به گزارش اکو ایران ،معاون عمرانی شهردار تهران امروز در صحن شورا از مطالعات دو طبقه کردن بزرگراه همت سخن گفت. خبری که نشان می‌داد پرونده دو طبقه‌کردن بزرگراه‌های تهران دوباره گشوده شده درحالیکه پس از حاشیه‌ها و انتقادهای جدی به  دو طبقه کردن بزرگراه صدر به نظر می‌رسید که مدیران شهری کم‌تر سراغ چنین پروژه‌های بزرگ و حاشیه‌سازی بروند هرچند مهدی چمران در روزهای نخستین شورای شهر ششم هم از احتمال دوباره طبقاتی شدن بزرگراه‌ها خبر داده بود. این در حالی است که کارشناسان شهری معتقدند اتوبان‌های طبقاتی نسل منقرض‌شده معابر درون شهری هستند که بیش از 7 دهه پیش به ادبیات شهرسازی وارد شده اما به دلیل چالش‌های اساسی برخی از این اتوبان‌های طبقاتی جمع‌آوری شده‌اند.

براساس نتایج پژوهش های انجام شده در این رابطه ،  تحقیقات اساتید شهرساز در آمریکا، کانادا، کره و برزیل درباره سه پیامد منفی بزرگراه‌ طبقاتی و پنج تحول مثبتی که پس‌از تخریب و تغییرکاربری این معابر نصیب شهرهای جهان شده، حاکی است در سال‌های بهره‌برداری از این اتوبون‌ها در کشورهای مختلف، افزایش مسیرهای تردد خودرو بدون آنکه به کاهش بار ترافیک در مسیرهای قبلی منجر شود، در عمل باعث «تشدید تقاضای سفر با خودروی شخصی» شد ضمن آنکه «هزینه تصاعدی نگهداری» از پل‌های طبقاتی و همچنین «خطر ریزش پل» در اثر زلزله در شهرهای لرزه‌خیز، به‌عنوان اشکالات اساسی این نوع معابر بوده است.

در آمریکا پل طبقاتی «هاربوردرایو» در سال ۱۹۷۴ تخریب شد. این پل طبقاتی در سال ۱۹۴۳ در شهر پورتلند آمریکا، در کناره رودخانه ساخته شد. برای ساخت این پل ۷۹ خانه مسکونی و چند بنای تاریخی تخریب شده بود. در شهر سانفرانسیسکو نیز بعد از تخریب پل طبقاتی «سنترال فری وی» به دلیل زلزله‌ای که در سال ۱۹۸۹ اتفاق افتاد، ساخت پل‌های طبقاتی ممنوع شد. در شهر سیاتل آمریکا در سال ۱۹۴۹ پل طبقاتی «آلاسکان وی» ساخته شد. این پل نیز در سال ۲۰۰۰ با زلزله‌ای شروع به ریزش کرد و در سال ۲۰۱۱ به‌طور کامل تخریب شد. مسوولان تصمیم گرفتند به جای پل، راه زیرزمینی بسازند تا در مقابل زلزله مقاوم‌تر عمل کند و محیط شهر برای انسان‌ها مطبوع‌تر شود. هم اکنون در آمریکا به عنوان کشور مُبدع خیابان های دوطبقه، بیش از دو دهه است  از ممنوعیت احداث این نوع معابر می گذرد.

 همچنین در بازنگری طرح جامع تهران نیز ترمز پل های طبقاتی کشیده شده است . اما به نظر می آید مدیران تازه شهر همچنان بر استفاده از این روش منسوخ شده اصرار دارند .

پروژه هایی که بیشتر از آن که پاسخ به نیازهای شهر تهران باشد ، پروژه های بلند پروازانه ای است که درآمدهای شهر تهران را می بلعد .هرچند مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران می‌گوید این روش، روش منسوخ‌شده‌ای در دنیا نیست دوطبقه‌سازی یک تکنولوژی است که در برخی مواقع به کمک می‌آید، بنابراین روشی منقرض‌شده نیست اما اینکه چه پروژه‌ای در تهران عملاتی می شود باید  50 سال آینده شهر را ببیند، براساس نیازهای اساسی و تکنولوژی روز دنیا باشد و آن پروژه به‌عنوان اولویت شهر مطرح باشد  و اگر نمره قبولی گرفت برای اجرا در تهران مصوب می‌شود. ما در پروژه‌های کلان مطالعات ترافیکی و اقتصادی را در نظر می‌گیریم.

مجتبی شفیعی، معاون حمل‌و‌نقل ترافیک شهر تهران هم درباره‌ی دوطبقه شدن بزرگراه شهید همت می‌گوید: این موضوع  فعلا در مرحله ایده و مطالعه است و موضوع اصلی خط LRT این بزرگراه است که از پایه‌های پل فوق‌سطحی که در این ایده قرار است اجرا شود، می‌توان برای دو طبقه کردن بخشی از بزرگراه شهید همت که ترافیک سنگینی دارد، استفاده شود.

پروژه اصلی که فقط در حد ایده است، ایجاد خط LRT است و در صورت تصویب شورا، ایده‌ی خوبی هم می‌تواند باشد و درواقع قطار روی پل بدون آنکه وارد عمق زمین شود حرکت می‌کند و در صورت اجرا، اولین پروژه‌ی قطار فوق‌سطحی در کشور می‌شود.

اما حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران نگرانی‌هایی درخصوص تامین اعتبار برای اجرای چنین پروژه‌هایی دارد. او می‌گوید: اجرای پروژه‌هایی همچون LRT کار خوب و پسندیده‌ای است، اما اینکه در هفت ماه گذشته تنها 52 درصد از بودجه‌ی شهرداری محقق شده، نگرانی‌هایی در زمینه تامین اعتبار ایجاد می‌کند.

سیدجعفر تشکر هاشمی نیز درخصوص این خط LRT که ازسوی معاونت عمرانی مطرح شد، به طرح جامع حمل‌و‌نقل و طرح جامع ریلی تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: نباید اجرای این پروژه را به‌عنوان یک پیش‌فرض مطمئن ببینیم بلکه می‌توان در زمان بازنگری طرح‌های بالادستی اگر مطالعات مناسب بود، آن را هم اضافه کنیم.

 ناصر امانی ،عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر هم معتقد است :‌ایجاد ال آر تی در همت اتفاق بسیار خوبی است اما اتفاقی نیست که به راحتی به آن دسترسی پیدا کنیم و باید نسبت به این موضوع زمینی‌تر و واقعی‌تر فکر کنیم.