نقشه بازار سهام در اولین روز هفته؛

بورس تهران؛ یک گام به پیش دو گام به پس

16:13 - 1401/09/12
اکوایران: شاخص‌ اصلی بورس تهران در 45 دقیقه ابتدایی صعود کرد اما پس از آن افت کرد تا در نهایت تنها 348 واحد تغییر را ثبت کند. علاوه بر این بازار برای نهمین روز متوالی پول حقیقی از بورس خارج شد.

به گزارش اکوایران، در معاملات روز شنبه دوازدهم آذر ماه، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به روز کاری قبل 348 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 417 هزار و 719 واحد رسید. 

 

شاخص هم وزن بورس نیز با افت 97 واحدی در سطح 413 هزار و 18 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 18 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 672 واحد قرار گرفت.  

خروج پول حقیقی از بورس

در مجموع معاملات شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای نهمین روز متوالی منفی شد و 135 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

 بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 22 میلیارد تومان بود. پس از شستا، نمادهای شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

بورس تهران؛ یک گام به پیش دو گام به پس1

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «کگل»، «فولاد» و «فملی» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل  بورس  داشتند و در مقابل نمادهای «حکشتی»، «شپنا» و «شتران» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «مارون» و «تجلی» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «شاوان» و «زاگرس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خگستر صدرنشین است و خودرو و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کلر و گدنا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

ارزش معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 19 هزار و 451 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 14 هزار و 415 میلیارد تومان بود که 74 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.  

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 3 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 995 میلیارد تومان رسید. 

صف‌های خرید و فروش بازار سهام

در معاملات شنبه 63 نماد صف خرید داشتند و 47 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 35 درصدی به 120 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 51 درصد کاهش یافت و 95 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید در رقم 59 میلیارد تومان ایستاد و بازار با مازاد تقاضا بسته شد. 

در پایان معاملات نماد کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران) با صف‌ خرید 18 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از کپشیر، نمادهای کیمیا (شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران) و گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) بیشترین صف خرید را داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس تهران؛ یک گام به پیش دو گام به پس5