تصمیم‌های جدید روغنی‌ها در هفته آینده

تعرفه واردات روغن تغییر می‌کند؟

13:28 - 1400/01/25
با توجه به واکنش چند روز گذشته کارخانه‌های روغنکشی نسبت به مابه التفاوت واردات دانه‌های روغنی در ردیف‌های درآمدی بودجه سال 96 و احتمال تعیین تعرفه‌های جدید در سال 96 به نظرمی‌رسد تعرفه‌های کنونی واردات روغن خام در هفته‌های آینده تغییر کند. برخی شنیده‌های رسمی نیز حاکی از اعمال تصمیم‌گیری‌های جدید در این باره در هفته پیش‌رو است.
تعرفه واردات روغن تغییر می‌کند؟

تعرفه‌های اعلامی واردات روغن براساس مصوبه هیات وزیران در حال حاضر برای «روغن سویا»، «روغن کلزا» و «روغن آفتابگردان»؛ 20 درصد و «انواع روغن پالم»؛ 40 درصد است. همچنین تعرفه دانه‌های «سویا»، «کلزا» و «آفتابگردان»؛ 10 درصد و کنجاله‌های «سویا»، «کلزا»، «آفتابگردان» و «پنبه دانه» 10 درصد است. البته براساس بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولید داخل و بحث قیمت تضمینی خرید هر یک کیلو دانه‌داخلی می‌تواند7 کیلومعافیت واردات را به دنبال داشته باشد و درصورت اعمال بخشنامه مزبور، روغن سویا، آفتابگردان ، کلزا و گلرنگ با 10 درصد تخفیف و روغن پالم با 14 درصد تخفیف روی پایه تعرفه روبه‌رو خواهند شد.

اگر چه تعرفه‌های اعلامی و بخشنامه حمایتی وزارت جهاد کشاورزی مورد تایید کارخانه‌های روغن‌کشی بوده اما چند روز گذشته انجمن صنفی صنایع روغنکشی ایران به دنبال «حذف مابه التفاوت واردات دانه‌های روغنی» است. براین اساس در یکی از ردیف‌های درآمدی بودجه سال 96 پیشنهاد شده است که از واردات دانه‌های روغنی 50 تومان و روغن خام 200 تومان اخذ و به حساب خزانه واریز شود، این در حالی است که واردات کنجاله مستثنی شده بود. بر مبنای اعلام انجمن صنفی کارخانه‌های روغن کشی پیگیری‌ها آغاز شده و این موضوع در بودجه سال ۱۳۹۵ نیز تصویب شده بود ولی با پیگیری‌های قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در شورای اقتصاد منتفی شد و در همان زمان اعلام شد برای سال آتی (۱۳۹۶) نیز جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

حال با شرایط بوجود آمده که مدیران کارخانه‌های روغن‌کشی حق اعتراض خود را نسبت به مابه التفاوت واردات دانه‌های روغنی دنبال می‌کنند و از سویی با توجه به اینکه شنیده‌های رسمی حاکی از برگزاری نشست کارشناسی به منظور تعیین تعرفه‌ها و تصمیم‌گیری‌های جدید دولت و مجلس درباره روغنی‌ها در هفته آینده است، به نظر می‌رسد وضعیت درآمدی گروه روغنی‌ها و وضعیت کارخانه‌های روغن‌کشی متاثر از این مساله با دورنمای جدیدی روبه‌رو شود.