی گزارش‌های ۱۲ماهه شرکت‌ها  هستند.

از منظر تکنیکالی باید گفت که شاخص بورس تهران همچنان در محدوده کف کانال صعودی قرار دارد و تمام نوسانات یک هفته اخیر تغییری در این رویه ایجاد نکرده است و همچنین خط روند اندیکاتور RSI  با شکست غلط هفته‌های گذشته خود در حال حمایت است. 

شاخص بازار بورس تهران با اینکه در مسیر صعودی قرار گرفته است؛ اما این مسیر صعود را به‌آرامی و با ترس در حال طی‌کردن است و بازار امروز رشد ۱۵ هزار واحدی خود را مدیون گروه بانکی و به‌خصوص بانک ملت، تجارت و صادرات است.