چگونه یک کارشناس فروش حرفه‌ای شویم؟

11:24 - 1401/08/12
کارشناسان فروش نیروی محرکه برای رسیدن به موفقیت در بسیاری از شرکت‌ها هستند. آنها به تعیین اینکه کدام محصولات یا خدمات در بازار موفق‌تر خواهند بود، کمک می‌کنند و سخت تلاش می‌کنند تا مطمئن شوند که محصول یا خدمات طبق وعده داده شده، به مشتری تحویل می‌شود.

 

بخش فروش یکی از بزرگترین و البته مهم‌ترین بخش‌ها در شرکت‌هایی است که کالا و یا خدماتی برای ارائه به مشتری و فروش به آنها دارند. کارشناسان فروش باید به خوبی روی کالا و خدمات ارائه شده تسلط داشته باشند تا بتوانند آن را به خوبی ارائه دهند. همین موضوع باعث می‌شود که کارشناسان فروش بتوانند در صنایع مختلف و با توجه به دانش خود در آن صنعت کار کنند. برای مثال، آنها ممکن است در شرکتی کار کنند که کار آن فروش تجهیزات صنعتی به تولیدکنندگان است. صرف نظر از حوزه تخصصی آنها، همه آنها در مسیر شغلی برای کارشناس فروش یک چیز مشترک دارند: آنها باید بتوانند به طور مؤثر با مشتریان ارتباط برقرار کنند و آنها را متقاعد کنند که هر آنچه را که می‌فروشند، بخرند.

وظایف شغلی کارشناس فروش

یک متخصص فروش معمولاً دارای طیف گسترده‌ای از مسئولیت‌ها است. این مسئولیت‌ها که در شرح شغلی آگهی استخدام کارشناس فروش مشاهده می‌کنید، می‌توانند شامل موارد زیر شوند:

  • ملاقات با مشتریان برای درک نیازهای آنها و پیشنهاد راه‌حل‌هایی که نیازهای آنها را برآورده می‌کند
  • توسعه و حفظ روابط با مشتریان فعلی و همچنین شناسایی راه‌هایی برای جذب مشتری در آینده
  • ارائه محصولات یا خدمات به مشتریان بالقوه
  • پاسخ به سوالات مشتریان در مورد محصولات موجود و راهنمایی آنها برای خرید
  • هماهنگی با متخصصان بازاریابی برای مدیریت کمپین‌ها، از جمله اجرای کمپین‌های تبلیغاتی
  • پیشنهاد محصولات یا خدماتی که مناسب نیازهای مشتری باشد
  • ارائه اطلاعات در مورد سیاست‌ها و رویه‌های شرکت به مشتریان
  • هماهنگی با سایر بخش‌ها در داخل یک شرکت برای اطمینان از اینکه تمام نیازهای مشتری به موقع برآورده می‌شود
  • نگهداری سوابق اطلاعات و معاملات مشتری برای مراجعات بعدی

چگونه یک کارشناس فروش شویم؟

چگونه یک کارشناس فروش حرفه‌ای شویم؟19

ورود به مسیر شغلی فروش می‌تواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد. در کار به عنوان کارشناس فروش، این فرصت را دارید تا به صورت مستقیم با مردم در ارتباط باشید، روابط خود را توسعه دهید و به فروش محصولاتی کمک کنید که در زندگی مردم تغییر تغییر ایجاد می‌کنند. اما، مهم است که همه جوانب این حرفه را قبل از شروع در نظر بگیرید.

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید به آن فکر کنید، نوع شرکتی است که می‌خواهید در آن کار کنید. در مورد شرکت‌های مختلف تحقیق کنید و به این پی ببرید که آنها چه چیزی به کارمندان خود ارائه می‌دهند. برخی از شرکت‌ها برنامه‌های آموزشی عالی دارند، در حالی که برخی دیگر مزایای عالی ارائه می‌دهند. شما همچنین باید در مورد محصول و خدمات ارائه شده در شرکت‌ها، اطلاعات کامل داشته باشید. پس از بررسی این موارد، برای شروع حیطه کاری خود در فروش باید مراحل زیر را بگذرانید:

مدرک دانشگاهی کسب کنید

برای شروع مسیر شغلی کارشناس فروش، داشتن مدرک لیسانس در علوم یا یک رشته مرتبط معمولاً ضروری است. در طول تحصیل خود بر روی توسعه مهارت‌های خاص صنعت تمرکز کنید تا در هنگام درخواست برای موقعیت‌های شغلی کارآموزی یا پایه و ورود به بازار کار، به خوبی خود را با این مهارت‌ها قوی‌تر کنید. برخی شرکت‌ها نیز به تجربه بیشتر از مدرک اهمیت می‌دهند، بنابراین برای ورود به این حیطه باید با کارآموزی این تجربه را به دست آورید.

صنعت خود را انتخاب کنید

صنعتی که دوست دارید در آن مشغول به کار شوید را انتخاب کنید تا بتوانید روی مهارت خود در فروش کالا و یا خدمات آن صنعت کار کنید. با این کار، می‌توانید به درک درستی از کالا و خدمات آن برسید و این می‌تواند مهارت شما در فروش آن کالا به مشتریان را توسعه دهد.

در شغل خود پیشرفت کنید

ممکن است دو سال طول بکشد که بتوانید در حیطه فروش به تجربه برسید و خود را در مسیر رشد و ترقی تصور کنید. بسیاری از موقعیت‌های شغلی در حوزه فروش، تقریبا به 8 سال تجربه نیاز دارد و این شما هستید که باید این زمان را برای موفقیت و رشد در این حیطه بگذارید. ممکن است برای رشد در مسیر شغلی فروش، لازم باشد که سراغ تحصیلات در سطح بالاتر، مدرک پیشرفته مانند مدرک کارشناسی ارشد در یک رشته مرتبط، یا گواهینامه‌های ویژه بروید. این موارد هستند که رزومه شما را پربار می‌کنند.

شبکه‌سازی کنید

با سایر متخصصان صنعت فروش ارتباط برقرار کنید. ایجاد روابط پایدار با سایر متخصصان فروش می‌تواند به شما کمک کند در این صنعت شهرت کسب کنید و ممکن است شانس شما را برای یافتن کار به عنوان یک متخصص فروش افزایش دهد. دلیل اصلی آن نیز این است که، می‌توانید با متخصصان در این حوزه تماس برقرار کنید و از آنها در مورد موقعیت‌های شغلی حال حاضر بازار بپرسید و حتی می‌توانید از آنها در مورد بهبود کار خود راهنمایی بگیرید.

شبکه‌سازی شانس شما در استخدام را افزایش می‌دهد و همچنین، به شما کمک می‌کند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کنید.

مهارت‌های مورد نیاز برای کارشناس فروش

چگونه یک کارشناس فروش حرفه‌ای شویم؟9

کارشناسان فروش برای موفقیت در حرفه‌شان به مهارت‌های زیر نیاز دارند:

  • ارتباطی: منظور از مهارت‌های ارتباطی برای کارشناس فروش، این است که بتوانند به خوبی اطلاعات را به دیگران انتقال دهند. متخصصان فروش از مهارت‌های ارتباطی برای تعامل با مشتریان، پاسخ به سوالات و توضیح ویژگی‌های محصول استفاده می‌کنند. همچنین می‌توانید از مهارت‌های ارتباطی برای همکاری با سایر افراد در تیم فروش و مدیران برای تدوین استراتژی کمپین‌های فروش و به اشتراک گذاری اطلاعات مشتریان استفاده کنید.
  • گوش دادن: گوش دادن یکی دیگر از مهارت‌های مهم برای کارشناسان فروش است. شما باید بتوانید به مشتریان خود گوش دهید و نیازهای آنها را درک کنید. این مهارت می‌تواند به شما کمک کند محصولات مورد نیاز را در اختیار مشتریان قرار دهید و هدف خود در فروش را با موفقیت به پایان برسانید. شما همچنین باید بتوانید به صحبت‌های مدیر و همکاران خود در زمانی که در مورد عملکرد شما به شما بازخورد می‌دهند، گوش دهید.
  • دانش محصول: دانش محصول، توانایی توضیح ویژگی‌ها و مزایای یک محصول است. این یک مهارت ضروری برای کارشناسان فروش است، زیرا به آنها این امکان را می‌دهد که به سؤالات مشتری پاسخ دهند و به آنها کمک کند تا محصول مناسب را پیدا کنند. شما می‌توانید دانش محصول را با خواندن توضیحات محصول، تحقیق در وب‌سایت شرکت و درخواست از مدیر خود برای اطلاعات محصول، توسعه دهید.
  • خدمات مشتری: مهارت در خدمات مشتری می‌تواند به شما در ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان کمک کند. شما می‌توانید از مهارت در خدمات مشتری برای پاسخ به سوالات، حل مشکلات و ارائه راه‌حل برای نیازهای مشتری استفاده کنید. مهارت در خدمات مشتری، همچنین می‌تواند به شما در توسعه همدلی کمک کند، که می‌تواند به شما در درک بهتر نیازهای مشتری و ارائه راه‌حل‌هایی که انتظارات آنها را برآورده می‌کند، کمک کند.
  • حل مسئله: مهارت حل مسئله به شما این امکان را می‌دهد که مشکلاتی را که ممکن است در طول فرآیند فروش به وجود بیاید، شناسایی و حل کنید. می‌توانید از مهارت حل مسئله برای کمک به مشتریان برای یافتن محصولات مناسب برای نیازهایشان استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که از خرید خود راضی هستند. به عنوان مثال، اگر مشتری در مورد اینکه کدام محصول را بخرد مطمئن نیست، می‌توانید به او کمک کنید تا گزینه‌های خود را محدود کند و محصول مناسب را برای او بیابید.

طبق پیش‌بینی‌ها، حرفه کارشناس فروش بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹ در دنیا تا ۶ درصد رشد خواهد داشت که این میزان رشد، حدود دو درصد از رشد کل مشاغل بیشتر است. این نشان می‌دهد که فروش برای تمام شرکت‌ها، حرفه اول را می‌زند و برای افزایش میزان آن، نیاز به کارشناسان خبره در این امر است. بنابراین، اگر به فروش و کمک به مشتریان برای پیدا کردن کالا و خدمات مد نظر خود علاقه دارید، می‌توانید از همین امروز در مسیر شغلی کارشناس فروش قدم بردارید.

منبع: وبلاگ ایران تلنت