گزارش اکوایران از آخرین تحولات بازار سهام؛

حرکت سهمی نماگر اصلی بازار سهام / صعود شاخص‌های بورس

19:00 - 1401/03/11
اکوایران: در روز چهارشنبه شاخص کل بورس صعود 868 واحدی را پشت سر گذاشت و برای چهارمین روز در 5 روز اخیر پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

به گزارش اکوایران ، روز چهارشنبه شاخص کل بورس در شروع معاملات نزولی شد و در یک ساعت ابتدایی روند نزولی داشت. اما پس از آن شاخص به سمت بالا تغییر جهت داد. 

 

در پایان معاملات شاخص کل بورس به رقم یک میلیون و 543 هزار و 580 واحد رسید که نسبت به روز سه‌شنبه 868 واحد بالا‌تر ایستاده است.

امروز شاخص کل هم‌وزن نیز رشد کرد و در پایان معاملات هزار و 619 واحد نسبت به روز سه‌شنبه بالا آمد و در رقم 429 هزار و 940 واحد ایستاد. اما شاخص کل فرابورس 184 واحد نزول کرد و به رقم 21 هزار و 219 واحد رسید. 

دو سمت صعودی و نزولی بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 311 نماد رشد قیمت داشتند و 293 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 51 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 49 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 231 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. گروه‌‌های «فلزات اساسی» و «فراورده‌های نفتی و کک» بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشتند. 

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 30 میلیارد تومان بود. پس از فغدیر، نمادهای شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «بفجر»، «کگل» و «رمپنا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «نوری»، «شپدیس» و «شپنا» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «آریا» و «ددانا» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «دماوند»، «بمپنا» و «بگیلان» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس آسیاتک صدرنشین است و شستا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز ددانا، زاگرس و قچار پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 21 درصد کاهش یافت و 56 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 47 درصد افت کرد و در رقم 104 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد آسیاتک (شرکت انتقال داده آسیاتک) با صف‌ خرید 14 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از آسیاتک، نمادهای قچار (شرکت قند چهارمحال) و دیران (شرکت ایران دارو) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) تعلق داشت که ارزش آن 19 میلیارد تومان بود. پس از وآذر، نمادهای شاملا، ثالوند، سصفها و غنوش بیشترین صف فروش را داشتند. 

ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 21 هزار و 710 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 16 هزار و 144 میلیارد تومان بود که 74 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 6 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 108 میلیارد تومان رسید که دومین رکورد در سال 1401 است. 

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد ددانا (شرکت داروسازی دانا) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 224 میلیارد تومان بود. 

پس از ددانا، قچار بیشترین ارزش معاملات را داشت و نماد زاگرس رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن وبملت و آپ در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز شستا با تعداد 688 میلیون 638 هزار و 282 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد خگستر و وتجارت در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

حرکت سهمی نماگر اصلی بازار سهام / صعود شاخص‌های بورس16