پیش بینی بورس هفته دوم اردیبهشت / عوامل بنیادی بازار را به چه سمتی می‌برند؟

11:05 - 1401/02/10
اکوایران: برخی از تحلیل‌گران بنیادی معتقدند رشد شاخص در یکی دو ماه اخیر به علت انتظارات تورمی و مشخص شدن قیمت پایه دلار در بودجه 1401 است. اما برخی دیگر از تحلیل‌گران بنیادی معتقدند قیمت‌های بازاری سهام شرکت‌ها فاصله کمی با ارزش ذاتی سهام دارند.

به گزارش اکوایران، روند صعودی شاخص کل بورس در هفته گذشته ادامه یافت و همانند هفته پیشین بازدهی مثبت داشت. شاخص در دو روز ابتدایی و انتهایی هفته نزول کرد اما رشد روزهای میانی هفته قوی‌تر بود تا در پایان هفته شاخص کل بالا‌تر از سطح هفته گذشته قرار بگیرد.  

 

بازدهی مثبت بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 9 هزار و 213 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته  شاخص بورس مثبت 0.6 درصد شد. 

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن صعود کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته رکورد 10 روز صعود متوالی را ثبت کرد و نسبت به هفته پیشین 10 هزار و 259 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 2.5 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته دوم اردیبهشت / عوامل بنیادی بازار را به چه سمتی می‌برند؟15

پیش بینی بورس هفته

در هفته اخیر، بازدهی بورس باز هم مثبت شد. شاخص در روز شنبه بیش از 7 هزار واحد افت کرد اما روز یکشنبه 2 هزار و 586 واحد و روز سه‌شنبه 15 هزار و 526  واحد بالا آمد. در آخرین روز کاری هفته نیز شاخص افت اندک هزار و 434 واحدی داشت. 

در این هفته شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. در مجموع کل هفته 278 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که میانگین روزانه خروج پول حقیقی 69 میلیارد تومان بود. در این هفته جریان خروج پول از نمادهای بزرگ بازار بود و صنایع فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، فراورده‌های نفتی و کک و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی بیشترین خروج سرمایه حقیقی را داشتند. همچنین نمادهای فملی، فولاد، شستا، پالایش و شتران بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را در هفته اخیر داشتند. 

بنابراین وضعیت کلی بازار سهام در هفته گذشته مثبت بود و شاخص با ثبت رشد 6 دهم درصدی اردیبهشت ماه را آغاز کرد. نکته جالب توجه روند بازار، همسویی شاخص با جریان پول حقیقی است، همزمان با خروج پول حقیقی از بازار –بخوانید خروج پول از نمادهای شاخص‌ساز- شاخص افت کرده و در روزهایی که خالص جریان پول حقیقی مثبت بوده شاخص کل نیز صعود کرده است. با این حال روند صعودی شاخص هم وزن که بی‌وقفه ادامه داشته نشان می‌دهد که بازار در مسیر صعودی پایدار و قدرتمند عمل کرده است.  

در چنین شرایطی تحلیل‌گران تکنیکی افق‌های در دسترس را ترسیم می‌کنند و تحلیل‌گران بنیادی از قیمت‌های ذاتی سهم‌ها صحبت می‌کنند و در انتظار گزارشات مالی هستند. برخی از تحلیل‌گران بنیادی معتقدند رشد شاخص در یکی دو ماه اخیر به علت انتظارات تورمی و مشخص شدن قیمت پایه دلار در بودجه 1401 است. اما برخی دیگر از تحلیل‌گران بنیادی معتقدند قیمت‌های بازاری سهام شرکت‌ها فاصله کمی با ارزش ذاتی سهام دارند. درستی یا نادرستی ادعای این تحلیل‌گران را گزارشات مالی مشخص خواهد کرد. 

در روزهای آتی گزارشات ماهانه –گزارش عملکرد شرکت‌ها در فروردین- منتشر می‌شود و در افق دو ماه آینده گزارشات مالی سالانه و ارقام سود و زیان شرکت‌ها در قالب صورت سود و زیان منتشر می‌شود. علاوه بر این مذاکرات برجامی، قیمت‌ها جهانی و نرخ دلار دیگر عواملی هستند که سمت و سوی بازار را شکل می‌دهند. به نظر می‌رسد عوامل بنیادی از رشد بازار حمایت می‌کنند اما بن‌بست در مذاکرات احیای برجام سیگنال منفی برای بخشی از بازار است که می‌تواند رشد آهسته قیمت دلار را تسریع ببخشد. 

پیش بینی بورس هفته دوم اردیبهشت / عوامل بنیادی بازار را به چه سمتی می‌برند؟17