جعبه آتش نشاني چیست؟

12:31 - 1402/02/18
یکی از مهم ترین و ضروری ترین تجهیزات و راه های مقابله با آتش سوزی در ساختمان ها و محیط های مختلف، جعبه آتش نشاني است.

آتش نشاني در اندازه‌ها و مدل‌های مختلف برای قراردادن وسایل اولیه اطفای حریق در آن نامیده می‌شود. دردسترس‌بودن این جعبه می‌تواند از بروز حوادث بزرگ‌تر و بازگشت شعله‌ها جلوگیری کرده و علاوه‌برآن زمان بیشتری را برای تخلیه ساکنین فراهم کند.

جعبه آتش نشاني نقش مهمی در عملکرد خوب سیستم اطفای حریق ایفا می‌کنند. آنها از دیوارهای بیرونی و تجهیزات قابل‌احتراق در برابر گرمای شدید محافظت می‌کنند. آنها همچنین با  انواع دیگر مطابقت دارند و به دود اجازه می‌دهند تا به سمت بالا و خارج از سیستم اطفای حریق حرکت کند. آتش نشاني در طرح‌های مختلفی تولید می‌شود که هر کدام کاربرد خاص خود را نیز دارند.

جعبه آتش‌ نشانی یکی از اولین تجهیزات و لوازم آتش نشانی است که در زمان های اولیه آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این جعبه می توان از بازگشت شعله جلوگیری کرد. جعبه آتش نشانی در رنگ های قرمز، خاکستری و استیل (نقره ای) و دارای علامت اختصاری F است که مخفف آتش است.

جعبه آتش نشاني چیست؟11

محتویات کپسول های آتش‌نشانی

محتویات جعبه های آتش نشانی با توجه به اندازه و محل استفاده آنها متفاوت است. که شامل شیلنگ ها، نازل ها، قرقره ها، سوپاپ ها و کوپلینگ های کپسول آتش نشانی می باشد.

نحوه نصب جعبه کپسول آتش‌نشانی

جعبه های آتش نشانی به صورت عمودی یا افقی در فاصله صد و سی سانتی متری از زمین نصب می شوند. نکته دیگر اینکه تعداد جعبه های آتش نشانی با توجه به متراژ هر طبقه یا ساختمان متفاوت است و فاصله باکس ها در یک ساختمان یا آپارتمان باید بیش از ٣٠ متر باشد.

کپسول های آتش نشانی باید در مکان هایی نصب شوند که برای همه راحت و در دسترس باشد. بنابراین این باکس ها در نزدیکی ورودی/خروجی محل مورد نظر نصب می شوند که بهترین مکان برای نصب آنها می باشد.

همچنین فاصله باکس های نصب شده در یک مکان نباید بیش از ٢ متر باشد. حداکثر فاصله بین نصب کپسول های آتش نشانی ٣٠ متر است. تشخیص به موقع آتش سوزی می تواند از صدمات شخصی و از دست دادن سرمایه جلوگیری کند. روش ها و ابزارهای هشدار بیشتر است و بسته به امکانات مالی و موضوع یکی از روش های دستی یا خودکار استفاده می شود.

بیشتر بدانید: جعبه آتش نشانی استیل

تعمیر جعبه آتش‌نشانی

جعبه آتش‌نشانی شما فرسودگی و پارگی زیادی را تجربه می‌کند و شایع‌ترین علت آن گرمای مستقیم است. این گرمایش مکرر و به دنبال آن غیر قابل احتراق بودن به طور بالقوه می‌تواند به‌مرورزمان باعث ایجاد مشکل در ساختمان شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، جعبه آتش‌ نشانی شما به طور مؤثر محیط ساختمان شما را از گرمای آتش محافظت نمی‌کند.

آب برای کپسول آتش نشاني شما نیز خطرناک است. اگر در جعبه آتش نشاني نشتی دارید که باعث ورود آب به داخل جعبه می‌شود، ممکن است جعبه آتش نشاني زنگ‌زده یا از کار بیفتد. اگر آب به داخل جعبه آتش نشاني شما راه پیدا کرد، می‌توانید شرط ببندید که بقیه سیستم اطفای حریق شما نیز آسیب خواهد دید.

جعبه آتش نشاني چیست؟0

تجهیزات داخل جعبه آتش نشاني

همانطور که می دانید، نمونه ای از تجهیزات سیستم اطفاء حریق تجهیزات جعبه آتش نشاني می باشد. برای اخذ پروانه های پایان کار نصب جعبه آتش نشاني در ساختمان ها ضروری است. تجهیزات جعبه آتش نشاني شامل: شیلنگ آتش نشانی، قرقره آتش نشانی، شیر آتش نشانی و کوپلینگ می باشد و گاه جایی در جعبه های آتش نشانی به کپسول آتش نشانی اختصاص می یابد. نصب کپسول های آتش نشانی نقش بسیار مهم و کلیدی در عملیات اطفای حریق در مراحل اولیه آتش سوزی دارد. استفاده از جعبه آتش نشاني در ابتدای حریق، زمان لازم را برای فرار ساکنین از ساختمان فراهم می کند و خسارات جانی و مالی ناشی از آتش سوزی را به حداقل می رساند.

انواع جعبه آتش نشاني

  • جعبه آتش نشاني تک‌کابین
  • جعبه آتش نشاني دو کابین
  • جعبه آتش نشاني دو کابین افقی

جعبه آتش نشاني تک‌کابین: در مدل تک کابین جعبه آتش نشاني داخل دیوار نصب می‌شود و درب باکس کاملاً هم سطح با دیوار بوده و برآمدگی ندارد. فقط یک در و چارچوب در از بیرون دیده می‌شود و در یکپارچگی فضای ساختمان بسیار مؤثر است و هم بدنه و هم درب باکس کاملاً روی دیوار است.

جعبه آتش نشاني دو کابین: این جعبه دارای دو محفظه و دو در است که شما می توانید وسایل خود را در یکی از محفظه ها نگهداری کنید و کپسول های آتش نشانی خود را در محفظه دیگر قرار دهید.

جعبه با دو کابین افقی: در این نوع می توانید شلنگ های بوم پهن و کپسول های آتش نشانی و همچنین ریل شلنگ آتش نشانی و تجهیزات سیستم خشک را ذخیره کنید.

مواردی که برای نصب جعبه آتش نشاني باید در نظر گرفته شود:

هنگام نصب آتش نشاني باید ۱۳۰ سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین و در فاصله حداکثر ۳۰ سانتی‌متر از یکدیگر نصب شود (تا در صورت بروز مشکل دراسرع‌وقت به هر کدام دسترسی داشته باشید) و در مکانی که افراد بتوانند دید داشته باشند که این مکان در اکثر موارد پله‌های خروج اضطراری، پارکینگ‌ها، پیاده‌روها، ورودی ساختمان‌ها و غیره است.

لازم به ذکر است که در هنگام انتخاب و خرید آتش نشاني، جنس جعبه و ضخامت ورق‌ها بررسی شود، در صورت عدم انتخاب صحیح تجهیزات یک آتش نشاني، امکان تغییر شکل جعبه و پیچیدگی یک آتش نشاني باید بتواند برای مدت طولانی در محیط نصب بماند. جدای از مراقبت، بررسی کیفیت تجهیزات جعبه آتش نشاني محصول در حفظ عملکرد و بررسی یراق‌آلات و تجهیزات جعبه نیز مهم است. در صورت امکان سعی کنید از یک قرقره بلبرینگ در جعبه آتش نشاني استفاده کنید تا بتوانید قرقره را بچرخانید و در مواقع اضطراری راحت‌تر و سریع‌تر شلنگ را باز کنید.

جعبه آتش نشاني چیست؟8

جمع بندی

جعبه آتش نشاني از جمله تجهیزات سیستم اطفای حریق است. لوازم موجود در جعبه آتش‌ نشانی شامل شیلنگ و قرقره آتش نشانی، سوپاپ و کوپلینگ آتش نشانی است. در جعبه های آتش نشاني که دارای شیلنگ و قرقره برزنتی هستند نیز از کپسول و کوپلینگ آتش نشانی استفاده می شود. وجود کپسول آتش نشانی در جعبه آتش نشاني الزامی نیست و بستگی به طراحی سیستم اطفای حریق ساختمان دارد. اگر در جعبه آتش‌ نشانی از کپسول آتش نشانی استفاده می شود، بهتر است راهنمای استفاده از آن نصب شود تا افراد بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

افرادی که قصد ساخت ساختمان را دارند برای دریافت پایان کار ساختمان نیاز به تاییدیه سازمان آتش نشانی دارند. برای دریافت تاییدیه آتش نشانی رعایت تمامی نکات ایمنی و اجرای صحیح سیستم های آتش‌ نشانی زیر نظر شرکت های واجد شرایط سازمان آتش‌نشانی الزامی است.

https://www.firebox-mazinani.com/firebox