بررسی جریان پول حقیقی در روند معاملات ‌یکشنبه سهام و صنایع بورس؛

ردیابی پول حقیقی در بورس تهران / صنعت انبوه‌سازی اولین مقصد سرمایه

11:34 - 1402/02/11
معاملات سهامی روز یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه با رشد شاخص کل همراه بود. با وجود سبز پوش بودن اکثر صنایع بورسی و مثبت شدن دوباره شاخص صنعت خودرو؛ صنعت انبوه‌سازی بیشترین رشد مالکیت حقیقی را تجربه کرد و پس از آن، صنعت خودرو بیشترین ورود پول حقیقی را داشت.

بیشترین ورود پول حقیقی روز گذشته به صنعت انبوه‌سازی با 247 میلیارد تومان تعلق گرفت؛ درحالی که جریان پول حقیقی کل بازار امروز  هزار و 228 میلیارد تومان بوده است. بازار سهام روز دهم اردیبهشت ماه سال جاری را در حالی پشت سرگذاشت که صنعت خودرو با افزایش مالکیت حقیقی 228 میلیارد تومانی در جایگاه دوم قرار گرفت.

صنعت بانک‌ها،صنعت فعالیت‌های کمکی و صنعت استخراج کانه‌های فلزی پس از دو صنعت فوق به ترتیب با 134.8 میلیارد تومان و 120.5 میلیارد تومان و 105.4 میلیارد تومان ورود پول حقیقی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

خروج پول از صنعت فلزات اساسی آغاز شد!

بازار سهام در اولین ماه سال جاری با حمایت از صنایع و سهام سبک بازار همراه بود. با شروع اردیبهشت ماه تحلیلگران بازار سهام معتقد بودند که نوبت به شاخص‌سازان و صنایع سنگین بازار رسیده است. در روز شنبه، این حمایت با ورود بیش از 900 میلیارد تومان پول حقیقی به صنعت فلزات اساسی مشاهده شد اما دیروز با کاهش مالکیت حقیقی مواجه شد.

ردیابی پول حقیقی در بورس تهران / صنعت انبوه‌سازی اولین مقصد سرمایه15

صنعت فلزات اساسی با 61.4 میلیارد تومان خروج پول، دیروز بیشترین میزان خروج پول حقیقی را در بین صنایع داشت و پس از این صنعت، صنعت حمل و نقل با 50.8 میلیارد تومان، صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با 39.6 میلیارد تومان و صنعت سیمان با 23.9 میلیارد تومان خروج پول حقیقی، در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

آنچه مردم را از بورس ناامید می‌کند

در میان سهام نیز ثبهساز از صنعت انبوه‌سازی دیروز با 182.8 میلیارد تومان ورود پول حقیقی، بیشترین ورود پول را در بین سهام بازار به ثبت رساند و پس از آن نیز سهم‌های وپست و خساپا به ترتیب با ورود پول 104 میلیارد تومانی و 100.8 میلیارد تومانی بیشترین ورود پول حقیقی بازار را تجربه کردند. پس از این سه سهم، نماد‌های دماوند، فرابورس، خودرو، فزر و جم بیشترین ورود پول حقیقی روز گذشته را تجربه کردند.

ردیابی پول حقیقی در بورس تهران / صنعت انبوه‌سازی اولین مقصد سرمایه17

از سوی دیگر نماد فولاد که روز شنبه با ورود حجم سنگین پول حقیقی مواجه بود؛ 63.8 میلیارد تومان از مالکیت حقیقی خود را از دست داد و بیشترین خروج پول حقیقی را در میان سهام به ثبت رساند. نماد‌های وغدیر، کالا، شپنا، فملی، خپارس و فخوز نیز از جمله سهم‌هایی با بیشترین خروج پول حقیقی در معاملات روز یکشنبه بودند.

جریان پول حقیقی دیروز که نشان دهنده ادامه ورود پول حقیقی و ورود 11 روزه متوالی پول حقیقی به بازار بود؛ امید بخش تداوم روند صعودی بازار سهام و جلوگیری از ریزش قیمت شاخص‌سازان بازار شده است. با این حال تجربه ثابت کرده است که در دوره‌هایی صعودی شاخص کل با شیب بالا، باید مراقب روند اصلاحی سنگینی برای شاخص‌های سهامی باشیم.

ردیابی پول حقیقی در بورس تهران / صنعت انبوه‌سازی اولین مقصد سرمایه2