رشد قیمت دسته‌جمعی پالایشی‌ها

13:32 - 1400/01/25
رشد نمادهای این گروه به طور دسته‌جمعی در معاملات امروز رویت می‌شود؛ به طوری که با افزایش قیمت نمادها، با گذشت کمتر از یک ساعت از آغاز معاملات، رشد بیش از 3 درصدی شاخص گروه را رصد می‌کنیم.
رشد قیمت دسته‌جمعی پالایشی‌ها

در معاملات امروز افزایش تقاضای خریداران رشد قیمت تمامی نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی را به همراه دارد. این نمادها که اقبال خوبی را در هفته گذشته (و آخرین روز کاری آن) تجربه کردند، در معاملات امروز با تشدید این مهم رو به رو هستند؛ در حالی که از سویی فشار فروش حقوقی‌ها در برخی نمادها رویت می‌شود. پیش‌تر به چشم انداز این گروه در تحلیلی اشاره شد. از طرفی سایه ابهام در صورت‌های مالی پالایشی‌ها و عدم اعتماد سهام‌داران به این گزارش‌ها ریسک افزایش قیمت‌ها را بالا می‌برد؛ اما خوش‌بینی به سودآوری این شرکت‌ها کماکان بر این ابهامات در روند کلی قیمت‌ها غلبه داشته و به رشد قیمت‌ها منجر شده است.

در این گروه «شاوان» و «شتران» با افزایش تقاضا، به رشد 5 درصدی رسیده‌اند. صف خرید «شتران» در حالی به مرز 8 میلیون نزدیک می‌شود که فروش بیش از 5 میلیونی حقوقی‌ها در آن نیز مانع رشد قیمت نبوده است. اما این تحرکات در برخی نمادها به ترمزی در روند صعودی قیمت سهم تبدیل شده است. معاملات در «شپنا» در حالی از مرز 14 میلیون سهم (در لحظه نگارش خبر) نیز عبور کرده است که فروش 7 میلیونی حقوقی‌ها از رشد بیشتر قیمت نماد جلوگیری کرده است. این موضوع در «شبندر» شدت بیش‌تری دارد. در حالی که رشدی در مرز 4 درصدی قیمت این نماد را در ابتدای معاملات مشاهده می‌کردیم؛ فروش بیش از 27 میلیون سهمی حقوقی‌ها در معاملات «شبندر»، افت قیمت سهم را رقم زد. گسترش نفت و گاز پارسیان در روز کاری گذشته اقدام به فروش 4 میلیونی در این نماد کرده بود. به این تریتب در کنار عوامل بنیادی، باید به تحرکات حقوقی‌ها در این نمادها توجه داشت.