دیده‌بان بورس دو‌شنبه (9 اسفند)

12:30 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس دو‌شنبه (9 اسفند)

تقویم آتی‌نگر

بازگشایی پس از شفاف‌سازی: به دنبال ارائه برخی شفاف‌سازی‌ها، موج نخست بازگشایی‌ها در بازار سهام آغاز شد. انتظار می‌رود امروز نمادهای بیشتری بازگشایی شوند که در میان آنها می‌توان به غگلستا، خودرو، تايرا، غديس، قچار و فجام اشاره کرد که شفاف‌سازی خود را ارائه کرده‌اند.

شروع آرام بازارهای جهانی: کالاها معاملات امروز را در آرامش نسبی آغاز کردند و گرچه آلومینیوم و روی افت اندکی را تجربه کردند، اما نفت، مس و سرب رشدهای ملایمی را به ثبت رساندند.

پایان صف خرید «اپرداز» و «فباهنر»؟ در ادامه اقبال به برخی تک‌نمادها و صف خریدهای چندروزه، به نظر می‌رسد عرضه از سوی سهامداران درصدی روند معاملات را دستخوش تغییر کند. در این میان، «اپرداز» و «فباهنر» روز گذشته شاهد عرضه صف‌های خرید بودند و باید دید واکنش امروز معامله‌گران به این سهام چگونه خواهد بود.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. موج بازگشایی‌ها با بانک‌ها

پس از 14 روز صعودی متوالی، روز گذشته شاخص سهام با افت 289 واحدی مواجه شد که عمدتا تحت تاثیر بازگشایی دو نماد بانکی بود. ریزش قیمت در «وپست» در شرایطی رخ داد که نماد «ونوین» با بیش از 6 درصد افت کشف قیمت شد، اما در ادامه مسیر صعودی در پیش گرفت و حتی قیمت‌های بالاتر از قیمت پیش از توقف را در آخرین معاملات خود تجربه کرد. حمایت سنگین سهامداران حقوقی از این نماد کاملا محسوس بود که به تقویت قیمت‌ها کمک کرد. «دنیای بورس» در گزارشی وضعیت این دو بانک و جزئیات بازگشایی آنها را بررسی کرده است.

2. جدید‌ترین پیش‌بینی‌ها از بازارهای جهانی

بازارهای جهانی در حالی هفته نسبتا ضعیفی را از نظر قیمت‌ها پشت سرگذاشتند که آمارها نشان از رشد هفتگی شاخص دریایی بالتیک دارد. در این میان، پیش‌بینی‌های جدیدی درباره آینده کالاها ارائه شده است که نشانه‌های از خوش‌بینی در آنها مشهود است. احتمال افزایش بیش از پیش قیمت روی، امیدواری گلنکور به آینده مس، برآورد میانگین 80 دلاری برای سنگ آهن و دورنمای افزایش تقاضای زغال‌سنگ از جمله این پیش‌بینی‌ها محسوب می‌شود.

3. زیر پوست تعدیل مثبت «غگلستا»

شرکت پگاه گلستان روز گذشته شفاف‌سازی درباره تعدیل مثبت 11 درصدی سودآوری خود ارائه کرد. فارغ از آنکه افزایش مقدار فروش و بهینه کردن سبد فروش به عنوان عوامل بهبود سودآوری شناسایی شده‌اند، نرخ خرید شیر خام در این شرکت جلب توجه می‌کند. شیر خام به عنوان ماده اولیه این شرکت برای سال 96 حدود 1200 تومان به ازای هر کیلو در نظر گرفته شده است. امری که با نرخ‌های در نظر گرفته‌شده در پیش‌بینی سود شرکت‌های تولیدکننده شیر خام نظیر «زمگسا» و «زگلدشت» هم‌خوانی ندارد. این امر نشان از جدال احتمالی میان دامداران و تولیدکنندگان لبنیات بر سر نرخ‌ها در سال آینده دارد.

4. خانه‌تکانی در پورتفوی «شستا»

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در گفت‌و‌گویی با «دنیای بورس» از خروج این مجموعه از صنایع کوچک و کم‌بازده خبر داد. به اعتقاد نوروززاده این هلدینگ تمایل دارد فعالیت تخصصی خود را ادامه دهد و به این ترتیب، باید از شرکت‌هایی که بر اساس رد دیون به «شستا» واگذار شده و کم‌بازده هستند خارج شود. بر اساس این اظهارات، شناسایی شرکت‌های زیرمجموعه «شستا» در بازار سهام اهمیت دارد و خرید آن سهامی که «شستا» قصد خروج از آنها را دارد باید در نظر گرفتن احتمال خروج یک سهامدار قدرتمند انجام شود.

5. جهش سود «وصنعت» تکرار می‌شود؟

شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با رشد 222 درصدی سود خالص در سال جاری نسبت به سال مالی گذشته شده است. ریشه اصلی این موضوع به استفاده از هیجان خودرویی‌ها در اسفند پارسال و شناسایی سود از این محل بوده است. در سال مالی آینده احتمال چنین فرصت‌هایی کاهش یافته است و باید دید «وصنعت» چه برنامه‌هایی برای تحقق سود مناسب دارد. «دنیای بورس» در گزارشی جزئیات کسب سود «وصنعت» و توجه اخیر این شرکت به نماد «واتی» را تحلیل کرده است.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

اصلاحیه «شتران» با تعدیل مثبت 13 درصدی

مسیر دشوار توقف تولید خودروهای بی‌کیفیت

آخرین وضعیت بازار گاز مایع در خاورمیانه

پاسخ «شبندر» به گمانه‌زنی‌ها

زمان عرضه نخستین محصول سایپا و سیتروئن

زمان‌بندی پروژه‌های توسعه‌ای «کروی»

پروژه‌های سودده «کگل»

طرح‌های آینده «کچاد»