گرانی سنگ آهن در پی تضعیف یوان

15:51 - 1400/01/25

موسسه مالی گلدمن ساش در گزارشی پیرامون روند قیمتی شکل گرفته در بازار سنگ آهن اعلام کرد که رشد قیمت اخیر این محصول از دهم اکتبر (19 مهر) تاکنون بیشتر تحت تاثیر کاهش ارزش یوان بوده و ارتباط چندانی با صعود قیمت زغال سنگ ندارد.

بر اساس این گزارش، با در نظر گرفتن احتمال تضعیف بیش از پیش یوان در ماه‌های پیش رو، سنگ آهن از شانس رشد قیمت برخوردار خواهد بود.

گفتنی است نرخ برابری دلاربه یواندر ماه اکتبر به 6/8 رسیده و این در حالی است که این نرخ در فصل سوم سال بین 6/6 تا 6/7 بوده است.

بر این اساس کاهش ارزش یوان امکان افزایش صادرات فولاد را در چین مهیا ساخته و همین امر نیز بر تقاضای سنگ آهن و رشد قیمت آن تاثیرگذار بوده است.

تحلیلگران گلدمن ساش معتقدند که گران شدن زغال سنگ حرارتی و کک شو تاثیر اصلی خود را در افزایش قیمت فولاد داشته و بار مالی این امر نیز  به مصرف‌کننده نهایی بازار فولاد منتقل می شود. بر طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط این تحلیلگران این موسسه  بر روی داده‌های تاریخی، بیبشترین تاثیر افزایش قیمت زغال سنگ بر قیمت میلگرد فولادی و آلومینیوم بوده و قیمت سنگ آهن کمترین تاثیرپذیری را از سوی این عامل داشته است.

گفتنی است که قیمت سنگ آهن در بازارهای گوناگون از جمله  چین از دهم اکتبر تا کنون بیش از 20 درصد رشد کرده است.