هشدار به فعالان بازار مس

15:56 - 1400/01/25

فایننشال تایمز: بازار مس در این هفته بهترین عملکرد خود را در پنج سال اخیر به ثبت رساند. ادامه رشد تقاضا برای مس از سوی چینی‌ها و همچنین افزایش امیدها مبنی بر بالا رفتن مصرف این محصول از سوی ایالات متحده تحت تاثیر طرح‌های زیرساختی مد نظر رئیس جمهور جدید این کشور، معاملات مس را بار دیگر به حدی جذاب کرده که شاهد ورود خیل عظیمی از سفته بازان در روزهای گذشته به بازار بوده ایم.

مکس لیتون، تحلیلگر موسسه مالی گلدمن ساکس در مورد خوشبینی ایجاد شده در بازار فلزات مبنی بر رشد تقاضا از سوی برنامه‌های زیرساختی دولت ترامپ عنوان داشت ترامپ وعده تخصیص سالانه 100 میلیارد دلار در زیرساخت‌های آمریکا راداده است. این تحلیلگر با اذعان به قابل توجه بودن این رقم اظهار داشت برنامه مذکور به نظر نمی‌آید تا پیش از فصل سوم سال آینده میلادی بتواند اجرایی شود و در نهایت نیز در صورت اجرا بیشترین تاثیر را بر بازار فولاد، روی و نیکل خواهد گذاشت.

مایکل ویدمر، تحلیلگر موسسه مالی بی‌او ‌ای مریل لینچ نیز در رابطه با رشد قیمت اخیر مس اعتقاد دارد که افزایش فعالیت چینی ها و به خصوص سفته بازان این کشور در بازار یکی از دلایل اصلی این روند به حساب می‌آید و داستان افزایش تقاضا برای مس در صورت اجرای برنامه‌های زیر ساختی دولت جدید ایالات متحده تنها بر تعداد خریداران در بازار این محصول افزوده است.

در این میان کامرزبانک آلمان نسبت به روند قیمتی شکل گرفته در بازار مس به فعالان این بازار هشدار داده است. بر طبق گزارش این بانک، کماکان نگرانی‌های جدی پیرامون مدل رشد اقتصادی اعتبار محور چین وجود دارد و همچنین افزایش امیدواری به رشد تقاضای مس از سوی ایالت متحده با اجرای برنامه‌های محرک اقتصادی دولت ترامپ نیز چندان قابل اتکا نیست و انتظار می‌رود با فاصله گرفتن از این فضای هیجانی، فعالان بازار در نهایت تمرکز خود را معطوف به عوامل بنیادی بازار کنند.